مطالعات اقتباس: پیش‌درآمد

نبرد میان هواداران فیلم و هواداران داستان یا ادبیات، نبردی نگریک (تئوریک) میان منتقدان و نگره‌پردازان سینمایی و منتقدان و نویسندگان ادبی گشته است. ادبیات در اغاز توانست با تکیه بر تاریخ و پیشینه‌ی خود و نیز حضور نویسنده یا خدایی مطلق که در پشت هر رمان نهفته است پیش براند. در سال‌های اغازین پیدایی سینما، به این رسانه برخلاف ادبیات به چشم یک هنر نگریسته نمی‌شد یا دست کم تفکر چیره و همگانی این چنین نبود. همچنان که فیلم‌سازها پخته‌تر و کارازموده‌تر ‌شدند کفه‌ی نبرد به سمت تعادل رفت. با پیدایی تلویزیون، سینما دیگر در آخرین رده‌ی فرهنگ عامه جای نداشت و فیلم‌های هنری و نشریه‌های انتقادی و تحلیلی پشتوانه‌های زیبایی‌شناختی و روشنفکرانه و اعتبار فرهنگی را برای فیلم به ارمغان اوردند.

ادامه‌ی متن را در ریزومدیا بخوانید.

وبسایت: rhizomedia.ir

اینستاگرام: @rhizomediamagazine

تلگرام: rhizomedia