اینجا قراره در مورد چیز هایی حرف بزنیم که یه برنامه نویس درست و حسابی باید بدونه (پیش فرضمون اینه سینتکس و روش های معمول رو همه جا میشه پیدا کرد) و گاهی هم چیز های با حال بسازیم یا معرفی کنیم
تاریخچه ی الگو ها
نوشته ی مرتبط قبلی الگوی طراحی چیست و چرا
الگو های طراحی کی کشف شدن؟
این سوال یک سوال خوب ولی نه چندان دقیق است. الگو های طراحی مفاهیم مبهم و مشکلی نیستن در واقع بر عکس. الگو های طراحی راه حل های معمول برای حل مشکلات رایج در طراحی شیءگرا هستن. وقتی یک راه حل بارها و بارها در پروژه های مختلف تکرار میشه بالاخره یک نفر پیدا میشه و یک اسم روش میزاره و اون راه حل رو با جزییات توضیح میده. اینطور میشه که یک الگوی طراحی کشف میشه.
مفهوم الگوی طراحی اولین بار توسط کریستوفر الکساندر در کتاب زبان الگو ها توضیح داده شد. این کتاب یک «زبان» برای طراحی محیط های شهری توصیف میکند. بخش های این زبان الگو ها هستن. اون الگو ها ممکنه بیان کننده ارتفاع لازم پنجره ها، تعداد طبقات یک ساختمان، میزان فضای سبز مورد نیاز برای یک محله و چیز های از این دست باشن.
این ایده توسط چهار نویسنده به نام های اریک گاما، جان ولیسایدز، رالف جانسون و ریچارد هلم دریافت شد. اون ها در سال 1994 کتاب الگو های طراحی : عناصر تکرار پذیر برنامه نویسی شیءگرا رو منتشر کردن و در اون ایده ی الگو های طراحی رو به برنامه نویسی وارد کردن. اونها در کتاب طراحی الگوها 23 الگوی طراحی رو توضیح داده بودن که مشکلات زیادی رو توی طراحی شیءگرا حل میکرد و به سرعت جزو کتاب های پر فروش شد. کتاب بخاطر اسم طولانیش بعد از مدتی میان مردم به «کتاب gang of four» و بعد ها به «کتاب GoF» معروف شد.
از اون زمان ده ها الگوی طراحی دیگه در برنامه نویسی شیءگرا گشف شد. ایده الگو ها در تمام حوزه های برنامه نویسی محبوب شد و بخاطر همین در حال حاضر الگو های طراحی زیادی خارج از طراحی شیءگرا وجود دارن.
منبع: refactoring guru
مطلبی دیگر از این انتشارات
بهترین IDE های پایتون
مطلبی دیگر از این انتشارات
بازار کار مهندسی صنایع چطور است؟
مطلبی دیگر از این انتشارات
چگونه برنامه نویسی را شروع کنیم؟