بازی ایرانی اسلامی 3 - جایگاه آخرت در بازی های کامپیوتری

خب با اینکه احساس می کنم این مطلب چندان متقاضی ندارد اما همچنان سعی می کنم روزانه و یا حداقل یک روز در میان یک پست با این موضوع بگذارم. زیرا این بحث مثل هر بحث دیگری باید سرآغازی داشته باشد و شاید در آینده نزدیک بازی هایی با نگاه اسلامی بیشتری در مارکت های دیجیتال ببینیم. تنها امید به آینده ی زیبای این سبک بازی هاست که باعث می شود همچنان تن به نوشتن این عقاید ناموزون با سبک زندگی مان بدهم

تمام بخش های این موضوع در انتشارات بازی های ایرانی اسلامی درج گردیده است. برای مطلع شدن از این مقالات لطفا انتشارات یا صفحه شخصی من در ویرگول را دنبال کنید. بی نهایت سپاسگذارم

موضوع دوم: آخرت

خب جهاد از فروع دین است اما اعتقاد به آخرت از اصول دین. اگر نگاه یک انسان به آخرت درست نباشد عقاید اوست که به چالش کشیده شده است بنابراین نمی توان از این موضوع به سادگی گذشت؛ شاید شما وقتی بعضی بازیهای موبایل ایرانی را بازی کرده باشید از میان سخنان، تابلوها و یا گفت گوهای نوشتاری در بازی کمی نگاه اسلامی به جهاد را در این سبک بازی ها مشاهده کرده باشید اما در مورد نگاه به آخرت تا این لحظه من هیچ بازی با این سبک ندیده ام(انشاالله که باشد، بر بخیلش لعنت)

حالا بریم سر اصل داستان. وقتی بازیکن می میرد نباید دنیای او تمام شود چرا که در واقعیت این گونه است اما چگونه دنیای دیگر را در بازی هایمان نشان دهیم؟ برای پاسخ به این سوال من دو جواب دارم

الف: می توانیم یه سطح(Level) به عنوان بهشت دوزخی و یک سطح به عنوان جهنم دوزخی برای بازی طراحی کنیم که وقتی بازیکن مٌرد او به سرای دیگر منتقل شود و بسته به امتیاز اخروی که کسب کرده به یکی از سطوح بهشت یا جهنم دوزخی منتقل شود(فرض کنید بازیکن ما کارهای بد بیشتری به نسبت کارهای خوبش انجام دهد در این صورت امتیاز اخروی وی منفی می شود و باید به جهنم دوزخی منتقل شود)

  • ب: وقتی بازیکن کشته شد بر اساس امتیاز اخروی یک متن به وی نمایش داده شود که توضیح بدهد این بازیکن به بهشت یا جهنم اخروی منتقل شده است(مثلا یکی از آیات قرآن کریم که مژده بهشت را به نیکان و صالحان و مجاهدین می دهد را به کاربر نمایش بدهد و یا یک پیام تبریک)

چالش ها

راه حل الف با چالش بیشتری روبروست من چالش هایی را که به ذهنم می رسد با شما در میان می گذارم

1) سخت است که براساس آیات و روایات یک دیدگاه نسبت به بهشت و یا جهنم دوزخی داشت بنابراین طراحی این سطح اولین و بزرگ ترین چالش این راه حل است

2) بهشت و یا جهنم بر اساس تلاش ما ساخته می شود این موضوع طراحی بهشت و جهنم را خیلی سخت می کند زیرا با این شرایط طراحی بهشت و جهنم نیاز به کد نویسی و طراحی مصالح مجزا بیشتری دارد

چالش راه حل ب این است که ممکن است مخاطب زیادی جذب نکند و باعث خستگی و دلزدگی بازیکن نسبت به بازی شود.

شما هم اگر نکاتی به ذهنتان می رسد که از دید من پنهان مانده است لطفا با من در میان بگذارید. متشکرم