25 راهنمایی برای طراحی کاراکتر
بهترین ها در illustrator راهنمایی های جالبی رو برای طراحی کاراکتر در اختیار بقیه قرار دادند.
طراحی کاراکتر تبدیل به یک غول پیچیده شده است.کشیدن از روی یک طرح دیگه براتون حتما آسونه ولی طراحی کردن یک کاراکتر جدید نیاز به فکر کردن زیادی دارد.بسیاری از کاراکترهایی که در کارتون و تبلیغ می بینید به نظر خیلی ساده میان در صورتی که برای طراحی اونها ساعتها وقت گذاشته شده.
از میکی موس که انیمیت اون از سال 1920 آغاز شده تا سیمپسون ها همگی سعی شده نقاشی ساده درونشان حفظ بشه.
1-تصمیم بگیرید طراحی کاراکترتون برای کدوم سنین است؟
اول به کسانی که قراره این طرح رو ببینند فکر کنید.اگر کودک باشند طرح باید ساده با رنگ آمیزی شاد باشد.اگر برای مشتری باشه چیزیه که از قبل تعیین شده.طبق گفته آرتیست استرالیایی Nathan Jurevicius
( طرح های شخصیتی اعمال شده معمولا محدود کننده تر هستند اما کمتر خلاقانه هستند. مشتریان دارای نیازهای خاص هستند، اما من نیز می خواهم کارم را انجام دهم. معمولا، ویژگی های اصلی و شخصیت را تجزیه می کنم. )
(مثلا اگر چشم برای اونها خیلی مهم باشد من بیشتر تمرکزم رو روی صورت میگذارم ودرست کردن این ویژگی کلیدی براشن مهم هست)
2-تصمیم بگیرید کاراکترتون قراره کجا نمایش داده بشه
کاراکترتون کجا و در چه سایزی دیده میشه؟این ارتباط مستقیم با طراحی کاراکترتون داره.مثلا اگر برا موبایل طراحی میشه نیاز نیست خیلی جزییات بهش اضافه کنید.
جورویسیوس میگوید صرف نظر از فرمت:طراحی کردن اصولا با چند چیز شروع میشود:کاغذو مدادو چایی و ایده های کوچک و کشیدن خط و پیش طرح.
3-طراحی های دیگران رو سرچ کنید.
این مهمه که چرا بعضی از کاراکترها محبوب شدن و بعضی ها متاسفانه نه.در سرچ منبع illustratorکم نیست داخل کارتون ها و تبلیغات تلویزیونی و روی نایلکس های خریدو انیمیشن موبایل و بازی های موبایل و...
راجب کاراکترهای دیگر تحقیق کنید چیزهایی که راجبشون دوست دارید و براتون جذاب رو به حافظه بسپارید.
(هنگامی که روی کاراکترها کار میکنید باید الهام بخش باشید)
انیمیشن ساز پرنیل می گوید:شما میتوانید اینکارو با سرچ کردن حل کنید.مغزتون یک کتابخانه است که میتونید پرش کنید.به مردم اطرافتون نگاه کنید که چطوری راه میرن،چی میپوشن و چه شکلی هستند و در طراحیتون ازش استفاده کنید.
(عکس های داخل گوشیتون و مجله ها و عکس ها میتونه منبع زیادی برای یادگیری براتون باشه.برای مثال طبق تبلیغات 1950 که رنگ های محدودی داره الهام بخش خوبی است.)
یکنیک4-تلاش کنید سریع کار کنید.
وقتی کاراکتری رو شروع میکنید در ابتدا زیاد وارد جزییات نشید.
تصمیم بگیرید با چی میخواهید ارتباط برقرار کنید و بعد وارد طراحی و جریان زندگیش بشید.
به محض اینکه طراحی سریع رو شروع کنید پویایی کار رو یک کم از دست میدیدپس تا جایی که میتونید زندگی رو در طراحیتون به جریان بندازید.حرکت رو بعد میتونید به طراحیتون اضافه کنید،سریع طراحی کنید و طرح های زیاد و سریع بکشید.
5-کاراکترتون رو متمایز کنید.
اگر میمون یا روبات یا دایناسور یا هر چیز دیگری طراحی کنید میلیون ها مورد از اون وجود داره ولی کاراکتر شما باید جذابیت خاصی داشته باشه که توجه بقیه رو جلب کنه.
وقتی مث گروئنینگ کاراکترهاش رو طراحی کرد میدونست باید یک چیز متفاوت ارائه کنه.اون فکر کرد وقتی مردم تلویزیون رو روشن میکنن و کاراکترهاش رو میبینن رنگ زرد اونهارو جذب کنه.
6-طراحی سیاه یکدست بکشید
یکی از راه های دیگه برای بهتر کردن طرحتون استفاده از طراحی سیاه قبل از طراحیتون هست.بعد میبینید کاراکتر چطوری به نظر میادو اگر بخواید ژستشو عوض کنید.آیا شما احساسات طرحتون رو میتونید از طرح سیاه متوجه بشید؟آیا راضیتون میکنه؟سعی کنید اندامهارو از هم جدا کنید و به تفکیک نمایش بدید.
7-یک خط طراحی بکشید.
کلید اصلی طراحی کشیدن خط طراحی هست.این زمانی هست که poseاولیه کاراکتر رو بکشید و بعد خط طراحی رو بکشید.خط طراحی میتونه جنبش زندگی رو به طرح بیاره.سعی کنید حتما خط طراحی رو بکشید.
در ballet dancerخط طراحی از نوک انگشتان دست تا نوک پا هست.خط طراحی در حیوانات بسیار ساده تر هست برای همین در پری دریایی خط طراحی کشیدن بسیار ساده است.
8-خط کیفیت دور کاراکترتون برای توضیح کاراکترتون بکشید
خط هایی که دور کاراکتر کشیده می شود توصیف کننده اون کاراکتر است.خطوط گرد و نرم یک شخصیت نرم و مهربان را نشان میدهد و خطوط خشک و خشن یک شخصیت خشن رو نمایش میدهند.
کاراکترهای sune ehlers در حال رقص و بولد هستند که طراح اون به این موضوع اگاه هست.یک خط قوی ریتم رو هم نمایش میدهد.
انیماتور Ørum خطوط گرد و مستقیم رو میگوید بالانس باشد.خط های مستقیم حرکت چشم رو سریع میکنند و خط های گرد حرکت چشم رو کند میکنند.
یک طراحی خوب ترکیبی از خطوط مستقیم و گرد است که طرح زندگی رو با حرکت های چشم در ان زنده کند.
9-بزرگنمایی کاراکترها
اغراق در ویژگی های کاراکتری که طراحی میکنید زندگی را در آن بیشتر به نمایش میگذارد.اغراق در کاراکتر به بیننده کیفیت های ویژه ای رو انتقال میده.
اغراق در کاراکترهای کارتونی و کاریکاتورها باعث میشه روی یک کاراکتر تمرکز بیشتری بشود.اگر کاراکترتون فرد قوی هست بازوهاش رو از اندازه واقعی بزرگتر و کشیده تر کنید تا قوی بودن کاراکتر به نظر برسد.
10-کاراکتر را ساده نگه دارید.
زمانی که کاراکتر را اغراق امیز طراحی کنید،روم علاقه زیادی به برجسته کردن سادگی کاراکتر دارد.
(من همیشه علاقه دارم کاراکترهایم را با کمترین خط های ساده ای طراحی کنم.این به معنی این نیست که برای طراحی شخیت کاراکتر وقت کمتر و توجه کمتری گذاشته بشه ولی سعی میکنم کمترین خطوط لازم برای طراحی را بکشم.)
(این در طراحی های من کاملا مشخص است که باید اگر رندر میگیرید کاراکتر به چشم بیننده تا حد ممکن ساده باشد.)
11-با دقت رنگ را انتخاب کنید
رنگ شخیت کاراکتر را معرفی میکند.رنگ های سیاه و خاکستری و بنفش کاراکترهای بدجنس و خشن را نمایش میدهد و رنگ های زرد و سفید و ابی کاراکترهای مثبت را نمایش میدهند.
کمیک بوک های قرمزو زرد و ابی برای نشان دادن قهرمان داستان است.
برای انتخاب رنگ های تاثیر گذار،بهتره اصلیت رنگ رو بشناسیم.طبق گفته روم(باید با رنگ های اولی و دومی و سوم اشنا باشید و بعد با رنگ های مکمل و تک رنگ اشنا بشید.یک تکنیک برای انتخاب پالت رنگی مناسب استفاده از دو رنگ مکمل و یک رنگ تک رنگ است)
(در این صورت بالانس ایجاد می شود چون رنگ های مکمل پویایی رو بیشتر میکنددر صورتی که تک رنگ ها ارامش رو به همراه دارد.همچنین میتونید از روش سوم استفاده کنید و رنگهای سومی رو استفاده کنید مثلا بنفش و نارنجی و سبز و بعد از تک رنگ های ان ها استفاده کنید.اگر تازه با رنگ ها اشنا شدید از رنگ های ساده استفاده کنید.
12-به مو جزییات زیادی اضافه کنید.
(چند سال پیش از متنفر بودن کشیدن مو عاشق کشیدن مو شدم)روم(قبلا جزییات مو و شکل اون رو به سختی میکشیدم ولی الان ان را به عنوان یک پرچم که در باد است و روی شخصیت فرد تاثیر میگذارد.)
(با یک حجم بزرگ تر شروع کنید و اونو به بخش های کوچک تر تقسیم کنید.وقتی فکر کنید کجا موها از هم جداشوندو خط موها کجاست.هر خطی طرح مو را نمایش میدهد)
13-چیزهای تزیینی اضافه کنید.
تجهیزات و لباس و بک گراند میتونه کاراکتر رو متمایز کنه.مثلا لباس های ژولیده برای افراد فقیر و سکه و طلا برای افراد پولدار استفاده می شود.تجهیزات کاراکتر شمارا نمایش میدهند مثل طوطی بر شانه دزد دریایی.
14-در نظر بگیرید 2بعدی بهتر است یا 3بعدی
با توجه به اینکه کاراکترتون چند بعدی هست باید از همه زوایا خوب دیده بشه.یک کاراکتر flatممکنه دارای یک شکم چاق باشه و از پهلو دیده بشه ولی اگر کاراکترتون سه بعدی هست برای انیمیشن یا بازی و ...باید وزن و فیزیک و shapeطرحتون خیلی مهمه.
15-به کاراکترتون شخصیت بدید.
جالب به نظر رسیدن برای یک طراحی کافی نیست و شخصیت اون خیلی مهمه.شخصیت کاراکتر در کمیک و انیمیشن احیا میشه و اکشن کاراکتر دیده میشه.
شخصیت کاراکترتون حتما نباید تایید بشه باید ان جالب باشه مگه اینکه کاراکترتون یه عروسک باشه.شخصیت کاراکتر بستگی به این داره که چطور طراحی شده باشه.
16-روی حالت چهره تمرکز کنید
حالت چهره بالا و پایین بودن سطح احساسات و شخصیت کاراکتر را نشان میدهد.با توجه به حالت چهره میتواند کاراکتر خاموش کج خلق و یا انفجاری باشد.
(زمانی که اساس طراحی چهره را بدانید،با حالت چهره کاراکتر میتوانید بازی کنید)روم میگوید(از یک آینه استفاده کنید و حالت چهره خودتون رو بررسی کنید.با کشیدن بالا و پایین ابرو میتوانید احساسات را نشان دهید.به چهره تقارن ندهید.معمولا لبها به یک جهتی کج می شوند و این احساسات را نشان میدهدو به سر یک شیب ملایم اضافه کنید.)
یک نمونه از اغراق کلاسیک کارهای تکس اوری است که چشم های گرگ وقتی هیجان زده می شود از سرش بیرون می افتد.یک مورد دیگر از حالت چهره دروپی است که تقریبا همه جور احساساتی را در چهره دارد.
17-به کاراکترتون هدف و رویا بدهید
نیرویی که پشت شخصیت کاراکتر است چیزیه که میخواهد بدست بیاورد.داستان هایی مثل از دست دادن دوست و یا پولدار شدن چیزهایی است که به کاراکتر جان می بخشد و اغلب این نواقص در کاراکتر به چشم میخورد.
18-یک داستان گذشته برایش بسازید
اگر کاراکترتون رو برای کمیک و یا انیمیشن طراحی میکنید داستان گذشته اون خیلی مهمه.اینکه کاراکترتون از کجا امده و کجا زندگی میکنه و اتفاقات زندگیش به چه صورت بوده در طراحی شخصیت شما بهتون خیلی کمک میکنه.
بیشتر اوقات دانستن داستان گذشته جذاب تر از داستان فعلی کاراکتر هست.
روم(اگربرای طراحی یک کاراکتر مشکل دارید سعی کنید آن را در موقعیت خاصی در نظر بگیرید.)
(قبل از طراحی کاراکتر رو در موقعیت بگذارید تا احساسات کاراکتر را بهتر درک کنید و بعد جزییات به ان اضافه کنید.در نظر گفتن یک موقعیت خاص روی کاغذ و طراحی کاراکتر براساس اون خیلی جالب و جذاب هست)
19-آزمایش کنید
از آزمایش نترسید و تمامی قوانین طراحی را کنار بگذارید و کاراکترتون رو طراحی کنید.برخلاف جریان آب حرکت کردن میتونه کاراکتر خاص و غیر قابل انتظاری رو بهتون بده.
20-طراحی کاراکترتون قابل انعطاف باشد
استفاده از ابزار طراحی های قدیمی میتونه خیلی کمک بزرگی باشه ولی ضروری نیست برای طرح اولیه کاراکترتون.کاراکترهای فوق العاده زیبای زیادی قبل از امدن فتوشاپ و کامپیوتر که اون زمان یک رویا بود طراحی شدند.
طراحی شما روی کاغذ باید قابل رندر شدن باشه طبق گفته سونه(شخصیت باید حتی اگر با یک چوب روی اسفالت کشیده شده باشد هم جالب باشد)
21-موس را با مداد جایگزین کنید.
طرفداران طراحی هم با مداد و هم در کامپیوتر طراحیشون رو انجام میدن اجازه میدهد عناصر تکنولوژی روی کار تاثیر بگذارند.(من کاراکترهایی رو دوست دارم که با محیط اطراف در ارتباط باشند)
(محیط اطراف یک ایده به من میدهند و مغز عجیب من شروع میکنه به استراحت کردن.من ترجیح میدهم در دنیای واقعی با مداد نقاشی کنم به جای کامپیوتر چون چیز های عجیبی موقع نقاشی اتفاق می افتد.)
22-نظر بقیه افراد را جویا شوید
طراحیتون رو به بقیه نشان دهید و نظرشون رو راجب کاراکتر بپرسید و به اینکه خوب است یا نه کفایت نکنید.سعی کنید شخیت کاراکتر را برای شما توضیح دهند.اون افراد رو پیدا کنید و نظرشون رو راجب کارتون بپرسید.
23-طراحیتون رو تمیز کنید
به جای اینکه ناتان فقط یک طراحی بکنه بدون طرح های زیاد قبلی جورویسیوس ترجیح داد راه حل دیگه ای پیدا کنه(من مدت زیادی راجب کشیدن طرح های کاراکتر و اینکه چگونه صحبت میکنه صرف کردم)
24-محیط درستی ایجاد کنید.
علاوه بر اینکه داستان گذشته خوبی برای کاراکتر میسازید باید محیط خوبی برای طراحی کاراکتر ایجاد کنید.اینکه کاراکتر در کجا زندگی میکنه چه کسی هست و هدفش چی هست.
25-طرح خود را دقیق تنظیم کنید
هر قسمت طرحتون رو مورد سوال قرار بدید و بپرسید چرا مخصوصا حالت چهره به این شکل است.کوچکترین تغییرات روی حالت چهره تاثیر میگذارد.
طراح Neil McFarland توصیه میکند(راجب کلمه کاراکتر خوب فکر کنید.شما میخواهید به کاراکترتون جان ببخشید و به بینندگان این رو القا کنید که کاراکترتون چطوری حرکت میکنه و چه جور شخصیتی دارد.
برای من جای تعجب داره که طراحی کاراکتر یک شاخه جدا شده از گرافیک شده است)
مطلبی دیگر از این انتشارات
خلاصه و نقد نمایشنامه مرگ فروشنده اثر آرتور میلر
مطلبی دیگر از این انتشارات
پیشنهادِ کتاب "تاریخچه ای از طراحی گرافیک"
مطلبی دیگر از این انتشارات
معرفی کتاب "دلایلی برای زنده ماندن"