تیشرت نامناسب برای دویدن

از تیشرت سوخته! خودم
از تیشرت سوخته! خودم

همونطور که در این نوشته گفتم در حال آماده کردن خودم برای دویدن به طول یه مسابقه ماراتن (۴۲.۲ کیلومتر) هستم که آخر هفته‌ی یکی از این هفته‌ها باید یه نیمه‌ماراتن را می‌دویدم که بعد از دویدن در حال پیاده‌روی برای سرد کردن بودم که دیدم نزدیک‌های زیربغلم قرمز مانند شده! گفتم شاید عرق سوز شدید شده و خون اومده! دست کشیدم زیر بغلم دیدم که سالمم اما نمی‌دونستم این چیه! رنگه!؟ از کجا اومده. تا رسیدم و خونه یه مقدار بررسیش که کردم دیدم این سیاهیه یا قهوه‌ایه که بر اساس سایدگی در هنگام دویدن به خاطر مسافت طولانی بوجود اومده! بله سوخته بود، تیشرت در هنگام دویدن سوخته بود و نه اینکه پوستم هیچ صدمه‌ای ندیده بود اما نمی‌سوخت، فقط یه مقدار رنگش تیره شده بود.
اونجا بود که به تیشرت ورزشی و لباس ورزشی مناسب ایمان آوردم. تا قبل از این حادثه بیشتر به شلوار یا شورت و کفش کتانی مناسب برای دویدن اهمیت می‌دادم که دیدم سخت در اشتباهم، تا اون روز این بیشترین مسافتی بود که دویده بودم و تصمیم کبری‌ مانندی گرفتم که در اولین فرصت مناسب یه تیشرت مناسب‌تر برای ورزشی که بهش علاقه دارم بگیرم، که هنوز نه وقتش شده و نه مناسبش رو پیدا کردم.

تو ادامه این پست خلاصه‌ای از ویژگی‌های یه تیشرت مناسب که از نوشته‌های دیگرون جمع‌‌‌آوری کردم رو نوشتم و چند تا تیشرت خوب و بد رو معرفی کردم.

  • سبک و سیاق
    سعی کنید اندازه‌های متفاوتی ازش رو امتحان کنید و با اونی که راحت‌ترید ادامه بدید و نترس از اینکه یه سایز بزرگتر هم بپوشی.
  • جنس
    تیشرت‌‌های تمام پنبه‌ای (کتان، نخی) یه مشکل ریزی که دارند اینه که وقتی خیس می‌شن سنگین میشن و یه داستان دیگه‌ هم دارند اینه که دیر خشک میشن، احتمالا کوچیک هم بشند (بعد شصت و شو). پس بدی نیست که یه بازنگری روی جنس داشته باشیم:
    برخی از گزینه‌های بهتر، پارچه‌هایی هستند که مواد مختلف را ترکیب می کنند، مانند پلی استر، الاستین، اسپندکس و نایلون. اگر قراره تعرق زیاد داشته باشید یا پیشفرض کارخونه اینه که تعریقتون زیاده، ترکیبی از درصد نایلون را انتخاب کنید، سریعتر خشک میشن. یا اگر کشی دوست دارید، به دنبال اسپندکس بیشتری باشید. پارچه های مصنوعی با بافت باز یا الیاف بزرگتر نیز در دویدن‌ها با تعریق زیاد باعث تنفس بهتر پوست می‌شوند و برخی حتی دارای خواص ضد باکتریایی برای مبارزه با باکتری ها و بو هم هستند! برای زمستان، پشم مرینو اغلب به دلیل خاصیت جذب رطوبت و عایق نگه داشتن مورد استفاده قرار می گیرد. و اگر همچنان پنبه دوستید پس بهتر که ترکیبی ۵۰/۵۰ را امتحان کنید که آن را با یک ماده مصنوعی دوم مانند پلی استر ترکیب می‌کنند. شما هنوز هم کمی از آن نرمی پنبه ای را دریافت خواهید کرد، اما با دوام بیشتر و حتی محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش!
  • چطور بفهمیم جنسش خوبه؟
    یه سری بررسی آزمایشگاهی هستند که مثلا پارچه رو در مجاورت با بوی بد، عرق و آب بارون اینا میزارن و بعد داخل یه سری خشک کن یا مجاورت هوا میزارن و کلی واکنش پارچه رو بررسی می‌کنند که با چه روندی خشک شد، بوی بدش چی شد، فرم پارچه عوض شد، نشد و چند مورد دیگه. خب این‌ها رو که باید تو شرح اون تیشرت بخونیم اما گزینه آخر امتحان کردنمون پوشیدن تو تمریناتمون هست و اگر خوب نبود بریم سراغ یه گزینه دیگه!

بررسی چند تا گزینه

این مدل‌ها که لیست کردم لزوما تو ایران پیدا نمیشن، فقط برای این آوردم که یه مقدار اطلاعاتمون رو زیاد کنه و اگر به تورمون هم خورد بخریم.

Hoka One One - Performance Short Sleeve
Hoka One One - Performance Short Sleeve


آستین کوتاه پرفورمنس، پلی‌استر با ساختار خاص بافتی (Polartec Power Dry) بهینه سازی شده برای رطوبت که تبدیل شده به پارچه‌ای با تنفس بالا، عرق‌گیر، نرم، مقاوم در برابر بو و ضد آفتاب با استاندارد UPF 50 و همینطور زیر بغل انعطاف‌پذیر ;-) که باعث تحرک راحتتر میشه. یکی دیگه از ویژگی‌هاش لوگوی بازتاب دهنده نورش هست که یه مقدار خیالمون رو تو جاهای کم نور راحت میکنه که زیرمون نگیرند.


Nathan - Rise Short Sleeve Shirt
Nathan - Rise Short Sleeve Shirt

یه پنل دودکش مانندی پشتش داره که باعث خروج حرارت از بدن میشه و مثل قبلی روی آستین‌ها و پشت تیشرت هم یه سری خط و خطوط بازتابی گذاشتن که جونمون رو نجات میده و شعار تبلیغاتیش هم اینه که به جای نگرانی در مورد اصطکاک، تورم زیر نور خورشید به مسیر توجه کنید.


Tracksmith - Twilight Tee
Tracksmith - Twilight Tee

احساس ابریشمی دارد و به پوست نمی چسبد. در فاصله‌های متوسط ایده آل است. مواد ضد میکروبی، مقاوم در برابر بو و مهندسی شده توسط ایتالیایی‌ها، اما در روزهای مرطوب کمی چسبناک میشه که خوشبختانه، پارچه پلی الاستین به لطف سوراخ‌های کوچک در سراسرش باعث ایجاد جریان هوا میشه، سریع خشک می شود.


Rabbit EZ Tee SS
Rabbit EZ Tee SS

تیشرت به قدری راحت است که می‌توان با آن به رختخواب رفت و به لطف مواد کشدار و عرق گیر آن، از نظر عملکردی مناسب است. برای گرمای تابستان کمی سنگین، اما وقتی هوا تیره و تار است و نمی توان گفت که آیا نسیم داریم یا باد داغون به نظر مناسب میاد.

کلام آخر

برای دویدن و ورزش کردن بهانه امکانات و ابزار مناسب نیاورید، شروع کنید و اگر ادامه دادید کم کم بهبود بدید. ولی اگر ادامه دادید حتما کلی در مورد ابزار و لباس‌ها تحقیق کنید که به خودتون آسیب نزنید.

Rabbit - EZ Tee
Rabbit - EZ Tee