گفت و گو با کارگردان فیلم پاپ
هنر و تجربه این بار در اصفهان فیلمی متفاوت را به نمایش و نقد گذاشت، فیلمی متفاوت با درون مایه عشق! عشقی همراه با ترس و جسارت که مخاطب را تا لحظه آخر روی صندلی مینشاند و بر خلاف بسیاری از فیلمهای معمول مخاطب را پس نمیزند.
«پاپ» فیلمی است که به کارگردانی احسان عبدیپور که به میزبانی پردیس سینمایی اصفهان سیتی سنتر به روی پرده رفت و کارگردان و مخاطبان را در فضایی صمیمانه به نقد و بررسی نشاند. در حاشیه این نقد و بررسی، با این کارگردان گفت و گویی داشتیم که در ادامه میخوانید.
پاپ فیلمی است که ایده آن به گفته کارگردان، از نمایشنامه پیوند خونی اثر «آتول فوگارد» آمده است. فیلمنامهای که روایتگر عشق دو بردار دورگه به یک دختر است. برادر سیاه پوست مدتها است که عاشق دختر شده اما از ترس عشقش را به زبان نمیآورد و مدام برادرش را به جای خود سر قرار میفرستد. غافل از آن که برادر سفید پوست نیز عاشق دختر شده و مدتها است با او در رابطه احساسی است. در واقع عبدیپور با این پیش زمینه ذهنی بوده که شروع به نوشتن این قصه میکند.
شما نه تنها در این فیلم بلکه در فیلم «تنهای تنهای تنها» نیز با استفاده از روایتهای دمدستی، رگههای سیاسی، شفاف و روشن را به تصویر کشیدید. آیا نمیترسید که چنین روایتها مردم را دچار کجفهمی یا بدفهمی کند؟
به هیچ عنوان مردم با دیدن این فیلم دچار بدفهمی نمیشوند. زیرا زمانی که این فیلم نامه را مینوشتم به این موضوع نیز فکر کردم. حال پاسخ این سوال را به آن قسمت از فیلم ارجا میدهم که پدر دختر سیاه پوست میگوید: ما اگر آینهای بر سر راهمان نبود، اصلا رنگ پوستمان یادمان میرفت. به این معنا که جامعه هیچ گاه آنها را سیاهپوست صدا نمیزند یا برخورد خاصی با آنها نمیکند. تنها زمانی که روبهروی آیینه میایستند متوجه رنگ پوستشان میشوند.
شما در فیلم «پاپ» از بازیگران چهره استفاده نکردید. آیا دلیل آن کمبود بودجه بوده یا تجربه و دیدگاه خاصی مدنظر بوده است؟
نه صرفا این گونه نبود. برخی اوقات استایل فیلم نامه خود به شما میگوید که فیلم شما روی دست باشد یا روی سه پایه، رنگهایتان شارپ و بیرون زده یا که ملایم باشند. در مورد انتخاب بازیگران نیز به همین صورت است. چه بسا در اجرای ساخت این فیلم من این امکان را داشتم که از بازیگران خوبی استفاده کنم. بدون آن که دستمزدی به آنها پرداخت کنم. اما به این موضوع فکر هم نکردم. زیرا فیلم نامه من چنین بازیگرانی را نمیپسندید و اهالی بومی به خوبی هر چه تمام میتوانستند این فیلم را بازی کنند.
تا کنون در فیلمهایی که ساختهاید، از جغرافیای بوشهر بیرون نیامده اید. این موضوع ناشی از تفکر جهان وطنی در ذهن شما است و آیا ما باید منتظر باشیم که سومین فیلم شما هم در بوشهر ساخته شود؟
هم اکنون یک سریال 20 قسمتی ساخته ام که از شبکه دوم سیما آماده پخش است. سریالی به نام آرمان که جواب این سوال شما را خواهد داد.
از فیلم «پاپ» که بگذریم شما در جلسه نقد جوانان را تشویق به جسارت کردید در حالی که میبینیم گاهی اوقات منتقدان برخی از فیلم اولی ها را سرکوب و بعضی را می ستایند. در چنین اوضاعی یک جوان فیلمساز چطور باید این جرأت و جسارت را به خود بدهد؟
نقد اصولا سازنده است و میتواند تاثیر مثبتی در آینده کاری یک فرد داشته باشد. من فکر نمیکنم منتقدان از روی خصومت صحبتی کنند و به هر حال یک جوان تا جراتی به خرج ندهد نمیتواند تجربههای لازم را بدست آورد.
حال که صحبت از منتقدان شد اجازه دهید نظر شما را در مورد وضعیت نقد و بررسی در فیلم سینما بپرسم. به خصوص در سینمای هنر و تجربه که اسم تجربه را هم بر خود دارد؟
باید اعتراف کنم که من هیچ گاه نقدهای سینمایی ومجلهها را دنبال نکردهام و نمیکنم. زیرا میترسم که مارا درگیر حاشیه کند و حواسم از متن پرت شود. البته میدانم چنین ترسی یک بیماری است و به نوبه خود بد است. از این رو نمیتوان هم اکنون در مورد وضعیت نقدهای سینمایی در کشور نظری بدهم و بگویم آیا نقدهای موجود در کشور انحرافاتی را درون خود دارند یا آنکه کمک کننده به سینما هستند. به همین دلیل نمی توانم پاسخی به این سوال شما بدهم.
شما در بخشی از جلسه نقد و بررسی نیز به جوانان همین توصیه را کردید که کمتر ببینند و بخوانند. این در حالی است که بیشتر کارگردانان نظری مخالف شما دارند و اصولا جوانان را توصیه به هر چه بیشتر دیدن و خواندن میکنند؟
کاش این حرف را نمی زدم. زیرا حالا که فکر میکنم متوجه میشوم این توصیه خطرناکی بود. هر چند این توصیه برای من بسیار کارساز است. زیرا من بیش از آن که در مواجهه به نکتهایی برسم، در سکوت، تنهایی و تحلیلهای خودم باید قرار بگیرم و در واقع من سینما را از سینما یاد نگرفتم. اما به هر حال هر کسی مدلی برای بروز خلاقیت و نوآوری و رسیدن به ایده دارد که این به عهده خود او است و به مرور زمان متوجه آن خواهد شد. البته این نکته را نیز باید یادآور شوم که حدی از خواندن و دیدن لازمه نوشتن و فیلمسازی است و جوانان تازه کار باید این موضوع را مد نظر خود قرار دهند.
در جلسه نقد یکی از افراد حاظر بیان کرد که اصفهان بیشترین استقبال را از فیلم شما داشته است. آیا در شهر خودتان نیز اوضاع به همین صورت بود؟
بله؛ در بوشهر نیز استقبال زیادی از «پاپ» شد. چه بسا در آنجا اکران مستقل نیز داشتیم. به طوری که 15 روز عید لوکیشن این فیلم هر شب نمایش داده میشد. آن هم در حیاط همان خانهای که فیلم در آن ساخته شد. مردم هر شب برای تماشای فیلم میآمدند و حیاط بسیار شلوغ میشد به طوی که گاهی جایی برای نشستن نبود.
«پاپ» روایتگر سه داستان از اعضای يك خانواده سياهپوست در بوشهر كه در يك برش ثابت زمانی است که هر بار از يك طرف تعريف میشود.
پاپ (با نام سابق سیاه و سفید) فیلمی اجتماعی و سه اپیزودی، ساخت ایران به کارگردانی احسان عبدیپور محصول سال ۱۳۹۲ است. این فیلم درباره جوانان، مهاجرت و اوضاع اجتماعی امروزی ایران است. این فیلم نتوانست در جشنواره فجر سال ۱۳۹۲ حضور پیدا کند. پاپ با هزینه شخصی ساخته شده است.
پاپ دومین اثر احسان عبدیپور میباشد. موسیقی فیلم پاپ از نوع جاز است. نام اپیزودهای این فیلم، مکزیک، ایتالیا و انگلیس میباشد. احسان عبدی پور در این فیلم به روابط فراوطنی پرداخته است. فیم پاپ در بوشهر تصویربرداری شده است.
بازیگران: غلامرضا فرج زاده، توماج پورمراد، حديث چهره پرداز، مرضيه بردك نيا، ليلا دمان، ابراهيم تمهيد، حسين قفلی، عباس باك
از اینجا می توانید سانس های نمایش فیلم پاپ و همچنین بخشی از این فیلم را مشاهده نمایید.
مطلبی دیگر از این انتشارات
دراکولای سینمای ایران درگذشت
مطلبی دیگر از این انتشارات
مقایسه دو کنسرت!
مطلبی دیگر از این انتشارات
فیلمهای سینمایی در نوروز 1398