داستان کیوسک، مسیری که طی شد

"از اولم شراکتم با تو اشتباه بود" این را گفتم و از فروشگاه زدم بیرون. شاید نباید انقدر تند می‌رفتم اما عصبانی بودم از شریکم، از فروشنده‌هایمان، از انباردار و صندوق‌دار، بیشتر از همه از خودم. همه ما از اینکه مشتری‌هایمان زیاد شده‌بودند خوشحال بودیم و به افتتاح شعبه دوم فکر می‌کردیم اما حالا با این بی‌نظمی‌ها حتی نمی‌توانیم همین یک شعبه را مدیریت کنیم.

پشت فرمان همین‌طور که با خودم فکر‌ می‌کردم و پی راه‌حلی برای مشکلات فروشگاه بودم تلفنم زنگ خورد دختر کوچکم بود وقتی که جواب دادم با صدای شیرین و بچگانه اش گفت:( بابا پس چرا نمیای با هم بریم رستوران؟) به کلی فراموش کرده‌بودم که چه قولی به بچه‌ها داده‌بودم خواستم بگویم بابا خسته ‌است باشه برای فردا اما دلم نیامد.

انتخاب یک رستوران خوب همیشه سخت است.

وقتی تصمیم گرفتیم برای شام به یکی از شلوغ‌ترین رستوران‌های شهر برویم فکر نمی‌کردم تا این اندازه انتخاب خوبی باشد و بتوانیم یک شب عالی برای خودمان و بچه ها بسازیم با ورود به رستوران با دستگاه هایی رو به رو شدیم که نظر همه ما را به خودش جلب کرد دستگاه هایی با مانیتور لمسی که تنها با چند کلیک سفارش ما را ثبت می‌کرد.

دستگاه‌‌های سفارشگیر  در رستوران
دستگاه‌‌های سفارشگیر در رستوران


با وجود شلوغی رستوران خبری از صف های طولانی و ازدحام جمعیت نبود. بچه‌ها برای سفارش دادن عجله داشتند ولی کار کردن با دستگاه به قدری راحت بود که اصلا معطل نشدیم. جالب تر از آن منوی کامل، همراه با توضیحات و عکس‌های باکیفیت آن بود و به بچه ها کمک کرد تا با اطمینان غذایشان را انتخاب کنند علاوه بر آن با کاهش تماس انسانی پرسنل و مشتریان دیگر نگران انتقال ویروس نبودیم در نهایت با دستگاه پوز متصل به آن مبلغ سفارش خود را به راحتی پرداخت کرده و رسید چاپی خود را دریافت کردیم.

به قدری برایم جالب بود و در مورد آن کنجکاو بودم که تصمیم گرفتم تا آماده شدن سفارشمان در مورد آن سرچ کنم آنجا بود که متوجه شدم نام این دستگاه "کیوسک سلف سرویس" است و به غیر ازکاربرد آن در رستوران ها کاربرد های دیگری نیز دارد.

اطلاعاتی که از خواندن آن شگفت‌زده شدم!

اولین مطلبی که در مورد آن خواندم ریشه واژه کیوسک بود که برگرفته از واژه‌فارسی "کوشک" به معنای خانه ای در میان باغ است منظور همان آلاچیق‌های ‌چند ضلعی است که از گذشته در کشورهای آسیایی استفاده می‌‌شده و امروزه نام آن را در سراسر جهان به کار می‌برند در واقع کیوسک به اتاقکی گفته می‌شود که در اماکن عمومی فروشنده کالا یا ارائه دهنده اطلاعاتی به مراجعین است.

کوشک فتحعلی شاه در خرم‌آ‌باد
کوشک فتحعلی شاه در خرم‌آ‌باد


هر چه مقالات بیشتری در مورد آن خواندم مشتاق تر شدم که بدانم اختراع این کیوسک ها به چه زمانی برمی‌گردد؟ چطور شد که تا این اندازه محبوبیت دارندو چه کارهایی را برای ما آسان تر می‌کنند؟ و با وجود کیوسک های سلف سرویس در آینده شاهد چه سبکی از خدمات دهی در صنایع مختلف هستیم؟

شروع داستان کیوسک ها در جهان

برایم جالب بود که اولین کیوسک سلف سرویس در دهه‌ی 1880یعنی حدود 140 سال پیش با اختراع دستگاه فروش خودکار به دنیا معرفی شده‌است. این دستگاه محصولات کوچکی مانند کارت پستال،آدامس و تمبر را در ازای گرفتن پول به مشتری تحویل می‌داد این اولین بار بود که مشتری می توانست بدون کمک کسی محصولی را خریداری کند و همین باعث شد این دستگاه ها محبوبیت بسیاری در میان مردم داشته باشند.

با پیشرفت فناوری درسال 1967 دستگاه‌هایی برای دریافت پول نقد، شبیه به کیوسک هایی که امروزه می‌شناسیم وارد عرصه بانکداری شدند و درسال 1972 اولین دستگاه خودپردازATM در بانک‌ها مورد استفاده قرار گرفتند.

افتتاح اولین دستگاه  ATM
افتتاح اولین دستگاه ATM


اواسط سال 1977 موری لاپ یکی از دانشجویان دانشگاه ایلینویز در اوربانا شامپین کیوسک‌های تعاملی "خط تلفن افلاطون" را برای ارائه‌ی اطلاعات به دانشجویان و بازدید کنندگان محوطه دانشگاه معرفی کرد که با استقبال بالایی روبه‌رو شد.

تغییر سبک تجارت با ورود کیوسک

اولین شبکه کیوسک تعاملی درشیکاگو در سال 1985 توسط معاون رئیس شرکت کفش فلورشیم برای نمایش کفش‌هایی که در نمایندگی موجود نبودند، توسعه یافت به طوری که مشتریان میتوانستند بعد از انتخاب مدل کفش و رنگ و سایز آن هزینه آن را توسط کیوسک پرداخت کنند و کفش خود را روز بعد درب منزل خود تحویل بگیرند. سهولت انجام این کار سبب شد که تعداد این شبکه به بیش از 600 کیوسک افزایش یابد.

اولین کیوسک‌های‌تعاملی با اتصال به اینترنت در سال 1991 برای یافتن کودکان گمشده در شهر لاس وگاس نوادا به نمایش درآمدند.

در سال 2005 توسط شرکت ایمیریال مولتی مدیا در 31 پارک ایالت ویرجینیا کیوسک های الکترونیکی نصب شدند که حاوی اطلاعاتی همچون نمای کلی پارک و نقشه های قابل چاپ در ایستگاه های بین راهی بودند.

کاربردهای دیگر کیوسک ها

استفاده از کیوسک‌ها به همین جا ختم نمی‌شود و روز به روز در حال گسترش هستند. امروزه این دستگاه‌ها همراه با نرم‌افزارهای مدیریتی آن به کمک بسیاری از مشاغل آمده‌اند و در فرودگاه‌ها، پایانه‌های‌مسافربری، بانک‌ها، کافه‌ها، رستوران‌ها، بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها، فروشگاه‌ها و دیگر خرده‌فروشی‌ها کاربرد دارند.

کاربرد کیوسک‌ها در فرودگاه
کاربرد کیوسک‌ها در فرودگاه


خدمات سلف سرویس تا چه اندازه می‌تواند کارامد باشد؟

برایم جالب بود که در سراسر دنیا پیشروی این فناوری تا این اندازه‌ای افزایش یافته و در صنایع مختلف نیاز کمتری به تعامل با نیروی انسانی احساس می‌شود. همین امر باعث شده که اکثر کسب و کارها با به کارگیری کیوسک‌ها تجربه متفاوتی برای مشتریان خود رقم بزنند.

بدون معطلی پیش مدیر رستوران رفتم و از تجربه‌شان در استفاده از کیوسک‌ها پرسیدم او به من در مورد تاثیرات مثبتی که کیوسک‌ها بر کسب‌و‌کارشان داشته توضیح داد. از افزایش سرعت سرویس‌دهی، کاهش احتمال خطا در سفارش‌گیری، مدیریت راحت‌تر حساب‌ها و اقلام موجود در انبار و هماهنگی کامل با آشپزخانه، صرفه‌جویی در نیروی انسانی، ارائه منو جذاب و متنوع با قابلیت ویرایش سریع قیمت ها و غذاها، که همه این‌ها باعث رضایت بیشتر مشتریان و افزایش سوددهی تجارتشان شده‌است.

صحبت های او کمک کرد که من هم راهکار فروشگاه خود را پیدا کنم این دستگاه می‌توانست تک‌تک مشکلات ما را حل کند. باید هر چه زودتر با شریکم تماس بگیریم و به خاطر حرف‌های‌ امروزم از او معذرت‌خواهی کنم نمی‌دانم چطور به او توضیح دهم شاید بهتر باشد برای فردا نهار او را به این رستوران دعوت کنم.