علاقه مند به بازی سازی و تصمیم گیری داده محور
وقت آن رسیده Data Driven تصمیم بگیرید 2
در ادامه مجموعه مقالات “بازی سازی داده محور” و پس از بررسی KPI های عمومی یا General KPI’s حالا می خواهیم KPI های مربوط به Engagement را بررسی کنیم.
Engagement KPI’s for Mobile Apps
یکسری KPI دیگر وجود دارد که میزان engagement کاربر با محصول شما را بیان می کند. این KPI ها به سوالاتی از قبیل این که کاربر کی ، کجا و چگونه و از چه طریقی با محصول شما تعامل برقرار می کند، پاسخ می دهد.
#۹ Retention Rate
این شاخص نشان دهنده تعداد کاربرانی است که پس از گذشت مدت زمانی معین به اپلیکیشن یا بازی شما بر می گردند و مجددا از آن استفاده می کنند.میزاین کاربرانی که برگشته اند (Returning User) نشان دهندهی میذان جذابیت یا (Stickiness) محصول شماست چون می توان آن را اینطور تفسیر کرد که کاربران به دلیل علاقه ای که به محصول شما دارند به طور مداوم در حال استفاده از آن هستند و این برای یک بازی یا اپلیکیشن بسیار ارزشمند است.
میزان نرخ بازگشت بیشتر، اتفاقات مثبت دیگری مثل افزایش درامد را نیز در پی خواهد داشت که این موضوع اهمیت این شاخص را دوچندان می کند.
Retention Rate = ((Ce-Cn) /Cs) x 100
Ce: تعداد کاربران در انتهای بازه ی زمانی مورد نظر
Cn: تعداد کاربران جدید جذب شده در بازه ی زمانی مورد نظر
Cs: تعداد کاربران ابتدای بازه ی زمانی
#۱۰ Sessions(App Open Rate or AOR)
قبل از توضیح این شاخص بهتر است session را تعریف کنیم. البته باید توجه داشت که تعریف Session می تواند متفاوت باشد و بسته به نوع محصول تغییر کند،مثلا این که کاربر وارد اپلیکیشن شود و یک خرید انجام دهد به عنوان Session تعریف شود و یا در یک بازی لحظه ورود کاربر تا ثبت امتیاز را Session در نظر بگیریم.پس تعریف Session خیلی مهم و کلیدی است و از اولین اقداماتی است که برای تحلیل باید آن را انجام دهیم.ولی برای این که یک تعریف ابتدایی مشترک داشته باشیم Session را در این مقاله ، لحظه ورود کاربر به بازی یا اپلیکیشن تا زمانی که آن را می بندد تعریف می کنیم.با توجه به این تعریف می توانیم این شاخص را اینطور تعریف کنیم:
تعداد دفعاتی که کاربر محصول شما را باز می کند.
بدیهی است با این تعریف ممکن است برخی کاربران چند جلسه در روز داشته باشند و برخی دیگر اصلا جلسه ای نداشه باشد.
این شاخص را می توان به عنوان یکی از نشانه های جذابیت محصول شما برای کاربران دانست چون طبیعتا تعداد جلسات بیشتر نشان دهنده تعداد دفعات بیشتراستفاده از محصول است و این موضوع تاثیر به سزایی در شاخص های درآمدی می تواند داشته باشد.
علاوه بر شاخص فوق شما می توانید میزان جذابیت یا Stickiness بازی خود را به روش زیر محاسبه کنید:
Stickiness = DAU / MAU
#۱۱ Session Length
این شاخص نشان دهنده مدت زمانی است که کاربر برای یک Session در اپلیکیشن یا بازی شما می گذراند.به طور طبیعی این که کاربر مدت زمان بیشتری را در محصول شما بگذراند بهتر است اما باید به این نکته در کنار موارد دیگری چون تعداد crash ها و تعداد uninstall ها توجه داشته باشید چون ممکن است همبستگی معنی داری بین این شاخص ها دریافت کنید.
#۱۲ Session Interval
مدت زمان بین دو Session را Session Interval می گویند.بدیهی است که فاصله های کوتاه تر به معنی تعدد استفاده توسط کاربر است واین موضوع مطلوب توسعه دهنده است.ولی باز هم باید به این شاخص در کنار موارد دیگری توجه کرد مثلا آپدیت و افزودن محتوای جدید می تواند منجر به تغییر این فاصله شود و استراتژی شما را به عنوان توسعه دهنده تغییر دهد.
به عنوان مثال اگر محصول شما به گونه ای است که هر روز صبح محتوای جدیدی برای ارائه به کاربردارید این شاخص اگر ۲۴ ساعتی باشد منطقی است ولی در غیر این صورت هرچقدر این فاصله کوتاه تر باشد بهتر است.
#۱۳ Session Depth
عمق Session بیان کننده میزان تعامل کاربر با محصول در طول Session است و به نوعی این موضوع را بررسی می کند که کاربر در طول یک جلسه چه کارهایی انجام می دهد.به طور مثال گاهی ممکن است کاربر فقط در فروشگاه جست و جو کند و سپس خریدی داشته باشد و یا مثلا رفتن به مرحله جدید در یک بازی نشان دهنده Session Depth بیشتری نسبت به صرفا ثبت نام در بازی خواهد بود.
#۱۴ Average Screens Per Visit
منظور از این شاخص تعداد صفحات و یا URL های منحصر به فردی است که کاربر در هر بار استفاده از محصول بررسی می کند.
به طور کلی هرچقدر این شاخص بیشتر باشد بهتر است مخصوصا اگر از روش تبلیغات برای درآمد زایی محصول خود استفاده می کنید.
#۱۵ Daily Active User (DAU)
این شاخص بیان کنند تعداد کاربرانی است که به صورت روزانه از محصول شما استفاده می کنند.بررسی متوسط DAU به صورت بلند مدت (مثلا دوره یک ماهه) روشی مرسوم برای تخمین ارزش محصول و میزان رشد آن است.
#۱۶ Monthly Active Users (MAU)
همانطور که از عنوان این شاخص برداشت می شود بیان کننده تعداد کاربران به صورت ماهانه است.توجه داشته باشید این شاخص کاربران منحصر به فرد را می شمارد که ممکن است چندین Session داشته باشند.
#۱۷ Social Shares
بیان کننده تعداد دفعاتی است که محصول شما در شبکه های اجتماعی توصیه و یا به اشتراک گذاشته شده است.به طور کلی هر چقدر این میزان بیشتر باشد بهتر است اما همیشه به این نکته توجه کنید که محصول شما کی و کجا و به چه دلیل به اشتراک گذاشته شده است.اگر در محصول خود از ویژگی های شبکه های اجتماعی بهره می برید رصد کردن این شاخص بسیار پر اهمیت خواهد بود.
#۱۸ Brand Awareness
راه های متفاوتی برای Brand Awareness یا آگاهی از برند پیش روی شما وجود دارد و این زمینه خودش به تنهایی موضوعی گسترده و عمیق است.برای مثال کار بر روی (ASO(App Store Optimization و یا (SEO(Search Engine Optimization و یا به طور کلی استراتژی های مارکتینگ میتواند روی این موضوع بسیار تاثیر گذار باشد.
#۱۹ Churn Rate
نرخ ریزش یا Churn Rate بیان کننده تعداد افرادی است که در ابتدای یک بازه زمانی خاص کاربر محصول ما بوده اند اما در طول بازه زمانی مورد نظر از محصول استفاده نکرده اند و یا محصول را Uninstall کرده اند.طبیعتا بالا بودن این نرخ علامت خوبی نیست و در صورت بروز باید علل آن بررسی شوند،مواردی چون crash های پیش آمده،دلایل Log out کردن یوزر و… و این که هرکدام از این موارد کی و چگونه رخ داده است.
ممکن است بالا بودن این نرخ به دلیل نبود آپدیت مناسب و یا محتوا و یا دست آورد جدید باشد که باید به عنوان توسعه دهنده حتما فکری به حال آن بکنید.
امیدواریم در مقاله ی بعدی که KPI هایی برای بررسی عملکرد مالی بازی یا اپلیکیشن ارائه خواهیم کرد با ما همراه باشید.
مجموعه مقالات من با این موضوع رو میتونید در بازیاتو دنبال کنید.
مطلبی دیگر از این انتشارات
پس از باران، یک بازی جدید از کوچه پس کوچههای اصفهان
مطلبی دیگر از این انتشارات
وقت آن رسیده Data Driven تصمیم بگیرید.
مطلبی دیگر از این انتشارات
توقف اجباری زمانی که میچرخونی صفحهَ رو