کوله پشتیِ من: امسال با تلاش‌های بسیار

این سومین سالیه که من دارم کوله‌پشتی سالم رو می‌نویسم. موقع نوشتن اولین و دومین کوله‌پشتیم فکر نمی‌کردم که هر چی بزرگتر میشم نیاز به یادآوری بیشتر از گذشته‌ام و تصمیم‌های سختم و نحوه گذراندن بهترین سال‌های عمرم دارم.

در بکگراند این عکس آهنگ Natural از Imagine Dragon پخش میشه.
در بکگراند این عکس آهنگ Natural از Imagine Dragon پخش میشه.


از خاطره‌ی کوله‌پشتی‌های قبلیم چه استفاده‌ای کردم؟

امسال چند بار کوله‌پشتی‌مو مرور کردم و حتی از بخشی که مربوط به سال ۹۸ بود یه اسکرین‌شات گرفتم و دم دستم گذاشتم. بهم کمک کرد بهتر از قبل بتونم چیزایی که توی کوله‌پشتیم دارم یا ندارم رو به یاد بیارم.




چه تجربیاتی را از ۹۸ به ۹۹ می‌برم؟

امسال تجربه‌های مختلفی را از نظر کاری و شخصی داشتم. اگه بخوام خلاصه برای خودم بنویسم میتونم موارد زیر رو بگم:

  • شروع تمیز » بعد از مدت‌ها به حرف یکی از بهترین دوستانم آرش گوش کردم و تصمیم گرفتم هر چیزی که باهاش از نظر کاری درگیر هستم را خاموش یا از خودم فاصله بدم و آزاد و رها به تجربه کردن چیزهای جدید بپردازم. صداگرافی، ته‌مانده‌های بقچه و...
  • زاویه دید » اینکه بتونم مسائل را از زوایای مختلف ببینم و خودم را در مکالمات با طرف مقابل جابه‌جا کنم باعث شد بهتر و با آرامش بیشتری تعامل کنم و خوشحالم که معامله‌های شخصی و کاری برد-بردی را ساختم. هر چند که بعضی اوقات به ناکامی منجر شد ولی در کل تلاش کردم این مورد را در مکالماتم به کرّات استفاده کنم. (می‌تونم بگم بزرگترین چیزی که امسال یادگرفتم این بوده!)
  • تراپی » از وسط‌های امسال به صورت جدی به جلسات تراپی رفتم. عموما هفتگی جلسه‌های تراپی داشتم و در فرآیند تراپی و تراپیستم به من در بهتر بودن و تصمیم‌گیری بهتر و سریع‌تر کمک بسیاری کردند. به نظرم هر کسی نیازه که به تراپی بره! (اگه کسی این بخش را خواند و کمکی خواست برای شروعش میتونه بپرسه ازم)
  • کسب تجربه » هر چند این کسب تجربه‌ها تا حدودی به عدم تمرکزم منجر شد ولی از داشتن تجربه‌هایی خاص در امسالم بسیار خوش‌حالم. اما یه تصمیم مهم و سخت گرفتم! اونم تغییر روال زندگی کاریم به مسیر همکاری با یکی از شرکت‌هایی بود که خیلی دوست داشتم باهاشون همکاری کنم و ارزش‌های مشترک زیادی با هم داشتیم. خوشحالم که میتونم تجربه‌های جدید در کنار افراد بزرگ کسب کنم.
  • آرامش » امسال آرامش را پس از طوفان را تجربه کردم. البته که روزهای پر از استرس و سختی امسال غلیظ تر از همیشه بوده برام ولی تونستم با همراهی افراد زندگیم از پسشون بربیام و آرامش عمیق‌تری رو تجربه کنم.
  • شکستن خودم » تونستم تصویری که از خودم برای خودم ساختم را درست ببینم و آن را بشکنم و نسخه‌ی بهتری از خودم را برای ساخته شدن برنامه ریزی کنم. شاید غرور کاذب مهم‌ترین چیزی بود که تونستم کنار بگذارم.
  • از کاستن به معنا رسیدن » امسال یادگرفتم که بعضی وقتا از کاستن بهتر میشه به معنا رسید. حرف‌ها، لطف‌ها، بودن‌ها، توجه‌ها، خرج‌ها، کارهای اضافه اکثر اوقات خوب نیستن و به ما و اطرافیان‌مان لطمه‌های زیادی می‌زند. شاید خنده دار باشه ولی این لفظ را از کارگاه نجاری علی چوپان که امسال تجربه کردم و حین تراشیدن پیکر یک پرنده از دل یک تکه چوب، در ذهن خودم پرورش دادم.
  • کار را که کرد؟ آنکه تمام کرد » نتیجه‌گرا بودن و اتکا به ددلاین را به عنوان چیزی که امسال باید روش تمرکز بیشتری کنم اینجا می‌نویسم. نهایی کردن و نمایش دادن نتیجه ارزشمند‌ترین کارهاست و قدمی برای ایجاد کمال در هر چیزی است. کمالِ بدون نتیجه بی ارزش‌ترین کار دنیاس!
  • عادت‌ها » امسال بیشتر از پارسال‌ها به عادت‌های خوبم توجه کردم. بیشتر از قبل مطالعه کردم، ورزش کردم، نظم و آراستگی را رعایت کردم، بیشتر روزهامو با برنامه ریزی پیش بردم، آب خوردم، خوب خوابیدم، خوب خوردم، به ویژگی‌های زیبای دنیای اطرافم بیشتر توجه داشتم و... سال ۹۹ هم بیشتر عادت میسازم و خودم را ملزم به انجامشون می‌کنم.
  • خوب خرج کردن » امسال بهتر از همیشه خرج کردم. هرچند سال خوبی از نظر درآمد به معنی پول نقد نبود، ولی تجربیات مالی خوبی را یادگرفتم.
  • ارتباطات و شبکه‌ی افراد » دوستان، همکاران و افراد جدیدی را امسال شناختم و باهاشون ارتباط گرفتم و از این بابت خوشحالم.
  • زمانِ با کیفیت (Quality Time) » به خاطر تغییر و تحولات زندگی شخصیم، به توصیه دوستم ابوالفضل صفری تلاش کردم در روابط خانوادگی و دوستانه‌ام به شدت به این موضوع توجه کنم. تعریفش از ویکی‌پدیا هم آوردم:
Quality time is an informal reference to time spent with close family, partners or friends that is in some way important, special, productive or profitable to one or everyone involved. It is time that is set aside for paying full and undivided attention to the person or matter at hand. Wikipedia


جمعی از عزیزترین افراد زندگیم در سال ۹۸
جمعی از عزیزترین افراد زندگیم در سال ۹۸


چه چیز‌هایی را در سال ۹۸ باقی می‌گذارم؟

  • افراد و گروه‌های مصموم » مثل همیشه افراد و گروه‌های مختلفی که حس خوبی از کنارشون بودن نداشتم را تا جایی که تونستم کنار گذاشتم. سبک بالی حاصل از این کار واقعا لذت‌بخشه. بعضی‌ها با خوبی و خوشی و بعضی‌ها با قهر و ناراحتی از هم دور شدیم. ولی در کل این کار خوبی برای همه بوده.
  • توجه به کیفیت به جای کمیت » هم توی روابط و هم توی کارهای دیگه‌ام سعی کردم کیفیت را رعایت کنم و به کمیت کمتر از قبل اهمیت بدم. واقعا کیفیت قابل معامله با هیچی نیست. پس کمیت خواهی را از کوله ام درمیارم!
  • روش های ناکارآمد برای حل مشکلات و تعاملات منفی » امسال تلاش کردم روش‌هایی که برای حل مسائلم استفاده می‌کردم را تجدید نظر کنم و موازی باهاش مطالعه کنم. روش‌های باخت-باخت و برد-باخت را از تعاملات و شیوه‌ی حل مسائلم خارج می‌کنم و فقط برد-برد ها را به سال بعدی می‌برم.
  • کم کاری، تنبلی، شل کردن‌های بیخود » تنبلی هم به عنوان عضوی که ریشه دونده در کوله پشتی من و موقعش شده که کم کم پیاده بشه اینجا هست. تنبلی جان بزار زندگی پرتلاش گذشته رو دوباره تجربه کنم.
  • یک دنده بودن در تصمیم‌گیری‌ها » سعی کردم ابعاد مختلف مسائل را ببینم و زوایای نگاه گوناگون را به تصمیم‌گیریم اضافه کنم. سعی کردم نظرات دیگران ولو اینکه قبول نداشتم و یا باور داشته باشم اشتباهن گوش بدم و بهشون فکر کنم و پیشنهادهای بهتری ایجاد کنم. یک دندگی قبلی را هم به آغوش فراموشی سال ۹۸ می‌سپارم.


دکتر علیپور - شاید تاثیرگذارترین فرد سال ۹۸ برای من
دکتر علیپور - شاید تاثیرگذارترین فرد سال ۹۸ برای من


ایده‌‌آلم برای پایان سال ۹۹ چیست؟

هر روز خوب بودن » شاید هر روز خوب بودن و رعایت کردن استانداردهای زندگیم، روی برنامه بودن و از چارچوب خارج نشدن، پرهیز از تنبلی، تلاش برای بهتر از دیروز بودن و داشتن عادت‌های کوچک ولی سازنده بزرگترین چیزی باشه که برای سال جدید از خودم انتظار دارم.

تمرکز کردن و نه گفتن » تمرکز قراره امسال به طور جدی بشه نقطه‌ای که قراره زندگیمو عوض کنه. براش باید مطالعه کنم و تمرین کنم. نه گفتن و تمرکز کردن و چشم پوشیدن از فرصت‌های زیاد برای فردی واگرا مثل من بی‌نهایت سخت خواهد بود.

تلاش مستمر برای خواسته‌هام » دوست دارم برای چیزایی که می‌خوام حسابی بجنگم و انتظارات از خودم را به بی‌نهایت و انتظارات از دیگران و محیط را به صفر میل بدم. برای هر چیزی که می‌خواهم تلاش خواهم کردم و اگه راهی براش نبود، راهی خواهم ساخت.

یادگیری و باسوادی و دل به دریا زدن » وسیله نقلیه‌ی من برای چیزایی که در زندگیم می‌خواهم یادگیری و باسواد بودنه. در مهلکه تجربه‌های جدید قرار گرفتن پیش‌نیاز آن، شکست خوردن و مجدد سرپا شدن در میانه آن و در انتها یادگیری بیشتر و نهادینه شدن است که قدم آخر خواهد بود.

ساختن تعاملات بهتر » امسال فضای خالی‌تری برای ورود افراد جدید دارم. علاقه‌مندم روابط خوبم را تحکیم، هدف‌دار و سازنده کنم و قیمه‌ها را نیز در ماست ها نریزم. امیدوارم موفق بشم که شبکه‌ی دوستان و همکاران و افرادی که بهشون نزدیکم را بزرگتر کنم.

رو ابرها...
رو ابرها...


...

و این بود کوله‌پشتی امسال من. امیدوارم سال بعدی با کلی تجربه و روزهای خوب برام سپری بشه و بتونم کوله پشتی بزرگتر مملو از چیزهای خوب و خالی از چیزهای بد داشته باشم. خوشحالم از اینکه امسال آینده‌ام رو فدای حال نکردم و تصمیم‌گیری‌های درستی انجام دادم.

#کوله‌پشتی‌۹۹