نومو! نوشته های موقت در ویرگول، یک ایده جالب و اولین مثال

به نام خدا.

سلام.

چند روز پیش یه چند تا پست توی ویرگول دیدم که توی عنوانشان نوشته بودن «پست موقتی» یا «نوشته موقتی».

نمیدانم نازنین خانوم گل بود که برای اولین بار این کار رو کرد یا خانوم گلی که کاری هم با اسمش نداریم!

شاید هم کس دیگه ای اینکار رو برای اولین بار کرده و من خبر ندارم.

به هر حال ایده توپیه از نظر من

چرا؟ به چند دلیل از نظر من این خیلی ایدهء خوبیه:

  • مثلاً من یه نوشته ای دارم که ۸ ماه پیش نوشتمش و چون اون موقع تازه آمده بودم، بازدید خوبی نداشته. میتانم یه پست موقت بزارم و دوباره معرفیش کنم و بعد از چند روز هم اون پست موقتی رو پاک کنم.
  • یا مثلاً من امروز یه سری تغییرات توی یکی از نوشته هام ایجاد کردم که دوس دارم شما هم ببینیدش. توی ویرگول و سایر سایتهایی که شبیه ویرگول هستن، بخوای و نخوای، نوشتهء تو بعد از یکی ۲ هفته به زباله دانِ تاریخ می پیوندد! حالا نه به این شدت، ولی خب پست ها خیلی زودتر از اون چیزی که فکرش رو بکنی، فراموش میشن.
  • یا مثلاً من بعد از یه مدت، یه نظری میخوام راجب یکی از نوشته هام بنویسم که یه حالتِ موقتی دارن.
  • یا اینکه مثلاً ماهی یه بار میشه چند تا از نوشته های خیلی قدیمیت که به فراموشی سپرده شده اند (!) و فکر میکنی ارزش این رو دارن که بازم دیده بشن، رو دوباره بصورت موقت معرفی کنی و بعد از چند روز هم پاکش کنی.
  • یا چندین دلیل دیگه که میشه از این «نومو» ها استفاده کرد!

حالا چرا «نومو»؟

چون میشه ۲ حرف اول از کلمه های «نوشته» و «موقت»! و من شخصاً دوس دارم به جای اینکه عبارتِ طولانیِ «نوشته موقت» رو توی عنوان اینجور نوشته ها بنویسم، ترجیح میدم یه «نومو» اولِ عنوان بنویسم که همه تشخیص بدن این پست موقتیه و بعد از چند روز هم پاک میشه و بعد هم یه عنوانِ کوتاه بعد از این نومو.

البته خب بازم بگم، من کسی نبودم که این ایده رو داشته، من فقط یه کلمهء «نومو» رو برای خودم استفاده کردم. هرکی اولین بار اینکار رو کرده، دمش گرم.

اولین مثال

https://virgool.io/@soly/%D8%B9%D9%85%D9%84%D9%90-%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D8%AD%D8%B3%D8%A7%D8%B3-%D9%88-%D9%85%D8%A7%D9%87%DB%8C%DA%86%D9%87-%D8%B9%D9%85%D9%84-vnvhbidusmhf

دیروز معین آقای گل زیر این نوشته من گفته بود که چرا راجب «عمل»، از آدمهای خارجی جمله گذاشتم ولی هیچ حدیثی از ائمه خودمان نزاشتم. دیدم حرفش حقه و درست و من هم یه سری تغییرات به اون نوشته دادم. هم چند تا حدیث خیلی جالب اضافه کردم و هم یه جملهء فوق العاده از حضرت علی (ع) به آخرِ مقاله اضافه کردم.

البته شاید خیلی هم خوب باشه که یه اینجور قابلیتی هم به ویرگول اضافه بشه و نویسنده ها بتانن اینجور چیزها رو در قالب یه سری نوشته های کوتاه، با بقیه به اشتراک بزارن و user ها هم توی notification هاشان اینجور «update» های نویسنده ها رو ببینن.

به پایان آمد این نومو، نوموهای دیگر در راه است!

مخلصات همگی، یا علی.