چی شد که یک دوره بازاریابی دیجیتال رو انتخاب کردم؟

سلام. من مهدی دانش‌پژوه، در حال تجربه‌اندوزی هستم و خوشحال می‌شم اگه این مطلب رو تا آخر بخونید. من الان، توی این مسیر به راهنمایی‌های شما نیاز دارم.

هدف از ایجاد این پست، اشتراک بخشی از تجربیات، شروع به کار در استارتاپ‌ و همچنین تصمیم گیری شرکت در یک دوره آموزشی متناسب با معیارها و علایق شخصی در راستای آموزش‌های فردی و جایگاهی که در آن قرار دارید، می‌باشد.

بذارید اول از شروع کارم براتون بگم

سال 1393، برنامه‌نویسی رو شروع کردم. اندروید روی بورس بود و با اندروید شروع کردم. پیشرفت خوبی هم داشتم و تونستم چند تا اپلیکیشن اندرویدی بنویسم.


ولی یه اتفاق مهم توی سال 1395 برام افتاد. با یه کانال به اسم «کار و کسب» توی تلگرام آشنا شدم. تا اون زمان، با موضوع کسب و کار و بازاریابی دیجیتال (دیجیتال مارکتینگ) آشنایی نداشتم. اینکه راه‌اندازی یه کسب و کار، فقط یه اپلیکیشن یا یه سایت نیست.


بعد از گذشت چند ماه، با چیزهایی که توی این کانال خوندم، با مطالعه کتاب‌هایی که آقای طالبی توی کانال کار و کسب معرفی می‌کرد، یواش یواش به موضوع دیجیتال مارکتینگ علاقه مند شدم.

یواش یواش متوجه شدم که دیجیتال مارکتینگ خودش یه دنیاست با یه عالمه فضای کارِ متنوع که باید یادشون بگیری تا بتونی حرفی برای گفتن داشته باشی و بگی من یک دیجیتال مارکتر هستم.


هفته ها می گذشت و من دوست داشتم اطلاعاتی رو که در این مدت یاد گرفتم رو اجرایی کنم؛ به یک باره با یک کتابخوان که تازه کار خودش رو شروع کرده بود، آشنا شدم و از من بعنوان یک دیجیتال مارکتر خواستن که کار کنم اولش خوشحال بودم که این فرصت به من داده شد تا تجربیاتم رو به اجرا در بیارم. ولی کمی مردد بودم ...

بالاخره شروع کردم:

وقتی وارد استارتاپ شدم، اول از همه با مدیرمون وارد صحبت شدم و ازشون برنامه بازاریابی رو خواستم؛ گفتن چنین چیزی تنظیم نکردیم! من حدود دو هفته وقت گذاشتم و با بررسی و تحلیل رقبا به یک طرح اولیه رسیدم و سعی کردم با نقطه نظرات دوستان و همکاران اون و تکمیل کنم.


حالا دیگه رسما کارم رو به عنوان یک دیجیتال مارکتر شروع کرده بودم؛ روزها و هفته ها می گذشت و من با اشتیاق به دنبال پیاده سازی برنامه بازاریابی بودم. آمارها، بازدیدها، عددها حالا دیگه واقعی بودند. دیگه روی کاغذ و کتاب نبود و وقتی یک کمپین رو طراحی میکردیم، باید کلی وقت میذاشتیم تا بازخوردها رو آنالیز کنیم.

پس از گذشت چند ماه، برخی از بازخوردها خیلی چنگی به دل نمیزد! چون همونطور که گفتم فقط مطالبی که خونده بودم رو داشتم اجرا میکردم. حقیقتا یک نفر کار بلد و با تجربه رو میخواستم تا گام به گام مراحلی رو که دارم پیش میبرم رو جلو ببریم.

تا اینکه سال 1398 در کانال «کار و کسب» دیدم که آقای طالبی میخواد دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال رو راه اندازی کنه. از این بابت خیلی خوشحال شدم چون مدتها بود دنبال یک دوره خوب بودم تا نقشه راه رو برام ترسیم کنه یا به نوعی ابزارهایی که باهاش جسته گریخته کار میکردم رو برام توضیح بده و هر سوالی که در مسیر بازاریابی داشتم رو بتونم ازش بپرسم.

شرکت در دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال


شروع دوره همزمان شد با شروع سال 1399، که با توجه به شیوع ویروس کرونا و قرنطینه در منزل فرصت بسیار خوبی بود. ولی متاسفانه من به خاطر کنکور نتونستم از همون ابتدا در دوره شرکت کنم. کنکور هم که داستان‌های خودش رو داشت و با 3 بار تعویق افتادنش برنامه هامو بهم ریخته بود.

بالاخره پس از طی 5 ماه پروسه تعویق افتادن کنکور در دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال شرکت کردم و تصمیم گرفتم این فرصت از دست رفته رو جبران کنم.

همین که وارد جلسات شدم در ابتدا فکر میکردم خیلی زود خودم رو به دوره میرسونم تا با بچه های دیگه پیش بریم. ولی وقتی با تمرینات مواجه شدم دیدم خیلی زمان نیاز داره!!

البته خیلی از مطالبی که عادل خان در جلسات اول گفتن رو تا حدودی بلد بودم. مثلا توضیحاتی در مورد هاست و دامین، انتخاب یک CMS خوب و راه اندازی یک فروشگاه و ... ولی ترجیحم این بود که با برنامه‌ریزی این دوره از صفر شروع کنم و با این دید که من هیچی بلد نیستم، دوره رو پیش ببرم.

توضیح مختصر در مورد دوره

به نظر من این دوره رو کسی که سالها تجربه موفق و ناموفق روی چند استارتاپ داشته، تدوین کرده و از صفر شما میتونید برای راه اندازی کسب و کارتون یا بعنوان یک دیجیتال مارکتر در یک استارتاپ شروع به کار کنید. میشه گفت در این دوره یک سیر مطالعاتی است برای کسی که میخواد بعنوان یک دیجیتال مارکتر حرفی برای گفتن داشته باشه. باز هم این نظر شخصی منه. ;)

پشتیبانی فوق العاده

لازم میدونم به پشتیبانی خیلی خیلی خوب و باحالی که داره، اشاره ای هم کنم. وقتی در وبینار مرداد ماه شرکت کردم "در اصل اولین جلسه من در وبینار بود" یکی از سوالها ناخوانا بود عادل خان به پشتیبانی گفت تماس بگیرید و دوباره ازشون بپرسید! حتی با اون شخص ارتباط تصویری در وبینار گرفتن و این پشتیبانی خوب به نظرم باعث شد که من چند ساعت وقت بذارم و این مطلبی که دارید میخونید رو تنظیم کنم تا هر کسی نیاز به دوره دیجیتال مارکتینگ داره با خیال راحت انتخاب کنه.

پیشنهادم به شما

پیشنهاد میکنم اگر وقت لازم برای انجام تمرینات رو ندارید وارد این دوره نشید چون خیلی باید زمان بذارید. توی دوره عادل خان انقدر پرسش و پاسخ داریم که جای هیچ سوالی برات باقی نمیمونه. شنبه ها پرسش و پاسخ آفلاین، سه شنبه ها در لایو اینستاگرام و ماهی یکبار هم وبینار. به نظر شما سوالی برای شرکت کننده باقی میمونه؟!

خب اگر خواستید در دوره شرکت کنید کافیه توی گوگل بزنید دوره آنلاین بازاریابی دیجیتال و ادامه ....

فقط یک نکته مهم!

حتما حتما تمامی جلسات را ببینید؛ چون نه تنها چیزی رو از دست نمیدید بلکه کلی تجربه در حوزه های مختلف با مثال های دلنشین میتونید کسب کنید.

در پایان هم بهتون بگم که قصد دارم بخش هایی از مطالبی که یاد گرفتم رو در پست های بعدی با شما به اشتراک بذارم. خوشحال میشم منو دنبال کنید و اگر سوالی هم در حوزه دیجیتال مارکتینگ داشتید ازم بپرسید، اگر بلد باشم بهتون میگم و اگر هم نه از عادل خان میپرسم بهتون میگم ;).