یه فیلم خوب

چند شب پیشا داشتم توی وبسایت شعبانعلی می‌گشتم که چشمم به یکی از معرفی فیلماش خورد!
ببینم شما شعبانعلی رو میشناسین؟ شعبانعلی یکی از غولای دنیای تولید محتوائه که اتفاقا سایت متمم هم مال ایشونه!
حتی اگه اسمش رو هم نشنیده باشین بالاخره یه بارم گذرتون احتمالا به سایتش افتاده باشه!
من خیلی وقت نیست که میشناسمش اما توی همین مدت کم و با شناخت کمی که به خاطر تشویق یکی از دوستام ازش به دست آوردم فهمیدم که فوق‌العاده آدم گنده‌ایه و محتوایی که تولید میکنه ارزشمند و قابل خوندنه!

حالا من اصلا نصفه شبی تو سایتش دنبال چی می‌گشتم؟
جونم براتون بگه که بعد از آخرین زخمی که از خوندن کتابای نه چندان خوب، خورده بودم و تیر نهایی رو هم از چهار اثر فلورانس اسکاول شین خوردم؛ دیگه با خودم عهد بستم به معرفی هرکسی کتاب نخرم و اگرم میخوام کتاب بخونم اول برم تعریفشو از چند تا آدم درست حسابی بشنوم بعد بخرمش!

اتفاقا چند روز پیششم داشتم با همکارم سر همین درد و دل میکردم که بابا من جدیدا هرچی کتاب میخرم به دلم نمیشینه و احساس میکنم دارم پولمو میریزم دور!
اونم گفت خب برو یه سر به وبسایت فلانی بزن و نظر سنجیه کتاباشو بخون!

خلاصه من اونشب داشتم دنبال لیست کتابایی که شعبانعلی معرفی کرده بود میگشتم ولی هرچی گشتمو گشتم هیچی نتونستم پیدا کنم!
در نتیجه داشتم دست خالی و دست از پا درازتر برمیگشتم که یهو چشمم خورد به یکی از روزنوشته هاش که توش یه فیلمو معرفی کرده بود!
منم که وسط تعطیلات بودمو گفتم چی از این بهتر! بذا ببینم چی معرفی کرده بشینم ببینم!

فیلمی که معرفی کرده بود اسمش incredibly loud and extremely close بود!

خودشم خیلی دربارش حرف نزده بود اما آدمای زیادی زیرش کامنت گذاشته بودن که البته که من حوصله‌ی خوندن اون همه کامنتو نداشتم ولی چندتاییشونو خوندم و بازم چیز زیادی ازونا دستگیرم نشد!

آخه من عاشق اینم -بر عکس بعضیا- که قبل از اینکه یه فیلمو ببینم داستانشو بدونم....یعنی حتی اگه شما بیاین کل داستان فیلم رو هم برام تعریف کنین من بازم ناراحت نمیشم و حتی به دیدن فیلم علاقه‌مندترم میشم!
و به خاطر این ویژگی عجیب غریب پینوکیوییم همیشه مورد تمسخر و سرکوفت دیگران قرار گرفتم!

خلاصه چون چیز زیادی از داستانش نفهمیدم خیلی علاقه ایم به دیدنش نداشتم ولی همون شب از بیکاری نشستم دیدم... و عجب چیزی بود واقعا!

داستان در مورد یه خانواده‌ی سه نفره و خوشبخت بود که باباهه (تام هنکس:)) یه روحیه دانشمند محور داشت و همیشه پسرشو به سمت ماجراجویی و کشف چیزای عجیب غریب سوق می‌داد و همیشه دوست داشت پسرش رو تشویق کنه که بیشتر و بهتر از بقیه بدونه و با ماجراجویی کلی چیز تو زندگیش یاد بگیره...واسه همین هی عاشق این بود واسه پسره معماهای مختلف طرح کنه و قوه‌ی تخیل و خلاقیشو به کار بندازه!
پسرشم یه پسر باهوش و خلاق بود و داشتن به خوبیو خوشی در کنار همدیگه زندگی می‌کردند که یهو ماجرای 11 سپتامبر پیش میاد که یه هواپیما با برجای دوقلو برخورد میکنه و پدر خانواده هم که تو اون ساختمون بوده میمیره!

البته که من وقتی بچه بودم فکر میکردم حادثه‌ی 11 سپتامبر و داستان تایتانیک غم‌انگیزترین اتفاقات دنیان ولی پیش اومدن داستان هواپیمای اوکراینی، پلاسکو و سانچی، بهم نشون داد که بابا انگار هر روز غم و غصه‌ی جدیدی توی دنیا وجود داره که آدما رو عزادار کنه و پدرشون رو بیاره!

خلاصه یه جورایی با رفتن پدره هم مادره تو بحران میفته و هم پسره! اصلا اوضاع یه جوری شده بود که پسره 1 سال بود وارد اتاق پدرش نشده بود و دلشم نمی‌خواست که بره!
تا این که یه روز دل و جراتشو جمع میکنه و میره تو کمد باباهه و میاد یه چیزی برداره که یهو یه گلدون از بالای کمد میفته پایین و به هزارتا تیکه تقسیم میشه! و یه پاکت از تو گلدونه میفته بیرون که توش یه کلید بوده و روی پاکت اسم black نوشته شده بوده!

پسره هم با دیدن کلید احساس میکنه روح پدرش میخواد به اون پیامی برسونه و احتمال داره با پیدا کردن قفلی که مربوط به اون کلیده، غم از دست دادن پدرش یه ذره تحمل‌تر بشه براش!

پس تصمیم می‌گیره تمام افرادی که فامیلیشون black هست رو تو سرتاسر شهر پیدا کنه و به دیدنشون بره تا بلکه بتونه قفلی که با اون کلید باز میشه رو پیدا کنه!

و دیگه ادامه‌ی داستان رو نمی‌گم که اگه خودتون دوست داشتین برین و ببینین که چه اتفاقاتی می‌افته!

حقیقتا فیلم ساده و جذابی بود که بر خلاف ظاهر سادش باید برین کلی نقد براش بخونین تا قشنگ براتون جا بیفته که چه خبر بوده توی داستان!
ولی خب من که از دیدنش خیلی لذت بردم و با این که نمره‌ی IMDB ش خیلیم بالا نیست (6.9) ولی بازی جالب و عجیب بازیگراش و داستان متفاوت فیلم ارزش یکبار دیدن رو داره!
از طرفی اگه مثل من عاشق تام هنکس (بازیگر نقش بابائه) باشین میدونین که این آدم اصلا فیلم چرت و پرت بازی نمیکنه و هر کدوم از فیلمایی که بازی کرده یه حرفی برای زدن تو دنیای فیلما داشتن! از نمونه فیلماشم بخوام براتون بگم: مسیر سبز، فارست گامپ، سالی، نجات سرباز رایان و ... هست!

در ضمن فیلم خیلیم خانوادگیو اخلاقیه و اگه مثل من ترس اینو دارین که یهو وسط فیلم یه صحنه خجالت آور پیش بیاد و شما مجبور شین پیش خانواده ذوب شین و خودتون فحش و فضیحت بدین که آخه این چه فیلیمه من گذاشتم؛ بذارین خیالتونو راحت کنم!
چون صحنه نداره میتونین با خیال راحت بشینینو در کنار خانواده تماشاش کنین!
و لازم نیست مثل من برین تو 6 تا سوراخ و در رو ببندین تا مثل بقیه فیلما آبرو و حیثیتتون رو به فنا ندن!

خلاصه امیدوارم خوشتون بیاد ازش! اگه دیدینش بیاین نظرتونو بگین بهم!
و این که آیا دوست دارین بیشتر فیلم معرفی کنم یا به نظرتون بشینم سر جامو دیگه رومو زیاد نکنم؟