قانون شماره یک: برای خود دلیل محکمی داشته باشید!

40 قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی نوشته متیو پائولسن
40 قانون موفقیت در کسب و کار اینترنتی نوشته متیو پائولسن

قبل از اینکه بخواهید جهش کارآفرینانه بردارید و کسب‌و‌کار اینترنتی خود را شروع کنید؛ ابتدا باید از خود بپرسید چرا؟؟ چرا می‌خواهید برای خودتان کسب‌و‌کار راه‌اندازی کنید. احتمالاً اکنون در جایی مشغول به کار هستید و حقوق می‌گیرید. اما چه دلیلی داشته تا تمام زحماتی که آنجا کشیده‌اید را پشت سر بگذارید و کسب‌و‌کار خود را راه‌اندازی کنید، کسب‌و‌کاری که معلوم نیست آینده آن چه می‌شود. در کسب‌و‌کار جدید خود شما باید مسئولیت همه چیز را برعهده بگیرید از شناسایی بازار، توسعه محصول، بازاریابی، فروش و خدمات مشتری گرفته تا حسابداری، روال قانونی، مالیات و سایر مواردی که برای شروع یک کسب‌و‌کار لازم است.

به عبارت دیگر تنها خود شما مسئول هر تهدید و آسیبی هستید که کسب‌و‌کار شما با آن‌ها مواجه خواهد شد. راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار اینترنتی چندان هم ساده نیست و هرکسی از عهده بر نمی‌آید. زمانیکه تصمیم به شروع می‌گیرید باید ماه‌ها سخت کار کنید، بی‌خوابی‌های شبانه را تحمل کنید و زمان کمتری در کنار خانواده بگذارانید. پس بهتر است دلیل خوبی برای هدف خود داشته باشید تا در میانه راه نااُمید و منصرف نشوید. به عبارت دیگر باید به این تصمیم خود ایمان قوی داشته باشید و تمام انرژی خود را صرف توسعه و رشد آن کنید.

شروع یک کسب‌و‌کار جدید بدان معناست که باید برای ماه‌ها به سختی و بدون هیچ درآمدی کار کنید، شاید مجبور شوید بین ماندن در خانه و فعالیت روی کسب‌و‌کار خود و یا بیرون رفتن با دوستان و خانواده یکی را انتخاب کنید. به همین دلیل است تأکید داریم قبل از شروع یک چرای محکم برای هدف خود داشته باشید تا هر زمان که خسته یا وسوسه شدید آن را به یاد آورید.

دلیل شما کسب‌و‌کار شما را شکل می‌دهید!

اگر دلیل راه‌اندازی کسب‌و‌کار خود را بدانید می‌توانید به تمام سؤالات مهم مربوط به مأهیت کسب‌و‌کار خود پاسخ دهید؛ بعنوان مثال: اگر هدف شما با فرار از ساعت کار اداری و کارکردن در خانه و گذراندن وقت بیشتر با خانواده است، پس بدون شک نمی‌خواهید کسب‌و‌کاری طراحی کنید که نیازمند دفتر کار و چندین کارمند باشد و یا اگر دلیل شما از راه‌اندازی کسب‌و‌کاری این است که دیگر نیاز نباشد به کسی جواب پس بدهید، پس قطعاً کسب‌و‌کار شما نباید برای شروع به جذب سرمایه نیاز داشته باشد. زیرا در این صورت با رؤسای زیادی سروکله بزنید و اگر می‌خواهید زمان و برنامه کاری آزاد داشته باشید، پس کسب‌و‌کار جدیدتان نباید نیازمند کار شبانه روزی باشد.

اگر واقعاً می‌خواهید شغل تمام وقت خود را رها و آن را با کسب‌و‌کار اینترنتی خود جایگزین کنید، پس باید کسب‌و‌کاری ایجاد کنید که حداقل سودی به اندازه سود خالص سال گذشته شما داشته باشد. زمانیکه یک دلیل قاطع و واضح برای هدف و کسب‌و‌کار آینده خود داشته باشید، چشم‌اندازی مشخص برای هر تصمیم در خصوص آن خواهید داشت.

من دلیل خودم را می‌دانستم: دلیل من این است که می‌خواستم خودم تعیین کننده سرنوشتم باشم، می‌خواستم براساس توانایی‌های خودم ارزش ایجاد کنم و به موفقیت برسم. من می‌خواستم آنقدر درآمد داشته باشم که بتوانم نیازهای خانواده‌ام را تأمین کنم و بخشی از آن را به مؤسسات خیریه بدهم. می‌خواستم وقت آزاد برای سپری کردن با دوستان، خانواده، همسر و فرزندانم داشته باشم و می‌خواستم بدون اینکه لازم باشد از کسی اجازه بگیرم به تعطیلات برم.

تمرکز کنید

هشت سال طول کشید تا کسب‌و‌کار اینترنتی من به جایی برسد که اکنون است. طی این 8 سال سخت کار کردم، بارها شکست خوردم، اما نااُمید نشدم و دوباره تلاش کردم؛ به طوری که اکنون هم وقت آزاد دارم تا با خانواده سپری کنم و هم درآمد کافی برای مخارج و سرگرمی..

تنها زمانی می‌توانید متوقف شوید و به پشت سر خود نگاه کنید که کسب‌و‌کار شما به موفقیت رسیده باشد. شاید تصمیمات و استراتژیک‌های اتخاذ شده شما در این مسیر غیرعقلانی به نظر برسند، اما درست بودن آن‌ها پس از رسیدن به موفقیت ثابت می‌‎شوند، این مسیر درست شبیه بالارفتن از کوه است.

می‌توانید در میانه راه تسلیم شوید و دست از تلاش بردارید و یا ادامه دهید به قلّه کوه برسید؛ در تمام این مسیر نباید دلیل خود را فراموش کنید و همواره باید روی آن تمرکز کنید.

گام‌های عملی

1. این جمله را کامل کنید: من می‌خواهم کسب‌و‌کار خودم را شروع کنم تا بتوانم...

2. تمام موانعی که در این مسیر با آن‌ها مواجه خواهید شد را لیست کنید.

3. بادقت به سؤالات دیگری که به دلیل شما مرتبط هستند، بپردازید. برای مثال چگونه؟ چه موقع؟ چطور؟ سعی کنید حتماً به آن‌ها پاسخ دهید، شاید این سؤالات در طول زمان تغییر کند، اما دلیل شما باید همیشه اساس خود را حفظ کند.