کتاب‌هایی برای دوران نه چندان خوب

چند روز پیش، دوست عزیزی برام از تاثیرات منفی که دوران کرونا روی سلامت روحی‌اش گذاشته بود درد و دل می‌کرد. یه نکته‌ای که برام خیلی جالب بود اینکه می‌دیدم شبکه‌های اجتماعی نقش قابل تاملی تو این مسأله داشت. نمی‌خوام صحبت‌های کلیشه‌ای کنم و راجع به نقش منفی شبکه‌های اجتماعی در سلامت روح و روان بالای منبر برم‌ ولی اینکه این تاثیرات منفی در شرایط کنونی می‌تونه نقش به مراتب مخرب‌تری داشته باشه رو نمی‌شه انکار کرد. (چنانچه به این موضوع علاقه‌مند هستید این پست رو ببینید.)

خلاصه اینجانب به دوست عزیز پیشنهاد کردم زمان‌های خالی‌اش رو با گوش دادن به پادکست و کتاب خوندن سپری کنه. گزینه‌ی پادکست که درجا رد شد اما در مورد کتاب از من خواست که چند تا کتاب خوب بهش معرفی کنم. من هم خوشحال از اینکه تونسته بودم یک نفر رو به مذهب مقدس کتاب خوندن هدایت کنم کلی گشتم و یه لیست درست کردم از کتاب‌هایی که خودم خونده بودم و به نظرم خوندنشون راحت بود. کتاب‌هایی که برای خوندنشون نه تنها نیاز به پیش-مدیتیشن و حال خوب نداری بلکه خودشون حالتو خوب می‌کنن. البته از اونجایی که شخصا رابطه‌ی خوبی با کتاب‌های انگیزشی و موفقیت و … ندارم و با دیدنشون کهیر می‌زنم. قاعدتاً توی لیستم هم خبری ازشون نیست. فقط یه سری داستان‌های زیبا که حین خوندن آدم رو با خودشون به فضا و زمان دیگه ای می‌برن و یه سری نکات پنهان و ظریف توشون هست که روان آدمی رو قلقلک می‌ده. نتیجه این تفحص رو برای دوست عزیز فرستادم و تصمیم گرفتم لیست مذکور رو با شما هم به اشتراک بذارم.

  • سه دختر حوا (نویسنده الیف شافاک)
  • مدیر مدرسه (جلال آل احمد)
  • ماهی سیاه کوچولو (صمد بهرنگی)
  • خاطرات یک گیشا ( آرتور گلدن)
  • بادبادک باز (خالد حسینی)
  • مزرعه حیوانات (جورج اورول)
  • نامه‌ای به کودکی که هرگز زایده نشد (اوریانا فالاچی)

چندتا کتاب دیگه هم هست که اگه فکر می‌کنید ظرف غم و غصه‌تون تا حد ترکیدگی پر نیست حتما خوندنشون رو پیشنهاد می‌کنم. البته نه اینکه خیلی غمگین باشن ولی خوب شاید پس از تموم شدن و بستن کتاب خبری از اون لبخند ملایم گوشه‌ی لبتون نباشه. این کتاب‌ها توی لیست مذکور نبودن و به عنوان بونوس اینجا اضافه کردم.

  • سمفونی مردگان (عباس معروفی)
  • چشم‌هایش (بزرگ علوی)
  • دختر کشیش (جورج اورول)
  • شب‌های روشن (داستایوفسکی)
  • بلندی‌های بادگیر (امیلی برونته)
  • رمان کوری (ژوزه ساراماگو)
  • دزد (فومی‌نوری ناکامو ا)

نظر شما چیه؟ کتابی هست که بخواهید به این لیست اضافه یا حذف کنید؟