احتمالاً تنها کاری که بلدم خوندن و نوشتن. همه چیز رو میخونم و از همه چیز مینویسم.
چالش کتابخوانی طاقچه: سایهی باد
نویسندهای که در کنار غریب بودن شخصیت، زندگی، سرنوشت و آثارش، به نحوی غریبتر وارد داستان میشود و برای همیشه جایگاه خود را در داستان و ذهن خواننده تثبیت میکند.اوایل ۱۹۴۵ راوی ده ساله داستان دانیل سمپره، شبی پریشان از خواب میپرد؛ چون صورت مادرش، یکی از قربانیان پرشمار جنگ را به یاد نمیآورد. پدرش در همان گرگ و میش او را به مکانی اسرار آمیز میبرد. قلعهای که تمام دیوارهایش قفسههایی مملو از کتاباند. گورستان کتابهای فراموش شده. دانیل سمپره با دست تقدیر کتابی را از قفسههای پرشمار بیرون میکشد که زندگیاش را برای همیشه تغییر میدهد. سایهی بادِ خولین کاراکس که مقدمهای برای ورود دو شخصیت مهم دیگر به زندگیش هم میشود؛ کلارا بارسلو و غریبهای دهشتناک که خود را لین کوبرت، تجسم شیطان در داستانِ خولین کاراکس معرفی میکند.اما آن چه دانیل را در مسیر داستان پیش میبرد شبح ناواضح خولین کاراکس و داستان های ضد و نقیض اطرافش است. داستانهای پدر مذهبی و مادر فرانسویی عجیبش، معشوقهاش پنهلوپه الدایا، پیانو زدنش در کافهای در پاریس و مقدمات ازدواج نافرجامش، غریبهای که تمام کتابهایش را آتش میزند منشی انتشاراتی که چند روز را در آپارتمانش گذرانده و ناجی تنها نسخه کتابهایش شد، تا مرگ تنها و بی صدایش در گوری بی نام و نشان در بارسلون. دانیل ده ساله راهی سفری دور و دراز میشود تا این تکههای گم شده و نیمه سوخته را یک به یک پیدا کند و تصویری تا حد ممکن کامل از خولین کاراکس بسازد. در این مسیر گاه و بیگاه با افرادی همراه میشود که اثر خود را در روح دانیل و تصویر خولین به جا میگذارند. تصویری تیره از رنج و سوگ جنگ و ظلم و سرکوب دیکتاتوری. و راوی همراه با پیشرفت داستان و تکمیل این تصاویر رشد میکند و به تکامل میرسد.
داستان آنقدر جزئیات دارد که کمی پراکنده به نظر میرسد و گاهی شکلی فانتزی به خود میگیرد اما با پیشرفت داستان، حلقههای زنجیر کم کم به هم متصل میشوند، اتفاقات کوچک کم اهمیت هم نقش خود را بازی میکنند؛ مثل آب نباتی که بعد از چند فصل صاحب خود را پیدا میکند و نقشش در داستان را بازی میکند. این جزئیات فراوان اثری پر لعاب ساخته با ظرافتهایی که لبخند بر لب میآورند. در جای خود فضایی واقعی و به شدت زنده از شهر بارسلون میسازند که خواندن کتاب را به تجربهای واقعی از سفر در گوشه و کنار بارسلون میانه قرن بیستم تبدیل میکند. hآدرس صفحه وبی که میخواهید نمایش دهید را PastPastps://taaghche.com/book/64072آدرس صفحه وبی که میخواهید نمایش دهید را Paste
نویسندهای که در کنار غریب بودن شخصیت، زندگی، سرنوشت و آثارش، به نحوی غریبتر وارد داستان میشود و برای همیشه جایگاه خود را در داستان و ذهن خواننده تثبیت میکند.
اوایل ۱۹۴۵ راوی ده ساله داستان دانیل سمپره، شبی پریشان از خواب میپرد؛ چون صورت مادرش، یکی از قربانیان پرشمار جنگ را به یاد نمیآورد. پدرش در همان گرگ و میش او را به مکانی اسرار آمیز میبرد. قلعهای که تمام دیوارهایش قفسههایی مملو از کتاباند. گورستان کتابهای فراموش شده. دانیل سمپره با دست تقدیر کتابی را از قفسههای پرشمار بیرون میکشد که زندگیاش را برای همیشه تغییر میدهد. سایهی بادِ خولین کاراکس که مقدمهای برای ورود دو شخصیت مهم دیگر به زندگیش هم میشود؛ کلارا بارسلو و غریبهای دهشتناک که خود را لین کوبرت، تجسم شیطان در داستانِ خولین کاراکس معرفی میکند.
اما آن چه دانیل را در مسیر داستان پیش میبرد شبح ناواضح خولین کاراکس و داستان های ضد و نقیض اطرافش است. داستانهای پدر مذهبی و مادر فرانسویی عجیبش، معشوقهاش پنهلوپه الدایا، پیانو زدنش در کافهای در پاریس و مقدمات ازدواج نافرجامش، غریبهای که تمام کتابهایش را آتش میزند منشی انتشاراتی که چند روز را در آپارتمانش گذرانده و ناجی تنها نسخه کتابهایش شد، تا مرگ تنها و بی صدایش در گوری بی نام و نشان در بارسلون.
دانیل ده ساله راهی سفری دور و دراز میشود تا این تکههای گم شده و نیمه سوخته را یک به یک پیدا کند و تصویری تا حد ممکن کامل از خولین کاراکس بسازد. در این مسیر گاه و بیگاه با افرادی همراه میشود که اثر خود را در روح دانیل و تصویر خولین به جا میگذارند. تصویری تیره از رنج و سوگ جنگ و ظلم و سرکوب دیکتاتوری. و راوی همراه با پیشرفت داستان و تکمیل این تصاویر رشد میکند و به تکامل میرسد.
داستان آنقدر جزئیات دارد که کمی پراکنده به نظر میرسد و گاهی شکلی فانتزی به خود میگیرد اما با پیشرفت داستان، حلقههای زنجیر کم کم به هم متصل میشوند، اتفاقات کوچک کم اهمیت هم نقش خود را بازی میکنند؛ مثل آب نباتی که بعد از چند فصل صاحب خود را پیدا میکند و نقشش در داستان را بازی میکند. این جزئیات فراوان اثری پر لعاب ساخته با ظرافتهایی که لبخند بر لب میآورند. در جای خود فضایی واقعی و به شدت زنده از شهر بارسلون میسازند که خواندن کتاب را به تجربهای واقعی از سفر در گوشه و کنار بارسلون میانه قرن بیستم تبدیل میکند.
مطلبی دیگر از این انتشارات
ماهیِ بزرگِ همینگوی
مطلبی دیگر از این انتشارات
چالش کتابخوانی طاقچه: احمد شاملو (دفتر یکم؛ شعرها)
مطلبی دیگر از این انتشارات
چالش کتابخوانی طاقچه : رشد