چگونه تفکر برنده-برنده( بازی برد- برد)پیاده کنیم؟

چند روز در خصوص یک پیشنهاد به یک شرکت بزرگ برای همکاری بلند مدت داشتم فکر میکردم و فصل های کتاب ذهن استراتژِیست نویسنده محبوبم آقای مجتبی لشگر بلوکی میخوندم

در حین مطالعه به نظرم اومد در فصل استراتژی برنده برنده میتونم برای مدیریت این پروژه استفاده کنم به دو دلیل این مطالب براتون بازگو میکنم خلاصه ولی مفید یکی اینکه بتونم کمکی کنم بهتون که شما مثل من برای یک پروژه دو تا کتاب نخونید و دوم اینکه آنچه مطالعه کردم مروری بشه برای خودم

بریم سر اصل مطلب

تفکر برد- باخت نگرش مرسوم در همه روابط اقتصادی اجتماعی حتی روابط فردی تفکر برد- باخت است .در تفکر برد- باخت سلطه جویی بر فرد یا گروهی که با آنها در تماسیم هست. که انرژی و منابع دو طرف صرف مبارزه و نابودی یکدیگر میشود. تفکری آسان که به دنبال منفعت فردی میاد , اما بهترین راه حل برای تامین منافع ما نیست .

تفکر برنده_ برنده به دنبال راه حلی است که منابع محدود را برای توسعه وتوانمند سازی طرفین به کاری میگیرید.به جای برخورد و حذف رقابتی از رویکرد همکاری استفاده میشود و جای نگاه های مرسوم روابط اقتصادی رو میگیرد طراحی چنین بازی هایی با نقش آفرینان متنوع و متعدد منافع چند جانبه ای رو به همراه دارد.

مثال ساده در برگزاری نمایشگاه های تخصصی مثل الکامپ در نظر بگیرید.

در نمایشگاه 6 نقش آفرین وجود دارند.

سوال اینجاست این نقش آفرینان چطوری بهم سود میرسانند؟

1_برگزار کننده :برگزار کننده یا سازمان نظام رایانه ای کشور است که تشکیل شده از تعدادی از صنف و برزگان رایانه ای کشوراست که موقعیتشون تثبیت شده و برای چانه زنی و محافظت از شرکت کنندگان فعالیت میکنه.

2_شرکت کنندگان: شرکت یا فردی که در جستجوی فرصت های تجاری و نمایش فعالیت های جدید یا فعلی خود به رقبا و بازدیدکنندگان است.

3_حمایت کنندگان: معمولا از خود شرکت کنندگان هستند که منابع مالی خوبی دارند و برای تامین مالی برگزارکننده هستند گاهی وقت ها بانک ها یا شرکت های همراه اول رایتل ایرانسل حامیان ثابت این برنامه ها هستند.

4_بازدیدکنندگان :بازدید کننده کسی که برای کسب اطلاعات و استفاده از فرصت های ارائه شده از نمایشگاه سودببره.

5_نهاد های دولتی: نهادی های دولتی هم معمولا قوانین و سیاست ها کلان که برای مدیریت هدایت بازار صنف وضع شده رو بررسی میکنند نظارت و ارائه هم میکنند.

6_رسانه ها : رسانه ها با پوشش خبری نمایشگاه از فرصت های تبلیغاتی که نصیبشون میشه بهره میرند

دقت کنید که این اتفاق های بیشترشون به صورت خودجوش به تعامل با همدیگر میپردازند و این یکی از خاصیت های مهم تفکر برنده _ برنده است .

چگونه یک تفکر  برنده- برنده پیاده کنیم؟

ابتدا باید ببیند محرک ها طراحی این بازی برنده برنده چیست؟ تفکر با چندین برنده از چند گروه تشکیل میشه؟ و چالش های کلیدی تفکر برنده برنده در طراحی بازی با چندین برنده در کجاست؟

محرک ها طراحی این بازی برنده برنده چیست؟

  • دستیابی به منابع و قابلیت های مکمل و کمیاب
  • سرشکن کردن ریسک
  • توان مقابله با رقبا
  • مشروعیت در بازار

فکر با چندین برنده از چند گروه تشکیل میشه؟

  • سرمایه گذاری خطرپذیری مشترک
  • موافقت نامه صدور مجوز
  • مشارکت در زنجیره ارزش ( 1_ مشارکت در تحقیق توسعه 2_مشارکت در طراحی توسعه محصول 3_مشارکت در بازاریابی توزیع خدمات پس از فروش 4_مشارکت تولید 5_ مشارکت چند جانبه )
  • پیمان های تجاری چند جانبه

چالش های کلیدی تفکر برنده برنده در طراحی بازی با چندین برنده در کجاست؟

انتظارات متنوع هر یک از نقش آفرینان در چنین بازی هایی میتواند کار را از همان ابتدا با بن بست روبرو کند

برای حل این چالش مستلزم توجه به سه مسئله شکل میگیرد.

1_ چیستی : ماهیت بازی و حد حدود و دامنه همکاری میان طرف هاست .مشخص کردن هدف برای بازی و تعریف دامنه در ابتدای همکاری باعث کاهش چمشگیر تعارض ها میشود.

2_کیستی : بازی با چندین برنده نیازمند همراهی چندین نقش آفرینی اند . معیار ها و ضابطه های شخصی برای انتخاب همراهان و ارزیابی آنها در طی دوران همکاری کمک میکنه چالش ها رو راحتر پشت سر بگذاریم.


3_چگونگی : معیار های انتخاب نقش آفرینان ارتباط نزدیک با ماهیت آن بازی داره پس به چگونگی آن باید توجه بیشتر بشه سازکارهای سنجیده برای تصمیم گیری و هماهنگی ارتباط میان طرف ها نیاز هست.

هدف و دامنه همکاری (چیستی ) اعتبار قدرت همراهان (کیستی) عوامل تعیین کننده ساختار روابط میان نقش آفرینان بازیهایی با چندین برنده هستند.


پی نوشت: کل این خلاصه نویسی که کردم میگه لازم نیست با کسی دوست باشیم کافی منافع مشترک داشته باشیم تا بتونیم باهم تعامل کنیم این برای شروع کافیه.

چگونه تفکر برنده-برنده(بازی برد- برد)پیاده کنیم؟
چگونه تفکر برنده-برنده(بازی برد- برد)پیاده کنیم؟