برنامه تغییر، گامی برای بهتر شدن

همه‌ی ما با اثر ذهنی روزهای آغاز آشنا هستیم.

{ اول هر سال، تصمیم می‌گیریم که به انسانی متفاوت تبدیل شویم. سال متفاوتی داشته باشیم. زندگی دیگری را شروع کنیم. همه چیز تغییر کند. کاری کنیم که این سال، دیگر مثل سالهای قبل نباشد.

معمولاً این سرمستی هم، یک روز یا یک هفته یا یک ماه طول می‌کشد و به زودی، می‌بینیم در میانه‌ی سالی هستیم که تفاوت جدی با سالهای قبل ندارد. همچنان گرفتار روزمرگی‌ها و گذراندن امروز به امید فردایی که بهتر از امروز است یا لااقل با تلاش برای اینکه فردا بدتر از دیروز نباشد.

همین مسئله به شکل کوچکتری در ابتدای هر هفته هم وجود دارد.

و حتی به شکل ساده‌تری در ابتدای هر روز.

فکر می‌کنم حدود شش یا هفت سال پیش بود که مدیر من، پیشنهاد جالبی داد و من هم آن را امتحان کردم و خیلی وقت‌ها، زمانی که با خودم خلوت می‌کنم، احساس می‌کنم شنیدن آن جمله، یکی از فرصت‌های خوب در زندگی من بوده است.

مدیر من – که بسیار هوشمند، کاریزماتیک، سخت‌گیر و دوست نداشتنی بود – می‌گفت:

خیلی زیبا است که انسان در روزهای نخستین سال، برای تمام سال خود هدف گذاری می‌کند. اما وقتی علم و تجربه اثبات کرده‌اند که اکثر انسانها، نمی‌توانند به چنین برنامه‌هایی متعهد باشند، این شکل از برنامه ریزی به نوعی اتلاف وقت تبدیل می‌شود و معمولاً بعد از چند بار برنامه ریزی، از نفس کار برنامه ریزی هم ناامید می‌شویم.

او پیشنهاد کرد: هفتاد روز به سال نو، برنامه تغییر را شروع کن. مهم نیست که هدف‌هایت چقدر کوچک و ساده باشد. مهم این است که برای محقق کردن آنها تلاش کنی و روز اول سال، زمانی که همه دارند با خوش بینی، برای سالی خوب برنامه ریزی می‌کنند، تو با “واقع بینی” برای روزهای خوبی که پشت سر گذاشته‌ای، جشن بگیری.

او معتقد بود که این شیوه رفتار، به تدریج، لذت برنامه ریزی و “باور به برنامه ریزی” را به ما بازمی‌گرداند و کم کم این عادت برنامه ریزی و اجرا و ارزیابی و کنترل، تمام سال را پوشش می‌دهد.}



متن بالا که خواندید بخشی از اولین گام "با متمم تا نوروز" استاد محمدرضا شعبانعلی بود که یکی دوسال پیش در بلاگ روزنوشته های خودشون منتشر کردند که بعد از اون ۱۲ گام دیگر به این برنامه تغییر اضافه شد.
اولین باری که این مطلب رو دیدم فکر کنم دیگه عید شده بود و تقریبا همین تاریخا بود که مطلب منتشر شده بود، پس درست فکر کردید من این فرصتو از دست داده بودم و در حال برنامه ریزی برای یکسال آینده ای بودم که هیچوقت انجامش نمی‌دادم.

این مطلب انگیزه تازه ای به من داد و هر سال سه ماه قبل عید شروع می کنم این گام هارو خوندن و بعد از اون شروع به برنامه ریزی برای سه ماه آینده.

امسال هم اینکارو دارم انجام میشم و باورتون نمیشه که وقتی سال نو بیاد چقدر حس فوق العاده ای خواهید داشت. سبک بال و راحت، حس می کنید از خیلی‌ها که دورو برتون هستند جلوتر هستید و واقعا هم همینطوره شما حرکت کردید. پس همین الانم دیر نیست. برنامه‌هاتو بریز و گام های اول تغییر رو بردار. حتما سالی که میاد برات یه سال بهتر و موثرتر خواهد بود.

اگه در این زمینه قدمی برداشتی و کاری رو شروع کردی، خیلی خوشحال میشم که به منم بگی و این خیلی به من کمک می کنه که بفهمم این تغییر تونسته حتی و فقط برای یک نفر تاثیر داشته باشه. قطعا بهترین ها برات رقم میخوره فقط حرکت کن. خیلی خودتو درگیر برنامه ریزی نکن و فقط فکر کن الان عیده و اگه چکارایی کرده بودی خوشحال بودی. تو حال زندگی کن و سرت رو به جلو باشه.

تمام تلاشمو می کنم اول خودم به تمام چیزهایی که گفتم پابند باشم و بهش عمل کنم تا مدیون خودم نباشم. موفق و پیروز باشید.

اشکان عاشوری