برنامه ریزی روزانه ، حتی برای بی حوصله ها

برنامه ریزی روزانه ،چیزی که حدود ۴ ساله در تلاشم تا به عنوان یک بخشی از زندگیم باشه و حالا میخوام حاصل چندین سال تجربم رو به اشتراک بذارم.

اولین چیز برای برنامه داشتن چی میتونه باشه؟... ، اراده محکم؟ شخصیت استوار؟ انگیزه؟.. .خوب از نظر من اولین چیز واسه با برنامه بودن ،داشتن یه دفترچه ست:)) ؛چون سررسید ها اصولا خیلی سنگینن و نمیشه اونارو راحت همه جا با خودت داشته باشی،بعضیاشون هم برای جمعه ها فضای کمتری برای نوشتن دارن و این سری موارد. پس من رفتم سراغ دفترچه، دفترچم هم قد کف دسته و جمع و جوره ولی نه خیلی کوچیک. و اما اصل مطلب:

اصل مطلب اینه که اگه برای کارهامون طبقه بندی داشته باشیم، برنامه ریزی خیلی راحت تره. عکس های بالا ( که البته صرفا مثال اند )، طبقه بندی من به سبک خودمه که ازش راضیم و همین منو به با برنامه بودن ترغیب میکنه، یعنی هرروز،۶ دسته کار رو مینویسم:

۱_ کارهای روزانه: یعنی عاداتی که برای من تثبیت شدن، و هرروز حتما انجام میدم، و ثبتشون میکنم تا حفظ بشن.

۲_ درس: خوب درس واسه یک دانشجو از اولویت ها نیست، بلکه خودِ خودِ اولویته( اینم رو تجربه شخصی بهم ثابت کرده، و الا من جزو معتقدان سرسخت " نمره که مهم نیست" بودم).، پس یک دسته جدا بهش اختصاص میدم.

۳_کارهای مدت دار: یعنی کارهایی که لازمه براشون وقت بذارم.

۴_ کارهای کوچک: اینا رو حتی بعضی منابع آموزش برنامه ریزی میگن ننویسید، مثلا یه جا خوندم" هرکاری که کمتر از دودقیقه طول میکشه رو ننویسید". و البته این جمله به درد من نمیخورد، چون آخرشب یهو یادم میاد و اونوقت کاری جزگفتن" ای وای یادم رفت" نمیتونم انجام بدم.

۵_ عادت ها: .. لطفا متعجب نشید، اینم یه قسمت دیگه واسه عادت هاست، البته اون دسته از عادت هایی که هنوز تثبیت نشدن، یعنی در واقع، کارهایی تکرار شونده ای که میخوام برام به عادت تبدیل بشن. در کتاب" عادت " از چارلز داهیک ، اومده که ۸۰ درصد زندگی آدم رو عادت ها تشکیل میدن ،با یه عالمه توضیحات مفصل، وَ وَ وَ از حضرت علی ( ع) هم حدیث داریم که:

یک سخن انگیزشی درجه یک از مولا علی(ع)
یک سخن انگیزشی درجه یک از مولا علی(ع)


پس آیا دیگه حرفی باقی میمونه که آدم از زیر کنترل عادت هاش قسر در بره؟؟

6 _ محاسبه:

توی این بخش نکاتی رو مینویسم که دوست دارم در طول روز رعایت کرده باشم، البته که اراده میخواد، ولی خوبه که ادم جاهایی که ارادش میلغزه رو بشناسه تا هرشب قبل خواب، یه دور به خودش یادآوری کنه که" ای خویشتن گرامی، فردا دیگه دختر خوبی میشی، باشه؟!! آفرین!" ، خلاصه، اینجا شامل نکاتی اعم از رفتاری، توسعه فردی ودینی و.. رو مینویسم. . . یه دوثانیه دیگه هم صبر کنید، میخوام چندتا نکته مهم اضافه کنم:

_من دیگه عناوین هر بخش رو نمی نویسم ، کارهامو هم به صورت مخفف مینویسم .نه که خیلی وقت ندارم !( یا به عبارتی حوصله ندارم) و البته پیش اومده که خودم همین مخفف ها رو نتونستم بخونم:)) . خوب ، مثلا ورزش رو مینویسم : v ! و چک برنامه ریزی رو مینویسم : چ ب . و البته اینکه بعد یه مدتی که دستتون بیاد ،ممکنه بخواید کارای زیادی رو بنویسید، درنتیجه، داشتن یه روش " به اختصار نویسی کلمات به صورت شخصی سازی شده" به کار میاد.

_ در قسمت روزانه، دو کار" چک برنامه ریزی" و " برنامه ریزی فردا " رو از همون اول که حتی جزو عادتتون نشده، بنویسید.

_ کار" چک برنامه ریزی" اخرین کاریه که قبل از خواب انجام میشه.

_و نکته ویژه اینکه: این روش هنوزم در حال تکامله، همین طبقه بندی کارهام به مدت دار و کوچک رو از همین چند وقت پیش شروع کردم و البته با برنامه بودن رو واسم راحت تر کرد.و البته آدم های مختلف با روش های مختلف ومتفاوتی میتونن اخت بگیرن یا به قولی ، به صورت شخصی سازی شده پیش برن.ولیکن، چون خودم مدت زیادی دنبال یه روش والگوی عملی بودم و نیافتیدم ،و این الگو رو که خیلی هم تدریجی بهش رسیدم و تونستم به مدت طولانی طبقش عمل کنم ، پس تصمیم گرفتم که به اشتراک بذارمش .

باشد که با برنامه ریزی رستگار تر شویم.