دربــــــــاره پایتـــــــــون


پایتون یکی از زبان های برنامه نویسی است که، ادعا می‌کند همزمان ساده و قدرتمند است. شاید غافلگیر شوید که به راحتی و اسانی می‌توانید برای حل مشکلات برنامه نویسی تمرکز کنید، به جااینکه بر روی ساختار و گرامر برنامه نویسی تمرکز کنید.

پایتون - یک روش ساده برای یادگیری زبان برنامه نویسی قدرتمند است. ساختار سطح بالا و ساختار داده‌ای ساده پایتون, پایتون را کارامد کرده است. ولی یکی از رویکردهای موثر برای برنامه نویس مفهوم شی گرایی است. پایتون همراه با تایپ پویا و طبیعت ظریف‌اش یک زبان برنامه نویسی ایده‌ال, برای برنامه نویسی و توسعه‌ی سریع در بیشترین محیط های نرم‌افزاری بر روی اکثر سیستم عامل‌ها است.

چطور پایتون، پایتون شد:

خَودو فان روسوم سازنده‌ی زبان برنامه نویسی پایتون است. که بعد دیدن برنامه‌ی مستند در بی‌بی‌سی به نام "Monty Python's Flying Circus" این اسم به ذهن او خطور کرده‌ است.

او مار(حیوان) را خیلی دوست نداشت, بخاطر غذا، چون با پیچیدن به دور طعمه، طعمه خود را شکار می‌کند.

ویژگی‌های پایتون

سادگی

پایتون - یک زبان ساده و حداقل نویسی را در کد دارد. خواندن برنامه های پایتون حسی خوبی مانند حس خواندن زبان انگلیسی را دارد. طبیعت پایتون یک شبه-کد است و این یکی از نقاط قوت این زبان برنامه‌نویسی است. این زبان برنامه نویسی اجازه می‌ دهد که تمرکز خود را بر روی ارائه‌ای راه‌ حل نگه دارید، نه بر روی مشکلات گرامری زبان برنامه نویسی.

یادگیری سریع

پایتون را به سادگی میتوان آموخت و پایتون syntax بسیار ساده‌ی دارد.

رایگان بودن و منبع باز بودن پایتون

پایتون یکی از نرم‌افزار آزاد و متن‌باز است. به عبارت دیگر می توانید ازادانه نرم افزار را انتشار دهید, متن کد را بخوانید, متن کد را تغییر دهید و در برنامه های متن باز دیگر از این کد استفاده کنید. نرم‌افزار آزاد و متن‌باز پایگذار مفهومه به اشترک گذاشتن دانش و سهیم بودن این دانش در یک جامعه است.

این یکی از دلایل خوبی پایتون است. بخاطر اینکه، ساخته شده, بهبود یافته است, به اشترک گذاشته شده تا توسط این جامعه که منتظر دیدن پایتون در بالاترین سطوح است.

زبان - سطح بالا

اول از همه زمانی که با پایتون برنامه نویسی می‌کنید، نیاز برای نگرانی درباره‌ی جزیئات زبان سطح پایین را ندارید, از قبیل, مدیرت حافظه برای برنامه ها و غیره.

قابل - حمل

با توجه به طبیعت متن باز بودن پایتون برای کار کردن روی اکثر سیستم عامل ها، منتقل شده است. تمامی پروژه‌های که دارید بر روی تمامی سیستم عامل ها کار می کند. فقط تنها نکته ای که هست باید مراقب وابستگی ها باشید.

پایتون در سیستم عامل های زیر اجرا می‌شود:

گنولینوکس, ویندوز, فری‌بی‌اس‌دی, مکینتاش, سولاریس, اواس/۲, آمیگا, آروس, بی‌اواس, اواس/ ۳۹۰, زد/اواس, سیستم‌عامل پالم, کیواِن‌اکس, وی‌ام‌اس, پلی استیشن, شارپ زائوروس, ویندوز داس، کامپیوترجیبی، Acorn RISC OS ,VxWorks ,Psion و AS/400

همچنین با استفاده از پلت‌فرمی مثل کیوی می‌توانید برای کامپیوتر، ایفون و اندروید بازی بسازید.

مفسر

برنامه‌های که به زبان سی و سی پلاس پلاس نوشته شده‌اند (زبان های کامپایل شده)

هستند.

این زبان ها، زبان های ترجمه شده از زبان مبدا هستند. یعنی سی و سی پلاس پلاس به زبان کامپیوتر (زبان باینری صفر ویک) صحبت می‌کنند.

این کار با استفاده از کامپایلرها، پرچم‌ها و گزینه‌ها مقدور است. زمانیکه برنامه‌ی را اجرا می‌کنید، پیوند دهنده/اجراکننده برنامه‌ها را از هارد دیسک کپی می‌کند و برنامه را اجرا می‌کند.

از سوی دیگر پایتون نیاز به کامپایلر باینری ندارد، فقط برنامه را از کد منبع اجرا می‌کند. درون پایتون, کد منبع تبدیل به byte codes (یک واسطه است) می‌شود.

سپس به زبان مادری کامپیوتر (باینری) ترجمه و اجرا می‌ شود.

در واقع مواردهای گفته شده باعث کمک به پایتون در ترجمه زبان می‌شود. از انجایکه دیگر لازم نیست، نگران کامپایل برنامه و لود کتابخانه باشید. در پایتون مفهومی به نام (portable) موجود است که به راحتی در هر کامپیوتری می‌توانید برنامه‌های نوشته شده را اجرا کنید.

شی گرایی

پایتون همچنین از برنامه‌ نویسی شی‌گرایی پشتیبانی می‌کند. برنامه نویسی شی‌گرایی همانند توابع, قطعاتی از برنامه است که در برنامه های دیگر قابل استفاده است.

در برنامه نویسی شی‌گرایی برنامه‌ها اطراف اشیاء ساخته می‌شوند, که ترکیب داده ها و توابع هستند. پایتون زبان بسیار قدرتمندی است به مخصوص در مقایسه با سی و جاوا که راه ساده‌ی برای انجام شی گرایی دارد.

انعطاف‌پذیر و توسعه‌پذیز

اگر نیاز به یک قطعه کد، اجرای سریع یا الگوریتم منبع بسته دارید می توانید بخشی از برنامه‌های که به زبان سی و سی پلاس پلاس نوشته شده است را در برنامه‌های پایتون استفاده کنید.

درج شده یا جاسازی شده (Embeddable)

پایتون قابل استفاده در پروژه های سی، سی پلاس پلاس و اسکریپت نویسی است.

کتابخانه‌های گسترده

کتابخانه‌ی استاندار پایتون خیلی بزرگ است. از عبارت‌های بانظم قاعده, منظم کردن اسناد, تست واحد, پایگاه داده, مرورگرهای وب, سی‌جی‌آی, اف‌تی‌پی, ایمیل, اکس‌ام‌ال, اکس‌ام‌ال-ارپی‌سی, اچ‌تی‌ام‌ال, فایل WAV می‌توانید استفاده کنید.

از جلمه رمزنگاری, واسط گرافیکی کاربر و سایر وابستگی‌ها سیستم‌ که مربوط به این مسائل است، تمامی موارد در جایی که پایتون نصب باشد در دسترس خواهد بود.

فلسفه پایتون = (Batteries Included philosophy) (به معنی : باتری شامل فلسفه است) می‌شود.

علاوه بر کتابخانه های گفته شده نیز کتابخانه های دیگری نیز موجود است.

که در لینک زیر می توانید پیدا کنید:

Python Package Index

خلاصه

پایتون در واقع یک بازی هیجان انگیز و زبان برنامه‌نویسی قدرتمند است.

پایتون ترکیب مناسبی از عملکردها و ویژگی‌ها است, که برنامه نویسی را در پایتون سرگرم کننده و اسان‌تر می‌کند.

پایتون ۳ در مقابل پایتون ۲

از این قسمت می‌توانید رد شودید, اگر علاقه‌ای به تفاوت میان پایتون ۲ و ۳ ندارید. اما از نسخه‌ای که استفاده می‌کنید اگاه باشید.

بخاطر داشته باشید اگر یک نسخه را به درستی درک کرده باشید به راحتی می‌توانید از نسخه های دیگر استفاده کنید. بخش سخت یادگیری، اوصول پایتون است.

اطلاعات بیشتر درباره تفاوت های بین پایتون ۲ و ۳ می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

برنامه نویس ها چه می‌گویند

به گفته هکر معروف مثل ESR می‌گوید: چیزهای جالبی درباره پایتون می‌توانید پیدا کنید.

  • اریک ریموند نویسنده‌ی کتاب "The Cathedral and the Bazaar" کسی که اصطلاح(متن‌باز) منبع باز را به وجود اورد.
او می‌گویدPython has become his favorite programming language

Bruce Eckel 'Thinking in Java' and 'Thinking in C++' :

او می‌گوید: هیچ زبانی مثل زبان برنامه نویسی پایتون پربارتر نیست. پایتون تنها زبانی است که بر روی حس برنامه نویسی تمرکز کرده است.

complete interview
  • Peter Norvig

معرف به نویسنده‌ی well-known Lisp وهمچنین مدیر کیفیت جستجو در گوگل است(ممنون بخاطر اشاره کردن از Guido van Rossum ).

او می‌گوید : writing Python is like writing in pseudocode

منبع