هر چه می خوانم می فهمم بیشتر نمی دانم - دانش آموخته برق و کامپیوتر سابق
پایتون کلید ورود به دنیای هوش مصنوعی! (قسمت دوم: تعریف متغیر)
سلام رفقا
در یک سری نوشته شروع کردیم باهم پایتون یاد بگیریم آموزش پایتون گام اول برای ورد دنیای هوش مصنوعی هست. قسمت قبلی که در مورد نصب پایتون بود مرحله اول از آموزش پایتون هست که اون رو می تونید از لینک زیر بخونید.
توی این نوشته که قسمت دوم آموزش پایتون محسوب می شه می خوام در مورد متغیر در پایتون صحبت کنم.
متغیر رو مثل یک ظرف در نظر بگیرید که می شه با مقدارهای مختلف پرش کرد مثلا یک بار 2 رو داخل این ظرف قرار بدیم یکبار 3.
حالا این ظرف بخواهید پر کنید از = استفاده می کنید مثل a = 2 یعنی ظرف (متغیر) a مقدار 2 داره.
بعضی از زبان های برنامه نویسی نیاز دارن نوع ظرف رو مشخص کنید مثلا نمی تونید داخل آبکش آب بریزید. این که نوع ظرف رو بخواهید مشخص کنید بهش می گن مشخص کردن نوع متغیر. مثلا ما بگیم متغیر a نوعش از نوع boolean هست یعنی این متغیر ما فقط می تونه true یا false بگیره. یعنی ظرفی که داریم فقط همین دو مقدار رو می گیره.
اما زبان پایتون سخت گیر نیست. نیازی نیست نوع ظرف رو مشخص کنیم خودش تشخیص می ده نوع ظرف رو. یعنی همین که بنویسید a=True خودش می فهمه ظرف a از نوع boolean است و مقدار True یا False می گیره.
چند تا از مقدار دهی متغیر را باهم ببینیم.
# Integer
a = 2
print(a)
# Output: 2
# Integer
b = 9223372036854775807
print(b)
# Output: 9223372036854775807
# Floating point
pi = 3.14
print(pi)
# Output: 3.14
# String
c = 'A'
print(c)
# Output: A
# String
name = 'John Doe'
print(name)
# Output: John Doe
# Boolean
q = True
print(q)
# Output: True
نکته ای که هست اینه که در تعریف متغیر در پایتون حتما باید مقدار دهی اولیه انجام دهید یعنی همین که بنویسد a ظرفی براتون تعریف نشده بنابراین نیازه که حتما a=value یک مقداری بهش نسبت داده بشه.
چند تا نکته برای تعریف ظرفمون(متغیر) نیاز داریم رعایت کنیم
نکته اول : یک سری متغیر مخصوص خود زبان پایتون هست یعنی نمی تونیم از این اسم ها برای نام متغیرمون استفاده کنیم. مثالش همین True هست یعنی نمی تونیم داشته باشیم True=1. اگر بخواهید لیست کامل این کلمات رو ببیند دستور زیر را بزنید.
import keyword
print(keyword.kwlist)
نکته دوم : اسم متغیر فقط باید از حروف بزرگ و کوچک و نهایتا _ (زیرخط یا Underscore) درست شده باشه. مثل :
x = True # valid
_y = True # valid
اسم های زیر غلطه !
9x = False # starts with numeral
=> SyntaxError: invalid syntax
$y = False # starts with symbol
=> SyntaxError: invalid syntax
نکته سوم : زبان پایتون به حروف بزرگ و کوچک حساسه ! یعنی x با X فرق داره. مثلا در مثال زیر که x بزرگ شده است تشخیص داده نشده.
x = 9
y = X*5
=>NameError: name 'X' is not defined
تا همین جا برای این بخش کفایت می کنه. چند تا موضوع دیگه هم هست که بعدا همین زیر اضافه می کنم اگر پایتون رو شروع کردید و سوالی داشتید کامنت کنید.
قسمت بعدی در مورد Block indentation هست که می تونید از لینک زیر بخونید.
مطلبی دیگر از این انتشارات
پرکاربردترین تکنیکهای آماری در علمداده
مطلبی دیگر از این انتشارات
چگونگی کار با الگوریتم درخت تصمیم به کمک کتابخانه Scikit-Learn
مطلبی دیگر از این انتشارات
در آرزوی انسان مصنوعی