"آن کس که نداند و بداند که نداند" هستم
چطور توی پایتون برنامه گرافیکی بسازیم؟ - قسمت اول
سلامی دوباره.
توی قسمت قبلی به نصب کتابخانه easygui پرداختیم. امیدواریم که تونسته باشید نصبش کنید:) توی این قسمت میخوایم با چندتا از دستورات کاربردی این کتابخانه آشنا بشیم. برییییییممم که داشته باشیم...
دستور های کاربردی کتابخانه easygui - دستور اول
اولین و پرکاربردترین دستور در این کتابخانه، دستور msgbox است. این دستور یک پیام ساده را در یک صفحه نمایش میدهد. به نظرتون یک صفحه که یک متن ساده را نمایش میدهد، چه چیز هایی لازم دارد؟
- پیام
- نام صفحه
import easygui
msg = "salam donya!"
title = "safhe nameyesh"
easygui.msgbox(msg, title, "Ok")
دستور های کاربردی کتابخانه easygui - دستور دوم
بیایید چند گزینه دیگر را که می توانید برای توسعه برنامه خود استفاده کنید را پیدا کنیم.
دستور جدیدی که میخواهیم با آن کار کنیم، یک صفحه، مثل دستور msgbox میسازد؛ تنها فرقی که با دستور msgbox دارد، آن است که با این دستور میتوانید از کاربر مقداری را دریافت کنیم. برای مثال ما میخواهیم از کاربر بپرسیم که "آیا شما بازی میکنید؟". کاربر در جواب به این سوال باید یا کلمه "بله" را بگوید را کلمه "خیر".
import easygui
msg = "bazi mikoni?"
title = "nazar sanji"
res = easygui.ynbox(msg, title, ("Are Baba!", "Na Omran!"))
print(res)
دستور ynbox، یک صفحه میسازد و دو گزینه بله یا خیر را در پایین صفحه قرار میدهد. کاربر هم یکی از این گزینه ها را انتخاب میکند. سپس این دستور، مقدار True یا False را برای ما بازمیگرداند.
همیشه گزینه سمت چپ("Are baba") مقدار True و گزینه سمت راست("Na Omran") مقدار False را برمیگرداند.
دستور های کاربردی کتابخانه easygui - دستور سوم
حالا ممکنه براتون سوال شده باشه که چطور میتونیم از چندتا دکمه توی برناممون استفاده کنیم. دستور buttonbox این کار رو براتون انجام میده. برای اینکه ورودی های این دستور را بهتر متوجه بشید، به کد زیر یه نگاهی بندازید.
easygui.buttonbox(Message, Title, (Button1, Button2, Button3,....))
حالا میخوایم با استفاده از این کد، یک برنامه ساده برای درک بهتر شما از این دستور بنویسیم.
import easygui
title = "nazar sanji"
res = easygui.buttonbox("Chera In Matno Mikhooni?", title,("Chon Matn Haye Ashkan Kheyli Khafane!","Baraye Yadgiri Behtar","Be To Che","Hamintori"))
print(res)
این تابع برای شما مقداری که کاربر انتخاب میکند را بازمیگرداند. یعنی اگر کاربر گزینه دو را انتخاب کرده باشد، این تابع، مقدار گزینه دو را برای شما بازمیگرداند.
مطلبی دیگر از این انتشارات
پایتون با جلو زدن از جاوا، به دومین زبان پر طرفدار گیت هاب تبدیل شد
مطلبی دیگر از این انتشارات
چطور توی پایتون بازی بسازیم؟ - قسمت دوم
مطلبی دیگر از این انتشارات
یه کوچولو وب اسکرپینگ با پایتون:) (۲)