ایدهپرداز، روانشناس، نويسنده و استراتژيست كسب وكار. من در زمینههای روانشناسی، سرمایهگذاری، کسبوکار، بازاریابی، نویسندگی و محتوا مینویسم. سایتم: aliheidary.ir
دو نابغه، دو سرگذشت: چیزی فراتر از هوش و پشتکار مطرح است!
توجه: این مطلب توسط محمد طالبیان نوشته شده و در روزنامه هفت صبح منتشر شده است.
۱. مارکوس ناچ پرسون
مارکوس الکسی پرسون در تاریخ یک ژوئن 1979 در استکهلم سوئد به دنیا آمد. در شهر کوچک ادزبین سالهای ابتدایی زندگی خود را در محاصره جنگلی سردسیر پشت سر گذاشت. جنگلی که به او یاد داد به چیزهای بزرگ فکر کند. جنگلی که ســالها بعد تبدیل به کلیدی برای ســاخت یکی از بزرگترین بازیهای تاریخ شــد. هفت ساله بود که پدرش اولین کامپیوترشان یک کمودور 128 را خریداری کرد.
مارکوس به هر شکلی که میشد از رفتن به مدرسه سرباز میزد تا وقت بیشتری را برای یادگیری برنامه نویسی صرف کند. تنها یک سال زمان نیاز داشت تا در هشت سالگی اولین نرم افزار خود را بنویسد. اگر بزرگترین نابغه های عصر مدرن دانشگاه را کســل کننده ياد کردند برای مارکوس حتی دبیرستان هم آزاردهنده بود. او هیچوقت موفق به دریافت دیپلم نشــد اما از همان کودکی تمرکز اصلی خود را روی برنامه نویسی قرار داد. 18ساله بود که توانست به عنوان برنامه نویس استخدام شود.
در 2004 وارد کمپانی کینگ شد که امروزه به عنوان یکی از غولهای صنعت بازی موبایل شناخته میشود. کمپانی که سالها بعد بازی کندی کراش را روانه بازار کرد. در همان روزهای ابتدایی کار با جکوب پورسر دوست شد. دوستی ای که مسیر زندگی هر دو آنها را برای همیشه تغییر میدهد. مدیران کت شلواری به ساخته های پرسون و پورسر علاقهای نداشــتند و این دو دوســت را وارد ماجراجویی جدید کردند. شــغل ثابت تبدیل به مانعی برای رسیدن به اوج بود. سال 2009 بود که مارکوس تصمیم گرفت اولین بازی شخصی خود را تولید کند.
تنها یک هفته نیاز داشت تا ماینکرفت متولد شود. خودش هم میدانست که هنوز راه زیادی تا رسیدن به نســخه نهایی باقی مانده اما خسته بود. خسته از اینکه همه میگفتند هیچوقت موفق نمیشود. خسته از اینکه فرزند خانواده ای ضعیف در یکی از شهرهای کوچک سوئد بود. خانواده ای برخاسته از دل کارگرهای راه آهن. مارکوس به چیزی که میخواست رسید. ماینکرفت ناقص منتشر شد اما چیزی داشت که گیمرها را به خود جذب میکرد. چیزی که حتی آدمهای عادی هم نمیتوانستند در مقابل جاذبه آن مقاومت کنند. بازی ناقص مارکوس روز اول را با فروش 400 نســخه به قیمت 6 دلار پشت سر گذاشت. ســال اول رکورد 20 هزار دانلود ثبت شد. امروز ماینکرفت 176 میلیون نسخه فروش را به نام خود ثبت کرده که به عنوان یکی از سه بازی پرفروش تاریخ شناخته میشود. دو سال بعد از انتشار اولیه ماینکرفت، مارکوس پرسون که حال با نام ناچ شناخته میشود، سوپراستار صنعت سرگرمی بود.
او در قله موفقیت حضور داشت اما هنوز هم تراژدی در تعقیبش بود. پدرش در سال 2011 خودکشی کرد. یک سال بعد از همسرش جدا شد. حال مارکوس سایه ای است از ستاره صنعت بازی. خالق ماینکرفت شاید روزگار خوبی نداشت اما ساخته اش با قدرت ادامه میداد. در سال 2012 این بازی به فروش 230 میلیون دلاری رسید اما مارکوس توان ادامه دادن نداشت. دو سال بعد رسما اعالم کرد که دیگر توان کار کردن روی ماینکرفت را ندارد. تراژدی زندگی کمر مارکوس را شکست. او کمپانی ای که از هیچ ساخته بود را به قیمت 5/2 میلیارد دلار به مایکروسافت فروخت.
حال ناچ ثروتمندترین بازیساز دوران معاصر است. مارکوس پولدار اما افسرده است و ســعی کرد این مشکل را با دلارهایش فراموش کند. خرید خانه 70میلیون دلاری و دو هزار مترمربعی بیانسه در بورلی هیلز اما حال او را خوب نکرد. حال مارکوس ناچ پرسون یکی دیگر از همان پولدارهای افسرده ای اســت که دلش برای فرزندش تنگ شده. حال او دلیلی برای انجام هیچ کاری ندارد.
۲. برادران هاوسر
برادران هاوســر از طرف دیگر با پول به پول رسیدند. سم و دن هاوسر در خانوادهای مرفه و هنری بزرگ شــدند. مادرشان جرالدین موفات ستاره سینما و پدرشان والتر هاوسر تهیه کننده موســیقی بود. هر دو برادر در بهترین مدارس و دانشگاههای بریتانیا تحصیل کردند و با نفوذ پدر به کار در کمپانی های موسیقی رسیدند. آنها اما نبوغ خود را در همان سنین کم به مدیران کت شلواری نشــان دادند. ثابت کردند که ریشه های خوابیده در رفاه آنها به توانایی هایشان ارتباطی ندارد.
از صنعت موسیقی راه خود را به صنعت بازی هموار کردند. هاوسرها به سراغ بهترین های صنعت بازی رفتند و بالاترین میزان از موفقیت را درک کردند. در روزهایی که صنعت بازی پر بود از ترسو و محافظه کار، برادران هاوسر تمام اصول از پیش تعیین شده را زیر پا گذاشته و جی تی ای را روانه بازار کردند. یکی از ساختارشکن ترین آثار تاریخ صنعت ســرگرمی. حاال این مجموعه به جایگاهی رسیده که در روز اول انتشار به فروشی بیش از یک میلیارد دلار میرسد. در هشت سال گذشته هیچ محصولی در صنعت سرگرمی، شامل سینما، تلویزیون، موسیقی و بازیهای ویدئویی، بیشتر از جی تی ای فروش نداشته است.
برادران هاوسر هر 6 یا 7 سال یک بازی منتشــر میکردند و در یک هفته رکورد پرفروش ترین آثار تاریخ هالیوود را زیر پا له میکردند. حاال از آن دو برادر تنها سم در کمپانی راکستار باقی مانده. مغز متفکر راکستار این روزها را احتمالا با ساخت نسخه ششم از مجموعه محبوبش پشت سر میگذارد. اثری که آماده میشود تا در زمان انتشار هر آنچه به عنوان رکورد شناخته میشود را نابود کند.
مطلبی دیگر از این انتشارات
بخوانید: ۲۲ كتابنوشته از ۲۲ نویسنده
مطلبی دیگر از این انتشارات
۳۰ ویژگی افراد با پِرنسیپ
مطلبی دیگر از این انتشارات
۱۲ اختلال روانشناختی با نام شخصیتهای داستانی را بشناسید!