برنامهنویس Back End مسلط به زبانهای TailwindCSS، JavaScript، Python و فریمورک Django. مشتاق یادگیری و پیشرفت
سری OOP (قسمت اول)
توی این سری از پست ها به ترتیب به روش استفاده و کارایی برنامه نویسی شیء گرا می پردازیم.
به اولین قسمت از سری OOP خوش آمدین :)
همونطور که احتمالا می دونید برنامه نویسی شیء گرا یه روش از برنامه نویسه که برنامه رو برا اساس شیء(object) به جای عملکرد و منطق سازماندهی می کنه یه شیء می تونه به عنوان یه فیلد داده بشه که ویژگی ها و رفتار منحصر به فرد خودشو داره
ساختار برنامه نویسی شیء گرا
- کلاس ها (Classes) :
کلاس ها انواع داده تعریف شده توسط کاربر هستن که به عنوان یه طرح کلی برای ساخت شیء ها عمل میکنن. - شیء ها ( Objects ) :
نمونه هایی ( instance ) از کلاس ها هستن که با داده هایی که به طور خاص تعریف شدهاند ایجاد میشن. - متد ها ( Methods ) :
فانکشن هایی هستن که داخل کلاس تعریف میشن و رفتار های یک شیء رو توصیف میکنن. - ویژگی ها ( Attributes ) :
ویژگی ها در الگوی کلاس ها تعریف میشن و وضعیت یک شیء رو نشون میدن، ویژگی های کلاس متعلق به خود کلاس هستن.
اصول اصلی OOP
- پوشش ( Encapsulation ) :
این اصل میگه که تمام اطلاعات مهم در داخل یک شیء قرار داره و فقط اطلاعات انتخابی فاش میشه، پیاده سازی وضعیف هر شیء به طور خصوصی داخل کلاس تعریف شده و نگهداری میشه. - تجرید ( Abstraction ) :
شیءها فقط مکانیزم های داخلی را که برای استفاده از شیءهای دیگه مربوط هست رو فاش میکنن، و هر کد اجرایی غیر ضروری رو مخفی میکنن. - ارث بری ( Inheritance ) :
کلاس ها میتونن کد رو از کلاس های دیگه استفاده مجدد کنن، روابط و زیرکلاس ها بین شیءها میتونن اختصاص داده بشن. - چندریختی ( Polymorphism ) :
شیءها طراحی شدن تا رفتار هارو به اشتراک بزارن و میتونن چندین شکل به خودشون بگیرن.
تا همینجا کافیه توی درسنامه بعد درباره زبان ها و ویژگی هایی که این مدل از برنامه نویسی داره صحبت می کنیم .
ان شاء الله راهی که میریم ختم بشه به ظهور سریعتر آقا امام زمان ...
اگه خواستید ادامه سری رو بخونید:
اگه خواستید به کل سری اصول برنامه نویسی شیء گرا دسترسی داشته باشید:
مطلبی دیگر از این انتشارات
۵ دلیل برای یادگیری کاتلین
مطلبی دیگر از این انتشارات
ماشین انیگما
مطلبی دیگر از این انتشارات
یادگیری bash و ورود به اکو سیستم لینوکس، فصل اول