قاتل عزت نفس | بیماری خطرناک خود تحقیری و مقایسه کردن (اپیزود نهم)

قاتل عزت نفس
قاتل عزت نفس

قاتل عزت نفس موضوع اپیزود نهم پادکست رشد تو است. همیشه فکر می کنیم که هیچی در زندگی خودمون نداریم و هیچ دستاورد و موفقیتی در زندگیمون به دست نیاوردیم.

  • بعد از این در زندگی خودمان زوم می کنیم و کاملا بررسی می کنیم، می بینیم که دستاوردهایی در زندگی داشتیم که اصلا به دیدِ ما، بی ارزش است.
  • موفقیت هایی و کسب کردیم که اصلا برای ما ناچیز است. تجربه های خوبی کسب کردیم ولی از دید ما کسب این تجربه ها بسیار عادی است و هر کسی می تواند به این تجربه ها دست پیدا کند.

ذاتاً خودمان را کم می پنداریم و دیگران را زیاد. دائما در حال تحقیر خودمان هستیم و در حال احترام و بزرگ کردن دیگران.

اگر در جمعی، ویژگی های مثبت ما ذکر بشه، با تمام وجود تمایل داریم که زمین دهان باز کنه و بریم داخلش یا به اصطلاح از خجالت آب بشیم.

بیماری خطرناک خود تحقیری
بیماری خطرناک خود تحقیری

بیماری خطرناک خود تحقیری

عکس العمل ما در مورد تعریف دیگران این موارد است:

  • ما دائما تکرار می کنیم که نه بابا اینطور نیست...
  • شما لطف دارید و نه من کوچیک شما هستم...
  • نه شما زیاد از حد بزرگ می کنید انقدر ها هم مهم نیست این مسئله یا دستاورد یا موفقیتی که من کسب کردم...

دائما داریم خودمان را تحقیر می کنیم. لباس متواضعانه بودن را بر تن خود کم بینی خودمان می کنیم. در حالی که در مقابل تعریف و تمجید دیگران فقط باید با لبخند بگویم ممنون.

این باگ شخصیت اغلب ما است که نمی توانیم تعریف و تمجید دیگران را بپذیریم. فکر می کنیم که این رفتار اشتباه است که با سینهِ سپر تعریف و تمجید دیگران را قبول کنیم و تشکر کنیم و کاملا دور از ادب است. "مگه از دماغ خوش نقش فیل محترم خارج شدم که تعریف دیگران و بپذیرم، من از اوناش نیستم و این دور از متواضعانه بودن منه"

ولی دقیقا اشتباه است. این رفتار متواضعانه نیست و این خود تحقیری است. اگر دستاوردی داریم و دیگران در جمعی از ما تقدیر می کنند، ما با قدرت باید تقدیر ودیگران را بپذیریم و این نشان از عزت نفس و حس ارزشمندی ما است.

خیلی راحت و شیک، دیگران را از بالا نگاه نکنیم، خودمان را گم نکنیم و با قدرت، موفقیت خودمان را قبول کنیم و اگر شخصی هم از ما تعریف کرد، ما از آن شخص تشکر کنیم.

همچنین ما هم باید به خاطر موفقیت و خوشبختی و خوشحالی دیگران خوشحال باشیم و به این اشخاص تبریک بگویم. اگر کسی موفقیتی بیشتر از ما کسب کرده پس برای آن شخص خوشحال باشیم و اگر یکی از دوستان و آشنایان ما به این مقام دست پیدا کرده رسما به این شخص تبریک بگوییم.
مقایسه با دیگران ممنوع
مقایسه با دیگران ممنوع

مقایسه با دیگران ممنوع

مسئله دیگر که بسیار حائز اهمیت و خطرناک است مقایسه کردن است. دائما دستاورد ها و موفقیت های خودمان را در برابر موفقیت های کسب شده دیگران قرار می دهیم و بعد همین امر مسلماً به نا امیدی ما ختم می شود.

برای مثال :

من در المپیک یک مدال طلا کسب کردم ولی فلان شخص در المپیک 5 مدال طلا کسب کرده پس مدال من اصلا ارزشی نداره و بس .....

می بینید که چه قدر مقایسه کردن مزخرف و بی مورد است. این مثال بود ولی حتی اگر فرد مقایسه گری باشیم و در کنکور رتبه دو ریاضی کشوری و کسب کنیم باز هم دستاورد ما بسیار بی ارزش است، دلیل چیست؟

چون شخص دیگری رتبه یک کنکور ریاضی و به دست آورده پس رتبه دو اصلاً چیزی نیست و این دستاورد من اصلا مهم نیست.

یکی از جملات معروف افراد خودکم بین این مورد است که با مثال کنکور ترکیب می کنم:

فرد خود کم بین محترم میگه: هر کسی میتواند به راحتی رتبه دو کنکور را به دست بیاورد ? و این دستاورد اصلا دلیل بر موفقیت و مهم بودن و ارزشمند بودن من نیست، رتبه یک کنکور است که خیلی مهم است و متاسفانه منِ بی ارزش نتوانستم این رتبه را کسب بنمایم ... ???

این است داستان قاتل عزت نفس و بیماری خطرناک خود تحقیری و مقایسه کردن

در اپیزود نهم پادکست رشد تو در مورد خود کم بینی و احساس مقایسه کردن توضیحات جامع تری ارائه دادم که در ادامه برای شما قرار میدهم.

نظر دیگران در مورد من
نظر دیگران در مورد من

نظر دیگران در مورد من

مورد دیگری که عزت نفس شما را قتل عام می کند این است که: شما دائما نگران نظر مردم باشید. یعنی شما تمام زندگی ارزشمند خودتان را با معیار های سختگیرانه دیگران هماهنگ کنید.

برای مثال :

  • شخصی را در نظر بگیرید که در زندگی زناشویی دائما در حال تحقیر شدن می باشد و وقتی از او می پرسیم که چرا جدا نمیشی؟ اون شخص هم در جواب بیان می کند که مردم چی می گن !!!!!؟
  • و مثال های خیلی بیشتر ...

اگر معیارها و رفتارهای کورکورانه دیگران را ملاک زندگی کردن خود قرار دادید، اگر کارهای لذت بخش را به دلیل دیدگاه دیگران انجام نمی دهید، دقیقا شما با اسلحه عزت نفس خودتان را نابود کردید.

شما هر کاری که انجام دهید دیگران قضاوتتان می کنند . هیچ وقت داستان ملا نصرالدین و الاغش را فراموش نکنید و اگر هم این داستان را نشنیدید حتما در گوگل یک سرچ بزنید.

پست قبلی پادکست رشد تو

https://virgool.io/roshdetocast/%D8%A7%D8%B2-%D9%87%D8%B1%DA%86%DB%8C-%D8%A8%D8%AA%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B3%D8%B1%D8%AA-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D8%AF-pt4dlni1xath


اپیزود نهم : قاتل عزت نفس

https://castbox.fm/episode/%D9%BE%D8%A7%D8%AF%DA%A9%D8%B3%D8%AA-%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%B2%D8%B4%DB%8C-%D9%82%D8%A7%D8%AA%D9%84-%D8%B9%D8%B2%D8%AA-%D9%86%D9%81%D8%B3-id4499014-id413856906?utm_source=website&utm_medium=dlink&utm_campaign=web_share&utm_content=%D9%BE%D8%A7%D8%AF%DA%A9%D8%B3%D8%AA%20%D8%A7%D9%86%DA%AF%DB%8C%D8%B2%D8%B4%DB%8C%20%D9%82%D8%A7%D8%AA%D9%84%20%D8%B9%D8%B2%D8%AA%20%D9%86%D9%81%D8%B3-CastBox_FM