در حال یادگیری دانشها یا در حال جمعآوری کتابها؟
پیامبر (ص)، ایمان، عقل و کرونا ویروس
به نام خدا.
سلام.
یه مقاله توی سایت Newsweek نوشته شده که از دید خودِ من جالب بود. توی سایت حدیث گراف هم ترجمهء فارسی شده ولی از اونجایی که من قلمبه بلد نیستم حرف بزنم، سعی کردم اون ترجمه رو تغییر بدم که خودمانی تر و ساده تر بشه و به نحوه صحبت کردنِ خودم هم نزدیک تر بشه.
نویسنده اصلیِ مقاله هم میشه دکتر کریگ کانسیدنس، محقق و استاد توی گروه جامعه شناسیِ دانشگاه رایس. البته نویسنده کتاب های «انسانیت محمد: نگاه مسیحیت» و «اسلام در آمریکا» هم هست.
خب بریم سراغ مقاله.
آیا قدرتِ دعا به تنهایی میتانه یه همه گیری مثل ویروس کرونا رو متوقف کنه؟ حتی پیامبر (ص) هم نظرش این نبوده.
با توجه به همه گیری این کرونا ویروس در سطح جهانی، دولت ها و منابع خبری مجبور شدن که درست ترین و مفیدترین توصیه ها رو برای مردم جهان فراهم کنن. پرسنلِ سلامت و متخصص ها و دانشمندهایی که روی انتقال و تاثیر این همه گیری کار میکنن، سوالات زیادی ازشان میشه.
متخصص های ایمونولوژیست، مثل دکتر «آنتونی فاوچی» و خبرنگار پزشکی دکتر «سانجای گوپتا» میگن که بهداشت مناسب و قرنطینه یا دور ماندن از دیگران، بهترین راه ها برای جلوگیری از کوئید ۱۹ هستن.
حالا آیا شما می دانی که چه شخص دیگه ای بهداشت و قرنطینه رو توی مدت زمانِ بیماری های همه گیر توصیه کرده؟
حضرت محمد (ص)، پیامبر اسلام، حدود ۱۳۰۰ سال پیش این رو گفته.
اگرچه پیامبر (ص) یه متخصص «سنتی» در زمینه بیماری های کشنده نیست، ولی با این وجود، توصیه های معقولی برای جلوگیری و مبارزه با پیشرفت بیماری هایی مثل کوئید ۱۹ برای مردم داشته.
حضرت محمد(ص) گفته: «اگه از شیوع طاعون توی سرزمینی شنیدید، وارد اون سرزمین نشید؛ اما اگه طاعون در مکانی که شما توی اون هستید شیوع پیدا کنه، اون مکان رو ترک نکنید».
همچنین گفته که: «افراد مبتلا به بیماری های مسری باید از افرادی که سالم هستن، دور نگه داشته بشن».
حضرت محمد (ص) همچنین افراد رو به شدت ترغیب به رعایت نکات بهداشتی كرده كه باعث میشن افراد از عفونت در امان بمانن. گفته های زیر از پیامبر (ص) رو در نظر بگیرید:
- «پاکیزگی بخشی از ایمانه.»
- «دست هاتان رو بعد از بیدار شدن بشورید؛ شما نمی دانید که دستاتان در حین خواب به کجا برخورد کردن».
- «شفابخشیِ غذا توی شستنِ دست ها قبل و بعد از غذا نهفته شده».
حالا اگه کسی بیمار بشه، چه اتفاقی میفته؟ حضرت محمد (ص) چه توصیه ای رو به هم نوع های خودش که دچار درد و بیماری شدن، کرده؟
او مردم رو ترغیب کرده که همیشه به دنبال معالجه و داروهای درمانی باشن:
- «از معالجه پزشکی استفاده کنید، چون خدا بیماری ای رو ایجاد نکرده مگه اینکه دارویی رو هم براش تعیین کرده باشه. به جز یک بیماری، کهولت سن».
نکته مهمی که می تانیم از این نصیحت های پیامبر (ص) بفهمیم، اینه که او می دانست که چه موقعی باید بین ایمان و عقل تعادل برقرار کنه. توی هفته های اخیر، بعضی ها تا جایی پیش رفتن که میگن دعا از رعایت قوانین ضروریِ دوریِ اجتماعی و قرنطینه بهتره و شما رو در مقابل ویروس کرونا بهتر محافظت می کنه.
پیامبر (ص) چطور به این عقیده که دعا تنها راه حل پزشکیه، پاسخ داده؟
داستان زیر رو در نظر بگیرید که توسط محقق فارسیِ قرن نهم ابوعیسی محمد ترمذی آمده:
روزی پیامبر (ص) متوجه مردی بادیه نشین شد که شترهاش رو نبسته. او از بادیه نشین پرسید، «چرا شما شتر خود را نبسته اید؟» مرد پاسخ داد: «من به خدا اعتماد دارم». پیامبر (ص) سپس گفت: «ابتدا شتر خود را ببندید، سپس به خدا اعتماد کنید».
حضرت محمد (ص) مردم رو ترغیب می کرد که توی دینِ خودشان به دنبالِ راهنما باشن، ولی امیدوار بود که اقداماتِ احتیاطیِ اساسی رو هم برای ثبات و امنیت و رفاه همه مردم، رعایت کنن.
به عبارت دیگه، او امیدوار بود كه مردم از عقل سلیم خودشان هم (علاوه بر ایمان) استفاده كنن.
حرف آخر
یه جمله زیبا از حضرت علی (ع) که هرچی بیشتر حرفهاش رو میخوانی، بیشتر درگیرش میشی (این آدم کی بوده که ما جز یه اسم و چند تا چیزِ سطحی، هیچی ازش نمیدانیم و هیچی هم راجبش مطالعه نمیکنیم؟)
اگر علم داشته باشی و عاقل نباشی، بسان کسی هستی که کفش دارد ولی پا ندارد؛ و اگر عقل داشته باشی و عالم نباشی، همچون کسی هستی که پا دارد ولی کفش ندارد. انسانی که پا دارد ولی کفش ندارد، می تواند طی طریق کند، هر چند به سختی، اما کفشِ بدونِ پا فایده ای ندارد و نمی توان با آن مسیری را پیمود.
منبع: دانستنی های علوی (۱)، صفحه ۳۸۱
حرفی نیست جز اینکه، به قول حضرت علی (ع)، عقل هم چیز خوبیه، اگه با علم همراه باشه البته.
هم پا خوبه هم کفش.
مخلصات، یا علی.
مطلبی دیگر از این انتشارات
راحتطلبی: دلیل بزرگی که نمیخوایم بپذیریم
مطلبی دیگر از این انتشارات
دنیا چقدر تغییر کرده؟ (به روایت عکس)
مطلبی دیگر از این انتشارات
شباهت عجیب بین یه آیه از قرآن و طب چینی