یه پسر 27 ساله، خبرنگار حوزه آی تی و خودرو، تدوینگر، عاشق سخت افزار و یه آدم DIY
خودرو، فیلمبرداران و رنجی که از آن میبریم
اشتباه برداشت نکنید! فیلمبرداران و کارگردانان عاشق خودرو و صحنههایی هستند که در آن تعقیب و گریز و رانندگی است!
اما وقتی پا به عرصه سینما و فیلمبرداری در کشورمان میگذارید، با دیدن عبارت مکان صحنه: خودرو و یا صحنه تعقیب و گریز در فیلمنامه نالهها و شیون ها از کارگردانان و فیلمبرداران میشنوید :/
علت این موضوع را باید در عقب ماندگی صنعتمان از تکنولوژی ها و گجت های روز دنیا جستجو کنیم. در بحث سیستمهای تدوینی و جلوههای ویژه (به شکر خدا و همت متخصصین کرک نرمافزار!) در جایگاه مناسبی قرار داریم و افراد وارد به این امور کم نیستند. اما در بحث سینموبیل یا همان فیلمبرداری از خودرو تقریبا میتوان گفت تکنولوژی ما نهایتا برای دهه ۹۰ میلادی است.
در حالی که امروزه اکثر سکانسهای داخل خودرو برای مسائل ایمنی و قانونی در داخل استودیوهای بزرگ و مجهز به نور و پرده سبز فیلمبرداری میشود، ما هنوز با به خطر انداختن بازیگران و گروه تصویربرداری در خیابانهای تهران مشغول به فیلمبرداری شده و مخاطرات آن را به جان میخریم.
حتی خود ما (من و برادرم) برای فیلمبرداریهای خود به علت محدودیت سختافزارهای فیلمبرداری دست به خلاقیتهای خطرناک میزنیم. برای مثال برادرم در صندوق عقب نشسته و شیشه آن را باز میکنیم تا با خم شدن به بیرون تصویربرداری را انجام دهد، آن هم با سرعت حرکت ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و این یعنی خطرات فراوان در کار ما وجود دارد.
در حالی که با نیم نگاهی در یوتیوب میتوانید خودروهایی را ببینید که به صورت تخصصی برای تصویربرداری از خودروهای در حال حرکت طراحی شدند و یک تیم ۵ نفره هرکدام قسمتهای مورد نیاز را کنترل میکنند. ما در صنعت موشک سازی و ماهواره سازی که اتفاقا با بحثهای دینامیک، دینامیک ماشین و طراحی اجزا ارتباط مستقیمی دارد بسیار عالی عمل کردیم! اما هنوز نتوانستیم چنین کِرِین مخصوصی را طراحی و تولید کنیم تا یکبار برای همیشه موضوع فیلمبرداری خودروهای در حال حرکت یا صحنههای تعقیب و گریز را برای همیشه حل کنیم. البته مسئله بسته بودن واردات خودرو و عدم توانایی در بکار گرفتن یک خودرو قوی و مناسب این کار نیز بی تاثیر نیست و طبق قاعده نیز خودروسازان داخلی سلیقه خود را به جای نیاز بازار به مردم و کاربران تحمیل میکنند.
از طرفی استودیوهای مختص فیلمبرداری از خودرو نیز باید ساخته شود که مستلزم سرمایهگذاری هنگفتی است و افرادی که در این حوزه کار میکنند متوجه حجم پول مورد نیاز هستند. از نور و رنگ سبز و پرده ها و مارکر ها و ساخت بناهای پیش ساخته و کِرِینها و دوربین ها تا تجهیزات کامپیوتری مورد نیاز برای تدوین این شاتها همگی بخشی از نیازهای این استودیو است.
در نهایت در صورت کمک وزارت ارشاد، خانه سینما، انجمنها و اصناف مرتبط با این حوزه میتوان شاهد ارتقای این قسمت از صنعت فیلمبرداری بود و خیال سینماگران و افرادی که کلیپهای کوتاه خودرویی میسازند، راحت کرد.
مطلبی دیگر در همین موضوع
از قانونی کردن بیت کوین در هند تا تولید ارز دیجیتالی اختصاصی
مطلبی دیگر در همین موضوع
گزارشی از چالش استارتآپها با سازمان تاکسیرانی
بر اساس علایق شما
برای اشکهای ماهی که در آب گم میشوند