گیمیفیکیشن در برنامه نویسی بخش دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

این مقاله بخش دوم مقاله زیر است که می‌توانید از طریق لینک زیر آن را مشاهده کنید.

بخش اول

در بخش اول در رابطه با این توضیح دادیم که کلیت گیمیفیکیشن چیست تا بتوانیم ارتباط آن را با برنامه نویسی توضیح دهیم و یکسری راهکار برای استفاده از این دانش در برنامه نویسی و بهبود روند کار ارائه دهیم.

سکه بگیر

یکی از بخش های مهم در گیمیفیکشن به دست آوردن سکه و یا امتیاز است ، کسب‌وکار هایی که قصد دارند گیمیفیشن را به کسب‌وکار خود اضافه کنند اکثرا این امتیاز ها را برای خرید محصولات خودشان استفاده می‌کنند .

بطور مثال شرکت شاتل به ازای خرید هایی که کاربران انجام می‌دهد امتیازاتی را اختصاص می‌دهد که کاربران تشویق بشوند که بیشتر فعالیت و خرید انجام دهند  .

یا اپلیکیشن روبیکا و اپلیکیشن ایرانسل من را می‌توان مثال هایی از گیمیفیکیشن ارائه داد که کاربران را تشویق می‌کنند به فعالیت بیشتر .

ما هم به عنوان یک برنامه نویسی بایستی برای خودمان یک این چنین گیمیفیکیشنی ایجاد کنیم ، برای این ایجاد این گیمیفیکیشن ما از چند ابزار استفاده می‌کنیم که باید بر روی دستگاه های مورد نظرمان که دسکتاپ و یا موبایل است نصب شوند .

نام این نرم افزار ، WunderList است که می‌توانید ویدیویی مربوط به این نرم افزار را مشاهده کنید .

https://www.aparat.com/v/4tyRB

کار این نرم افزار این است که به شما این امکان را می‌دهد که تسک ها ( کار ها ) خودتان را وارد اپلیکیشن کنید و الویت آن را تعیین کنید.

همچنین می‌توانید که صدای خود را ضبط کنید و به کار مورد نظر خود لینک کنید ، برای توضیحات می‌توانید از این روش استفاده کنید.

زمانی که این نرم افزار را نصب می‌کنید ، که پیشنهاد ما این است که در حین انجام کار فقط از نسخه دسکتاپ آن استفاده کنید ، در کنار کار هایی که بایستی انجام دهید یک آیکون تیک وجود دارد که با کلیک بر روی آن می‌توانید کار را تمام شده اعلام کنید.

با استفاده از این نرم افزار شما برای خودتان یک بازی ایجاد می‌کنید این که زمانی که از خواب بیدار می‌شوید و کار های خود را وارد این نرم افزار می‌کنید .

تا زمانی که شما کار مورد نظر خودتان را انجام نداده‌اید ذهن شما آرام نیست و زمانی که کار را انجام می‌دهد و تیک کار مورد نظر خود را کلیک می‌کنید و موردی که به اتمام رسانده‌اید حذف می‌شود حس موفقیت که در مقالات قبل تر هم توضیح دادیم برای شما ایجاد می‌شود ( این حس حاصل ترشح هورمون دوپامین است ).

حس موفقیت برای شما مانند یک جایزه در برابر سکه هایتان عمل می‌کند و به شما قول می‌دهم پس از انجام این تکنیک شما فوق العاده عملگرا تر خواهید شد و خیلی سریع تر از قبل کار های خود را به انجام می‎‌رسانید .

در واقع شما خودتان را وارد یک مسابقه می‌کنید و این مسابقه این است که باید تا امروز تمامی کارها را انجام دهم .

یکی دیگر از فایده های این نرم افزار این است که شما می‌توانید ایده های خود را که مربوط به کارتان می‌شود را در لیستی که قبلا ایجاد کرده‌اید برای همیشه ذخیره کنید .

که باعث می‌شود خیلی راحت تر به کار خود ادامه دهید تا سر فرصت به بررسی فکر ها و ایده های خود بپردازید.

مسابقه دو نفره

راهکار دیگری که می‌توان در شرکت ها و تیم ها اجرا کرد این است که شما با دیگر همکاران خود مسابقه بگذارید و به همدیگر قول بدهید که کار خود را زود تر به اتمام برسانید و پس از اتمام کار می‌توانید برای خود یک هدیه در نظر بگیرید که می‌تواند انجام کار مورد علاقه باشد ، یا خوردن خوراکی مورد علاقه و … باشد.

اگر مدیر هستید شما می‌توانید با تشویق کارمندان خود این حس موفقیت را برای تیم خود ایجاد کنید ، تا با علاقه و سرعت بیشتر به فعالیت بپردازند ، می‌تواند تشویق شدن ، پاداش باشد یا دادن درصدی از سود ( یعنی می‌تواند به صورت یک قانون تصویب شود ).

یکی دیگر از راهکار هایی که در یادگیری استفاده می‌شود این است که ما به صورت گروهی شروع به یادگیری برنامه نویسی کنیم تا هم‌افزایی بین افراد ایجاد شود .

که می‌تواند سرعت یادگیری و انگیزه آن ها را افزایش دهد این نیز نوعی گیمیفیکیشن است که می‌تواند نتیجه مثبت بر روی ما داشته باشد.

خط پایان

اکثر مواقع در صورتی که ما ددلاین و یا خط پایان برای پروژه‌ی خودمان تعریف نکنیم پروژه‌ی ما طولانی می‌شود و نمی‌توانیم آن را در زمان حقیقی به اتمام برسانیم .

یکی از کار هایی که می‌توان در نرم افزار واندرلیست wunderlist و نرم افزار مدیریت پروژه ترلو Trello به خوبی انجام داد این است که برای پروژه خودمان یک خط زمانی ایجاد کنیم.

این خط زمانی در این نوع اپلیکیشن ها کاملا به صورت بصری و ساده قابل ایجاد است ، با این کار ما خیلی راحت تر می‌توانیم برای خودمان برنامه ریزی کنیم و کار خودمان را انجام دهیم .

خطی که به ما نشان داده می‌شود برای ما نوعی مسئولیت ایجاد می‌کند و ما را مجبور می‌کند ، که کار بدون فوت وقت انجام داده شود.

کار ، استراحت

یکی از راهکار هایی که می‌تواند برای شما بسیار مفید باشد این است که شما می‌توانید زمانی را به صورت دقیق برای کار کردن خود تعیین کنید و زمانی را برای استراحت و راه رفتن .

این راهکار بایستی به صورت یک روتین برای شما ایجاد شود .

همانطور که می‌دانید نشستن بیش از حد در طولانی مدت ضررات بسیار زیادی به جسم ما وارد می‌کند ، انجام این کار می‌تواند از این ضرر نیز جلو گیری کند .

از دیگر مزایای انجام کار در زمان معیین و انجام استراحت با تنظیم وقت معیین این است که شما به مرور زمان و با تکرار این کار به نظم و روتین عادت می‌کنید و همچنین روحیه انجام کار و انضباط فردی شما افزایش پیدا می‌کند .

یک مثال از خودم را برای شما توضیح می‌دهم ، هر کاری که بایستی انجام دهم چه کدنویسی باشد، چه مطالعه و چه نوشتن این مقاله باید 50 دقیقه به صورت کامل کار کنم و 10 دقیقه را به صورت کامل به صورت ایستاده و خوابیده استراحت کنم و یا فعالیت های دیگر را که می‌شود در حالت ایستاده و یا خوابیده انجام داد را انجام می‌دهم .

هر چقدر که بیشتر با تکنیک های مختلف و برنامه ریزی خود را منضبط تر کنیم بهتر می‌توانیم کار های خود را سامان بدهیم و به مراتب برنامه نویس بهتری خواهیم بود که باب میل کارفرماست .

فراموش نکنیم که یکی از مهمترین مشکلات ما برنامه نویسان عدم تعهد داشتن نسبت پروژه است .

دوستان در این مقاله سعی شد که رابطه مابین برنامه نویسی و مبحث جذاب گیمیفیکیشن ایجاد شود و تجربیات شخصی برای افزایش راندمان کاری در برنامه نویسی توضیح داده شود .

خوشحال می‌شویم نظر خودتان را در رابطه با این موضوع برای ما ارسال کنید و در صورتی که تجربه‌ای دارید به دوستان خود انتقال دهید ، تا مقاله های دیگر

یاعلی خدانگهدار
مصطفی صالحی پور
شنبه 18 خرداد 1398