لیست ها در پایتون:قسمت سوم

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

این قسمت...
این قسمت...

توی پست قبلی مقداری از یک پروژه را نوشتم و پرسیدم که چطوری می تونیم متوجه بشیم چند بار مضارب عدد ورودی را باید حذف کنیم

پروژه این بود:

فرض کنید برنامه ای نوشتید که به کاربر می گویید من عدد های ۱ تا ۱۰۰ را دارم و مضرب های هر عددی را که بگویی حذف می کنم و به تو نشان می دهم

تا اینجای پروژه را هم نوشتم
تا اینجای پروژه را هم نوشتم


اصلا برای چی دنبال این بودیم که بفهمیم از ۱ تا ۱۰۰ چند تا مضرب n داره؟

بذارید با یک مثال براتون توضیح بدم

فرض کنید کاربر عدد ۲ را وارد کرده چه عدد هایی باید حذف بشن؟

۲و ۴و ۶و ...و ۱۰۰

یعنی: ۲*۱و ۲*۳و ۲*۵۰

عدد ۲ ثابت است و عدد دوم که در دو ضرب می شود، از ۱ تا ۵۰ هست یعنی از ۱ تا ۱۰۰/۲

پس برای راحت تر شدن کار از حلقه می تونیم استفاده کنیم

اگه ۳ بود چی؟

از ۱ تا ۳۳ یعنی از ۱ تا تقسیم صحیح ۱۰۰/۳

توی پایتون تقسیم صحیح یعنی تقسیمی که باقیمونده نداشته باشه از // استفاده می کنیم

یک نکته مهمی که توی پست قبلی فراموش شد

اون هم این بود که ما از کاربر می خوایم یک عدد صحیح بگیریم پس چرا فقط از input استفاده کردیم؟

درسته و من عذر می خوام

حالا کد رو درست می کنیم

کد رو درست می کنیم
کد رو درست می کنیم

و بریم سراغ ادامه ماجرا...

این کد رو اضافه می کنیم
این کد رو اضافه می کنیم

عدد ثابت ما همون remove_number هست و عدد متغیرمون هم همون i هست

از ۱ شروع کردیم تا همون تقسیم صحیح بعلاوه ۱ چون range عدد آخر رو حساب نمی کنه و ما هر دو عدد رو می خوایم

کل کد:

numbers = []
for i in range(1, 101):
numbers.append(i)
print('سلام! من عدد های 1 تا 100 را دارم یک عدد وارد کن و من مضرب هایش را حذف می کنم')
remove_number = int(input('یک عدد وارد کنید: '))
for i in range( 1, (100//remove_number)+1 ):
numbers.remove(remove_number*i)
print(numbers)

حتما این پست رو لایک و انتشارات نقطه سر خط رو دنبال کنید

اگر سوالی یا نظری داشتید، حتما توی کامنت ها بنویسید