چرا «یوتیوب موزیک» بهترین سرویس موسیقی دنیاست؟!

تقریبا یک سال و نیم پیش بود که توی یکی از تبلیغ‌های یوتیوب، با یه سرویس جدید به اسم یوتیوب موزیک (youtube music) آشنا شدم و از اونجایی که همیشه سنسورهام به سمت چیزهایی که به موسیقی ربط دارن تیزن، بازش کردم و شروع کردم به گوش دادن موسیقی. بعد از یه چند دقیقه متوجه شدم که توی این سرویس غرق شدم و نه تنها گوشم، بلکه چشمام و همه وجودم در حال لذت بردن از اونه! الان هم بعد از یک سال و نیم اعتیاد به یوتیوب موزیک، می‌خوام یکم از خوبیاش براتون بگم.

https://music.youtube.com/


من طی پروسه طراحی محصول «هدفون» که قرار بود سرویس ایرانی استریمینگ موسیقی باشه، تقریبا ساعت‌های بی‌پایانی را صرف استفاده کردن از سرویس‌های استریمی یا غیر استریمی موسیقی کرده بودم و با اکثر اون‌ها موسیقی گوش کردم تا بتونم نقاط ضعف یا قوت‌شون رو درک کنم و به محصول خودمون بیارم. بعد از اون همیشه سعی می‌کردم اون چیزی که دوست دارم رو ازش استفاده کنم که به دلایل مختلفی اسپاتیفای گزینه اصلی من برای استفاده بود. بعد از مدتی اسپاتیفای موسیقی‌هایی که من می‌خواستم رو نداشت، یا به سرعت بهش اضافه نمیشد و من علاقه وحشتناکی به کتاب صوتی پیدا کردم و تصمیم گرفتم مجددا آفلاین موسیقی گوش بدم و انتخاب این بود که از طریق آیتونز اپل با آیفون و مک‌بوکم یک دسته پلی‌لیست بسازم.

خلاصه از همه‌ی این حرفا بگذریم که من از حالت آفلاین هم بعضی وقتا از اسپاتیفای و ساندکلاود استفاده می‌کردم ولی اون تبلیغی که اول گفتم باعث شد من مسیر زندگی موسیقی‌مو تغییر بدم و تجربه‌هامو از این به بعد با یوتیوب موزیک انجام بدم!


در اینجا سعی می‌کنم یوتیوب موزیک رو بررسی کنم و هرجاییش هم بشه مقایسه‌هایی انجام میدم.

۱ـ زیبایی، ساختار تجربه‌ی کاربر و احترام تمام عیار به شنونده

شاید مهم‌ترین نکته همین باشه. یوتیوب بی‌نهایت به این موارد دقت کرده. تقریبا اولین سرویس آنلاینی که به صورت کامل دارک مود رو پیاده کرده بود یوتیوب موزیک بود. تمام جزئیاتی که ممکنه تجربه کاربری شما رو حین گوش کردن موزیک (حتی ریزترین هاش) خدشه دار کنه حذف شده و هر جاییش که با خودتون بگین که کاش فلان چیزو داشته باشه، واقعا اون چیزه رو داره! خب چی از این بهتر؟

یکم بیشتر مثال بزنیم: صفحه اول همیشه بر اساس ساعت و سلیقه‌ی شما در اون ساعت شخصی سازی میشه، موسیقی‌تون هیچوقت قطع نمیشه، همیشه مقداری بافر از موسیقی داره، هر موسیقی اگه ویدیوش موجود باشه قابل دسترسیه، انتخاب ها کم و درسته، همه چیز سر جاشه، انیمیشن ها همه چیز رو زیبا و منظم کردن و...

۲ـ تجربه‌ی کیفیت و دیتابیس قدرتمند

طبیعتا گوگل معنای اینترنت امروز است! و البته که همه میدونیم دومین سرچ انجین دنیا یوتیوب عه و بیشتری مقدار موسیقی هم در یوتیوب شنیده میشه. به خاطر همین شما به بزرگترین و به روزترین دیتابیس موسیقی دنیا دسترسی دارین که همه چیز توش خیلی تر و تمیز طراحی و ذخیره شده. اسم، تصویر، ویدیو و... هر آهنگ خیلی دقیق ایجاد شده و توش تکرار و چیزای ناراحت کننده نیست.

کیفیت صدا و تصویر بر اساس سرعت اینترنت و خروجی‌های فیزیکی شما تنظیم میشه و اگه گوشتون به خصوص به کیفیت حساسه راهی جز گرامافون یا یوتیوب موزیک ندارین :) همچنین اگه جایی سرعت اینترنت کم بشه یوتیوب مثه کاری که برای خودش میکنه، موسیقی و تصویر را تنظیم میکنه و اولویتش حفظ کیفیت صداست.

منوی هر آهنگ
منوی هر آهنگ


۳ـ شخصی سازی

شما بر اساس تاریخچه موزیک‌هاتون، زمان و مکانی که گوش میدین، فعالیت هایی که روی گوگل کروم‌تون میکنین، جستجوهای کنونی و ماقبل الان‌تون توی سرویس‌های گوگل و یوتیوب و... پیشنهاد‌های جالبی رو توی هوم تون و در ساخت هر پلی لیست میبینین که اکثر اوقات لازم نمیشه بزنین آهنگ بعدی یا پلی لیست رو تغییر بدین. هر موقعی هم هر کدومش حس امنیت تون رو بهم بزنه از تنظیمات میتونین خاموشش کنین. در ضمن اگه این ویژگی مهمترین اشتراک اسپاتیفای و یوتیوب موزیک باشه، باید بگم که اسپاتیفای با همه‌ی قدرتش و همه احترام من براش، جلوی این سرویس هیچی نیست! واقعا هیچی نیست! باید تجربه کنین که یه آهنگ از بچگیتون براتون یوتیوب موزیک بیاره، بعد شما لایکش کنین و هی از بچگیتون آهنگ‌هایی رو بیاره که شما فکر نمیکردین که ممکنه به یادتون بیاد، چون نه اسم نه هیچی ازش جز یه ملودی توی ذهنتون نداشتین و به خاطر فهم دقیق و هوشمند گوگل و با احتمالاتش و آزمون و خطای سنجیده اش با شما عشق بازی میکنه!

شخصی سازی اولیه
شخصی سازی اولیه


۴ـ نسخه پولی و نسخه رایگان، نسخه موبایل

نسخه‌ی پولیش هم با شعور بالایی طراحی شده. این موضوع برای من خیلی مهم و حساس بوده، چون از تجربه‌ی غیر پولی اسپاتیفای متنفرم. اسپاتیفای به طرز وحشتناکی آگهی های بد و طولانی و غیرقابل اسکیپ و حتی پشت سر هم نشون میده که یا گوش رو یهو اذیت میکنن، یا اصن ربطی به شما ندارن و از طرفی تجربه‌ی بدی برای کارکردن با موسیقی براتون میسازه که نمیزاره آهنگ مورد علاقه‌تون رو توی یه آلبوم گوش بدین یا نمیزاره وسطش برین یا نمیزاره که غیر شافل گوش کنین و ... ولی یوتیوب! یوتیوب همیشه به شما احترام میزاره، هر آهنگ خواستین گوش میدین، تبلیغاتش کمه (هر سه چهارتا موسیقی یه تبلیغ)، تبلیغاتش خوبن، تبلیغاتش صوتی و تصویری هستن و درست طراحی شدن، تجربه موسیقی شما هیچوقت خدشه دار نمیشه، هر تبلیغ رو میتونین اسکیپ کنین و...

تنها مشکل من با بخش غیر پولی یوتیوب اینه که توی نسخه موبایل اجازه نمیده که از اپش بیاین بیرون یا گوشی رو قفل کنین. (امکانات پولیش البته خیلی بیشتره ولی من تجربه‌های محدودیت‌های رایگانش رو میگم)

یه کار باحالی که کرد این بود که یه روز صبح بهم گفت دو هفته میتونی رایگان و بدون نیاز به کارت اعتباری تست کنی که تجربه واقعی موسیقی بدون محدودیت چطوریه، منم قبول کردم ببینم واقعا هیچی نمیخواد؟ و واقعا نمیخواست! باورتون میشه؟ یهو نسخه‌ی پولی بهم هدیه داد و واقعا تجربه‌ی خوبش رو عالی کرد برام.


۵ـ اتصال جستجو به گوگل

جستجوی‌هایی که توی گوگل کردین و دنبال مثلا متن فلان آهنگ بودین رو تشخیص میده و براتون هم آهنگ رو توی پلی لیست روزمره‌تون میاره و هم توی سرچ هیستوری نشونش میده! (اولین باری که ببینین شوکه میشین ولی طبیعیه)

۶ـ امکانات دیگه (تاریخچه، لایک، و...)

یوتیوب موزیک در بخش تنظیمات امکان فارسی شدن رو داره که من توصیه نمیکنم چون زیباییشو تغییر میده. تاریخچه آهنگ‌هایی که گوش میدین رو نگه میداره، لایک هاتون رو توی یه لیست جالب براتون نگه داری میکنه و کلا مثه یه دوست خوب میشه روش حساب کرد. یه بخش مخصوص نردها هم داره که نشون میده وضعیت این آهنگ چطوریه.

بخش مربوط states for nerds
بخش مربوط states for nerds



حیف که ما از استفاده مستقیم به این سرویس فوق العاده دوریم!

حتی این صفحه هم زیباست!
حتی این صفحه هم زیباست!


خلاصه همه اینا اینه که از یوتیوب موزیک استفاده کنین و حالشو ببرین.

https://music.youtube.com/