درباره Ērānšahr، خوانش ها و یاداشت هایی از یک ایران دوستِ دانش آموخته نرم افزار و نه یک ایران شناس یا باستان شناس یا زبان شناس ... امید است به یاری یزدان درست و سودمند باشد.
ورهرام روز در باوَرِ زرتشتیان
بیستمین روز از ماه سی روزه زرتشتیان ورهرام نامیده میشود. ورهرام به چم(:یعنی) پیروزی و ورهرام ایزد به چم پیروزی ستایش شده است. درباوَرِ ایرانیان، پیروزی در زندگی همواره با ارزش بوده است. به همین شوه (:دلیل) در اَوِستا، سرودهای زیبایی در ستایش ورهرام، ایزدِ پیروزی، آمدهاست.
ایرانیان باستان پیش از آغاز هر کار گروهی، درنیایش گاهِ ویژهای گِرد میآمدند و سرودهای ستایش پیروزی را باهم میخوانند و با روانی نیرومند و ارادهای استوار برای کسب پیروزی، پای به میدان مبارزه زندگی مینهادند. این نیایش گاه ها اندک اندک نیایش گاه "شاه ورهرام ایزد" نام گرفتند.
اکنون زرتشتیان دست کم ماهی یک بار، در روز ورهرام (بیستمین روز ماه) در نیایش گاه شاه ورهرام ایزد گردهم میآیند، اهورامزدا را نیایش میکنند و آرمان دارند که پیروزی وشادکامی درزندگی بهره آنان گردد و نیز همه کسانی را که به پیروی از پیام آموزگار ابرانی زرتشت؛ در "تازه گردانیدن زندگانی"، "پیش بردن جهان هستی" و "گسترش آیین راستی" میکوشند پیروز و سرافراز گرداند.
ورهرام که پارسی آن بهرام و ریشه اوستایی آن وِرِتْرَغْنَه (veretraghna) است ، نماد پیروزی وکامیابی بوده بنابراین ورهرام ایزد به چم پیروزی ستایش شده و به سبب جایگاه پر اهمیتش « شاه ورهرام ایزد » نیز نام گرفته است. از آیینهای این روز پختن آش ترادادی (:سنتی)، سیروگ (:نان روغنی) و پخش شیرینی و نخود مشکلگشا است.
برگرفته از نسک یادگار دیرین
نگارش: کورش نیکنام
درگاه (:کانال) زرتشت و مزدیسنان
گزینش ونگرش: موبدکورش نیکنام
مطلبی دیگر از این انتشارات
از ملا کریم سابلاغی تا رسول نجفیان
مطلبی دیگر از این انتشارات
نوشته های بر جای مانده از زبان پارتی – پهلوانیک
مطلبی دیگر از این انتشارات
جشین تیرگان