قانون شماره نه: شغل قبلی خود را خیلی زود ترک نکنید!

40 قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی نوشته متیو پائولسن
40 قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی نوشته متیو پائولسن

افراد اغلب هنگام گذر از شغل قبلی برای تمرکز کامل روی کسب و کار خود مرتکب 2 اشتباه می‌شوند. خیلی زود از شغل قبلی خارج می‌شوند و یا بیشتر از معمول در آن می‌مانند برخی کارآفرینان به محض راه اندازی کسب و کار جدید خود کار قبلی را ترک می‌کنند؛ این کار آنها به منزله این است که از یک صخره بپری و امیدوار باشی که بتوانی در هنگام سقوط چتر نجات بسازی در واقع آنها بر این باورند که کار کردن بدون پشتوانه امن آنها را وادار به موفقیت خواهد کرد اما این حرکت یک حرکت بازنده است زمانی که کسب و کار نوپای شما نتواند درآمد کافی برای پرداخت هزینه‌‎های زندگی خانواده‌تان را تامین کند شما به ناچار مجبور می‌شوید معامله‌هایی انجام دهید که ممکن است در نهایت به پتانسیل موفقیت شما آسیب بزند.

زیر قرض و بدهی رفتن سرو کله زدن با مشتریان ناراضی و قبول یک کار نامناسب فقط برای پرداخت قبوض همگی باعث می‌شود تمرکز روی اهداف خود را از دست دهید. همچنین ممکن است بخواهید کسب و کارتان سریع رشد کند و پیش از آن که یک مدل کسب و کار مشخص داشته باشید شرکت خود را گسترش دهید این نیز می‌تواند خطرناک باشد زیرا هر اشتباه کوچک در مدل کسب و کار به یک اشتباه بزرگتر تبدیل می‌شود.

از طرف دیگر افرادی هستند که بیش از حد معمول در شغل قبلی خود می مانند زیرا حقوق ثابتی که می‌گیرند پشتوانه مالی آنهاست تا اگر کسب و کارشان شکست خورد باز هم درآمد داشته باشند. این ریسک نکردن تا حدودی خوب است اما یک هزینه فرصت بزرگ در نتیجه حفظ شغل قبلی وجود دارد این که بهترین تلاش و انرژی شما صرف رشد کسب و کار کارفرمایتان می‌شود نه کسب و کار خودتان در نتیجه کسب و کار خودتان با کم کاری مواجه می‌شود و نمی‌توانید فرصت‌های زیادی که برای گسترش و بهبود آنها وجود دارند را دنبال کنید.

یکی دیگر از دلایلی که افراد شغل قبلی خود را حفظ می‌کنند این است که از بیمه درمانی و مزایای دیگر آن استفاده کنند شاید در گذشته اخذ بیمه درمان برای افراد خود اشتغال مشکل بود اما امروزه دیگر اینگونه نیست شما می‌توانید خود را متناسب با درآمدی که دارید بیمه کنید اگر چه شاید پرداخت حق بیمه ماهیانه پرهزینه باشد اما یک دلیل قابل قبول برای ماندن طولانی مدت در شغل قبلی‌تان نیست.

زمانی خود من نیز برای زمانی طولانی در شغل قبلی‌ام مانده بودم بعد از فارغ التحصیلی و اواسط سال 2008 کار خود را در یک شرکت طراحی سایت شروع کردم، کارم را دوست داشتم و تمام پروژه‌هایم را به طور کامل انجام می‌دادم تا این فکر به ذهنم رسید که کسب و کاری برای اوقات فراقت خودم راه‌اندازی کنم. 2 سال بعد کسب و کار آنلاین من درآمدی بیشتر از حقوق شغل قبلی‌ام داشت زمانی که پسرم در سال 2012 به دنیا آمد؛ متوجه شدم که وقت کافی برای کار تمام وقت و انجام وضایف پدری ندارم. برای همین شغل قبلی‌ام را ترک کردم و به کسب و کار خودم مشغول شدم فکر می‌کردم کسب و کارم با به دنیا آمدن یک بچه آسیب می‌بیند اما درست برعکس انتظار پیش رفت به طوری که توانستم همه انرژی‌ام را روی کسب و کارم بگذارم و تمام ایده‌هایی را که در سر داشتم را دنبال کنم درآمد ماهیانه‌ام در عرض 6 ماه پس از ترک شغل قبلی دو برابر شد و از آن زمان تاکنون در حال رشد بوده است.

پاسخ دادن به این سوال که چه زمانی برای ترک شغل قبلی و تمرکز روی کسب و کار خود مناسب است چندان راحت نیست. زیرا هیچکس از آینده خبر ندارد اگر بتوانیم درآمد آینده خود را تصّور کنید تصمیم‌گیری آسان‌تر خواهد شد اگر بدانید کسب و کار شما طی چند سال آینده به طور قابل توجهی رشد خواهد کرد هر چه زودتر شغل قبلی را ترک می‌کنید و اگر بدانید که کسب و کارتان با شکست مواجه خواهد شد عمر خود را در شغل قبلی سپری می کنید متاسفانه شما نمی توانید به طور دقیق بگویید که کسب و کارتان در ماه‌ها و سال‌ها پس از ترک شغل قبلی چطور پیش خواهد رفت بنابراین بهتر است بر اساس بهترین اطلاعاتی که در دسترس دارید عمل کنید پیشنهاد می‌کنم زمانی شغل قبلی خود را ترک کنید که کسب و کارتان سود خالص بیشتری نسبت به حقوق 3 ماه متوالی شغل قبلی تولید کرده است و درآمد خالص پیش‌بینی شما نشان میدهد که این روند ادامه خواهد یافت.

همچنین توصیه می‌کنم برای مدتی تنها با حقوق دریافتی زندگی کنید و از سود خالص کسب و کار خود برای پرداخت بدهی یا ایجاد پس‌انداز اضطراری استفاده کنید این کار باعث می‌شود زمانی که قرار است شغل خود را ترک کنید در موقعیت مالی بهتری قرار داشته باشید و سبک زندگی خود را متناسب با آن برنامه‌ریز کنید.

گام‌های عملی

1. قبل از ترک شغل قبلی مشخص کنید که کسب و کار جدید شما چه مقدار درآمد برای راه‌اندازی نیاز خواهد داشت.

2. از درآمد حاصل از کسب و کار جانبی خود برای پرداخت بدهی‌ها استفاده کنید و یک پس‌انداز اضطراری برای خانواده‌تان ایجاد کنید.

3. تنها زمانی شغل قبلی را ترک کنید که سود خالص کسب و کار جدید بیشتر از سه ماه حقوق متوالی شغل قبلی باشد.