مسترکلاس مارک کوهن - قسمت اول/در حیاط خلوت خودت عکاسی کن

اریک کیم در یک مجموعه مقاله درس‌هایی که از عکاس‌های مختلف آموخته است را شرح داده که شما می‌توانید ترجمه آن‌ها را در مسترکلاس‌های نوریاتو مشاهده فرمائید. در آخرین مقاله‌ای که تیم تحریریه نوریاتو ترجمه کرده است، درس‌هایی که اریک کیم از مارک کوهن آموخته است را برای شما آماده کرده‌ایم.


به نظر من مارک کوهن یکی از بزرگترین عکاس‌های خیابانی دنیا است که به اندازه عکاس‌های هم عصر خودش مشهور نشده است. احتمالا ویدئوهای او را در یوتیوب دیده‌اید که با کمک یک فلش و بدون استفاده از منظره‌یاب در حال عکاسی است. باید اقرار کنم که حتی برای من نیز این روش عکاسی کمی عجیب است ولی او به این دلیل این کار را می‌کند که هنر خلق کند. به نظر او هدف وسیله را توجیه می‌کند.


تصاویر او نحوه عکاسی من هم تاثیر گذاشته‌اند و اینکه او برای ۳۰ سال متوالی فقط در یک شهر کوچک عکاسی کرده است خیلی الهام بخش است. در این مجموعه مقالات قصد دارم چند درسی که به شخصه از او گرفته‌ام را برای شما هم بیان کنم.

۱-در حیاط خلوت خودت عکاسی کن

ما دوست داریم در مورد عکاسی از مکان‌های خارجی و عجیب و غریب خیالپردازی کنیم ولی مارک کوهن بخش زیادی از عمر خودش را به عکاسی خیابانی در ویلکس بری (یک شهر معدنی کوچک در پنسیلوانیا) و یک منطقه دیگر به نام اسکرانتون مشغول بوده است. مارک کوهن در مورد اینکه چطور تمام تصاویری که در کتاب “خیابان گریم” چاپ کرده است در حیاط خلوت خودش گرفته شده و برتری‌های آشنایی با محله خودت اینطور توضیح می‌دهد:


“من در حیاط خلوت خودم این عکس‌ها را گرفته‌ام. تمام سطح شهر استودیوی من است. من قبلا هنگام باران زیر یک پل خاص می‌رفتم و از مردمی که برای فرار از باران آنجا جمع شده بودند عکاسی می‌کردم. اگر یک روز هوا ابری بود، من جای دیگری می‌رفتم. من از این محله مانند یک مجموعه استفاده می‌کردم و هنوز هم اینطور است. مکان‌های خاصی وجود دارند که مثلا اگر غروب‌ها به آنجا بروم، عطر و بوی خاصی دارند”

کوهن در مورد اینکه چطور بدون سفر کردن به کشورهای دیگر، چنین تصاویر فوق‌العاده‌ای گرفته است هم اینطور توضیح می‌دهد:

“من عکس‌های خودم را در ویلکس بری و چند لوکیشن دیگر می‌گرفتم زیرا عکاسی نبودم که دوست داشته باشد یا نیاز داشته باشد که تمام دنیا را بگردد. قبلا درمورد تاثیرات محدوده هنری روی پیشرفت یک هنرمند در طول زمان صحبت‌های زیادی شده است. من روی یک محدوده کوچک کار می‌کنم و آن هم متدها و مشکلات فنی است. در طول زمان، چیزی که در ذهن من بوده است گسترش یافته. به همین دلیل، من به عکاسی در همین دو بخش ادامه دادم (ویلکس بری و اسکرانتون).”

مطالعه بیشتر: پیدایش عکاسی

نکته کلیدی:

عکاسی حیاط خلوت و محله خودتان، برتری‌های زیادی دارد. اول از همه اینکه آن‌ها کامل در دسترس هستند. این بدین معنی است که شما می‌توانید تعداد دفعات بیشتری برای عکاسی به این مکان‌ها مراجعه کنید. دوم اینکه احتمالا این مکان‌ها را بهتر می‌شناسید و می‌دانید کدام مکان‌ها برای عکاسی هیجان‌انگیزتر هستند و چه زمانی نور در بهترین حالت خودش است. سوم اینکه می‌توانید بدنه کاری منحصر به فردتری تهیه کنید که با عکس‌هایی که می‌توانید در نیویورک، توکیو یا پاریس ببینید متفاوت است. به همین خاطر همین الان به حیاط خلوت خودتان بروید و شروع به عکاسی کنید. اگر کوهن توانسته است برای ۳۰ سال از محله خودش عکاسی کند و یک مجموعه فوق‌العاده تهیه کند، شما هم می‌توانید.