نوازنده و مدرس گیتار الکتریک - IT Man - علاقه مند به هنر، علم و تکنولوژی
درباره آکوردهاي SUS و استفاده از آنها
مطمئنا خيلي هاتون اسامي آکوردهايي مانند Sus2 يا Sus4 رو در قطعات موسيقي که تمرين کرديد ديديد. روي صحبتم با دوستاني هست که در مورد اين آکوردها اطلاعي ندارن و دلشون ميخواد با اين آکوردها، ساختارشون و موارد استفاده ازشون آشنا بشن.
کلمه Sus به کار رفته در اين آکوردها مخفف کلمه Suspended Chord هست. (کلمه انگليسي به معناي تعليق) اين تعليق براي به وجود آوردن تنش (معادل انگليسي: Tension) در شنونده بر روي يک توناليته آکوردي هست در حالي که هارموني زيرين اين نت پايه دستخوش تغيير ميشه. متداول ترين آکوردهاي Sus آکوردهاي Sus2 و Sus4 هستن که با حذف کردن درجه سوم آکورد و جانشيني اين درجه با درجه دوم و يا چهارم به دست ميان. براي مثال يک آکورد Emajor با نتهاي E, G#, B تبديل به Esus2 با نتهاي E F# B و يا Esus4 با نتهاي E A B ميشه. وجود درجات دوم و چهارم به صورت يکسان در گامهاي ماژور و مينور باعث ميشه که اين آکوردها داراي حس صدايي مستقل روشن يا تيره که از دل گامهاي ماژور و يا مينور به دست ميان نباشن.
براي مثال Esus4 ميتونه به يک E حل بشه. يک حرکت پايين رونده از نت A در آکورد Sus4 به G# خواهيم داشت که حل به Emaj رو هم براي شنونده تثبيت و دلپذير ميکنه.
مثال ديگه ميتونه توالي آکوردي IV V I زير در گام دو ماژور باشه که خيلي هم کلاسيکال صدا ميده، به تغيير آکورد Csus4 به Cmaj دقت کنيم و حل نت F (درجه چهارم گام در آکورد Csus4) به نت E (درجه سوم بزرگ گام) که براي شنونده هم بسيار حل خوبيه. به اين حل اصطلاحا 4-3 Suspension گفته ميشه.
استفاده از اين فرم آکوردهاي Sus از زمان رنسانس در موزيک متداول بوده و طبيعتا در دوره هاي جلوتر مانند باروک، کلاسيک و رمانتيک گرفته تا امپرسيونيسم در اواخر قرن 19 و قرن 20. و به همين ترتيب در ژانرهايي مثل موسيقي پاپ و راک و موسيقي متن فيلمهاي سينمايي هم همواره مطرح بوده. براي مثال به شروع يکي از مطرح ترين تک آهنگهاي گروه The Rolling Stones، با عنوان Angie نگاه کنيد:
مثال خيلي معروف ديگه، ميتونه از يکي ديگه از hitهاي تاريخ موزيک راک باشه، Stairway to heaven از گروه جاودان Led Zeppelin. تغيير از Dsus2 به Dmaj به Dsus4. با دقت در آکوردها متوجه اين نکته ميشيم که جيمي پيج روي نتها D و A که درجات اول و پنجم آکورد هستن ميمونه ولي تغيير روي درجات دوم (مي) به سوم ماژور (فا ديز) و چهارم (سل) روي آکوردها اتفاق ميفته که حس تعليق رو براي شنونده به وجود مياره. و بعد حرکت به آکوردهاي Cadd9 و Cadd9#4. استفاده از #4 در آکورد Cadd9#4 (که در واقع يک lydian chord به حساب مياد) هم اينجا هوشمندانه به عنوان suspension مورد استفاده قرار گرفته.
يکي ديگه از استفاده هاي خوبي که از Sus chordها ميشه داشت استفاده از اونها به صورت زنجيره اي در آکوردهاي يک گامه که خيلي وقتها جزو حربه هاي آهنگسازان سينماست.
توي اين پست کوتاه در مورد آکوردهاي Sus2 و Sus4 و #4 Chords ها صحبت کرديم. ولي آکوردهاي ديگه اي هم هستن که ميتونن در اين نقش مورد استفاده قرار بگيرن که از جمله اونها ميشه به Maj7Sus4 (شامل درجات 1 و 5 و 7 و 4 از گام ماژور) و يا Maj7Sus2 (شامل درجات 1 و 5 و 7 و 2 از گام ماژور) و يا #4 Chord با هفتم بزرگ باشن (درجات 1 و #4 و 5 و 7 از گام ماژور و يا ميشه به صورت 1 و 4 و 5 و 7 از گام ليدين بهشون فکر کرد.) با اين آکوردها تمرين کنيد و سعي کنيد چرخه هاي آکوردي خودتون رو بنويسيد. اميدوارم که اين نوشتار براتون مفيد بوده باشه.
مطلبی دیگر از این انتشارات
جزیره کاتلین یا قهوه جاوا، مسئله این است!
مطلبی دیگر از این انتشارات
دستورات ترموکس - آموزش برنامه termux
مطلبی دیگر از این انتشارات
برنامه نویس ها نمی میرند (کلیشه هایی درمورد برنامه نویس ها)