برای خرداد ماهت برنامه ریختی ؟

به هر حال دو ماه از سال جدید هم گذشت ... و فردا روز اول ماه سوم بهار هست و خیلی زود این ماهم تموم میشه و یکهو میبینی که یک چهارم سال جدید هم تموم شده و بین دستات سر خورده رفته:) ماه جدید شروع میشه و بد نیست یک تکونی به خودمون بدیم و قدمایی برداریم ...دقت کنید اگر به مباحث برنامه ریزی علاقه دارید یا یک حداقلی از اون رو میدونید دست دست نکنید همین امشب یک برنامه بچینید . اگر هیچ جوره نمیتونید نگاه درستی به زمان و شرایط خودتون داشته باشید، هزاران راه برای افزایش اطلاعاتتون هست . یک نمونه ایرانی حقیقتا قوی هلی تاک هست که بین صحبت هاش یک عالمه کتاب و رفرنس درست و حسابی هم معرفی میکنه و برای هر کسی شنیدن اون خالی از لطف نیست ... کلی نمونه خارجکی هم هست که حالا بعدتر میگم.

به هر حال من میخوام یک قدری از کارایی که خودم انجام میدم براتون حرف بزنم . یکی از کارای مورد علاقه من نوشتن در بولت ژورنال هست . همین طور که در عکس پایین میبینید یکی از ساده ترین شکل های بولت ژورنال رو استفاده میکنم . سی ستون که معرف سی روزه ماهه و یک جورایی پیگیری برنامه هات در یک ماهه ! و تو خودت رو متعهد به سبز کردن حداکثری اون خونه ها میکنی ...

یک چیزی که مهمه اینه که قدم های کوچیک خودت رو ببینی و بدونی همین کارای کوچیک هم مهمه ! به خودت ارزش و اعتبار بدی و بدونی نباید کمال گرایی باعث بشه خودت رو سرزنش کنی و گفتگوهای درونیت منفی بشه همین عکس  بالای من رو ببینید برای یک کاری تا نصف ماه هیچ قدمی برنداشتم ولی بعدش به هر حال یک کارایی کردم و در خرداد ماه ادامه میدم و اینکه من در شرایطی کارام جلو بردم که کلی تغییر برام ایجاد شده و با وجود خونه های سیاه زیادی که میبینید من همه تلاشم رو کردم و به خودم آفرین میگم و با خودم مهربونم:)
یک چیزی که مهمه اینه که قدم های کوچیک خودت رو ببینی و بدونی همین کارای کوچیک هم مهمه ! به خودت ارزش و اعتبار بدی و بدونی نباید کمال گرایی باعث بشه خودت رو سرزنش کنی و گفتگوهای درونیت منفی بشه همین عکس بالای من رو ببینید برای یک کاری تا نصف ماه هیچ قدمی برنداشتم ولی بعدش به هر حال یک کارایی کردم و در خرداد ماه ادامه میدم و اینکه من در شرایطی کارام جلو بردم که کلی تغییر برام ایجاد شده و با وجود خونه های سیاه زیادی که میبینید من همه تلاشم رو کردم و به خودم آفرین میگم و با خودم مهربونم:)



  • چه برنامه ای رو در ماه بگنجونیم؟ میتونیم از عکس زیر الهام بگیریم و شخصی سازیش کنیم و حالا من مثال خودم رو میزنم . مثلا در توسعه فردی در ماه جدید روی بحث سفر به درون و شناخت خویش ، برای سلامتی جسم و روحم ، مرتب ورزش کردن ،نوشیدن فراوان آب و مدیتیشن ، از نظر شغلی و درآمد روی افزایش سواد تئوریکم و مطالعه زبان و جرات ورزی در کارهای عملی در محیط کار و... برنامه ریزی کردم .
در این حوزه ها میتونی برنامه بریزی
در این حوزه ها میتونی برنامه بریزی


  • حالا ممکنه بگید خوب ما هم همین کارا رو در ذهنمون داریم ولی آخه چطوری عملیشون کنیم ؟ روش من برای عملی کردن کارام روش برنامه ریزی smart هست که اگر در لینکی که مشخص کردم برید اطلاعات نسبی به دست میارید.


یک مثال عینی از همین برنامه فعلی من به روش اسمارت رو براتون میگم . مرتب ورزش کردن ، ببینید اولا من شغل سخت و پراسترسی دارم و روزای زیادی هم حس میکنم وظایفم ملال آوره و به همین جهت مرتب با خودم تکرار میکنم باید ورزش کنم و این میتونه به لحاظ اثر علمی ثابت شده اش در مغزم روحیه و خواب من رو بهتر نگه داره :) حالا بیاریمش در داستان اسمارت . specific ، من از دو تا برنامه خاص استفاده میکنم 21Day Fix و یک کانال یوتیوبی . انتخاب محدود شده در این عصر فراوانی اطلاعات خیلی مهمه چون این حجم بی نهایت داده ها میتونه اونقدر شما رو حواس پرت کنه کلا بیفتید رو دور اهمال کاری . همین انجام دادن و ندادنش برای من معنی measurment میده و توی اون بولت ژورنالم که قبلتر گفتن به رنگ سبز یا سیاه درمیاد . برایattainable نکته اینجاست که من فضای زیادی برای ورزش ندارم انرژی جسمی و وقت فوق العاده ای هم برای باشگاه رفتن و ورزش طولانی ندارم پس باید بپذیرم که باید متناسب با شرایط و امکاناتم و همین دوتا دمبلی که دارم بهترین کار انجام بدم و اینکه روزای کشیک های طولانی مدتم و حتی فردای اون اگر حرکات بدنی ام رو به 3 دقیقه هم تقلیل بدم هیچ عیبی نداره و همچنان دمم گرمه :)یک جورایی پذیرش محدودیت ها و شرایطم ، قدم رئالیستیک قابل توجه ای هست و منبع من رو هم مشخص میکنه. برای revelant بودن باید بگم همین برنامه قطعا در مسیر سلامتی جسم و روح من قدم درست و مهمیه . برای time-base هم میتونم بگم با یک ورزش بین 20 تا 30 دقیقه در روز و همراهی با دوش در مجموع نزدیک یک ساعت از وقت من رو میگیره و بهترین راندمان من هم حدود 5و6 عصره و قابل تکرار در همه ی 30 روزه پیش رو هست...ممکنه کسی هدفش از این ورزش کردن کاهش وزن هم باشه اون وقت در تفسیر هدفش در هر کدوم از ایتم های اسمارت برنامه رو شخصی سازی میکنه .




برای تحرک بدنی جمع بندی ذهنم به روش اسمارت این شد : مری حدود ساعت 6 عصر با برنامه ای که از پیش تعیین شده و توی لپ تابت داری حدوده 30 دقیقه ورزش میکنی و توی دفترت ثبت میکنی و دوش میگیری و حداکثر این رو در حدود 1:15 انجام میدی . این رو هم یادآوری میکنی که هر روز سلامت تر و سرزنده تر هستی و داری براش تلاش میکنی ... و سعی میکنی کل این پروسه رو به صورت یک عادت مثبت دربیاری :) همین روش اسمارت کاملا قابل تعمیم به برای برنامه های دیگه زندگی هست .

  • یک جورایی هدف اینه که تو تصویر روشنی از کاری که میکنی و احتمالا نتیجه ای که میگیری داشته باشی و اگر داری به تندرستی فکر میکنی میدونی که چطوری عملیش کنی و فقط به صورت یک فکر مطلق باقی نمونه !

امیدوارم توضیحاتم ساده و روان بوده باشه و به برنامه ریزی شما در ماه جدید کمک کنه :)