ویرگول
ورودثبت نام
امیرعلی بشارتی
امیرعلی بشارتی
خواندن ۳ دقیقه·۱ ماه پیش

کارت ملی را گرو نگیرید!

نکته حقوقی این داستان را در انتهای متن بخوانید.

اواسط خرداد. نیم ساعت گذشته از دو بعد از ظهر. ترافیک سنگین بزرگراه را قفل کرده بود. مسافران بیش از حد مجاز سوار اتوبوس شده بودند، به نحوی که ایستادن هم مشکل بود.

من به اتفاق کنار پسری بسیار خوش خنده قرار گرفته بودم که تازه وارد دهه بیست زندگی اش شده بود.

خطاب به من گفت: شرمنده ما چاقا بعضی موقع ها دست و پا گیر میشیم.

در حالی رو به من کرده بود که قطرات عرق روی چهره اش می دویدند. چهره گر گرفته اش در منبسط ترین حالت ممکن قرار داشت. پوست صابونی اش تیشرت تنش را موّاج کرده بود. ادامه داد: حاجی هوا از بس گرفته، فقط میگی که یزید از جهنم کنارم وایستاده!

در حالیکه من هم بسیار از شرایط حاضر کلافه بودم، پاسخ دادم: دمت گرم، خوب انرژی بالایی داری. منکه دارم تجزیه میشم.

-داداش منم دارم پودر میشم ولی سنگر رو حفظ کردم. چه میشه کرد.

-بله. واقعا چه میشه کرد. چاره ای نیست‌. دانشجویی؟

- ها بابا. الانم از سرکار دارم میرم سر کلاس. صاحاب کارم نالوتی خیلی اذیت میکنه

- چرا مگه؟ چی میگه؟

-بهش میگم دیگه نمیخوام بیام. میگه مگه دست خودته. یکماه دیگه باید بیای!

-از مدت قراردادت چقدر مونده؟

-قرارداد چی؟ نداریم.

-پس قرارداد نبستین؟

-نه بابا. فقط شناسنامم با یک سفته صد تومنی دادم دستش. حالا هم هیچکدوم رو پس نمیده. میگه یکماه دیگم باید بیای

بعد احساس کردم که با ترکیبی از شرم و و ناراحتی بابت شرایط حال حاضرش مواجه شد. زیر لب گفت: چندرغاز...اما کامل متوجه نشدم که قبل و بعد آن از کلماتی دیگر استفاده کرد یا نه. عرق کف دستانش را با گوشه شلوارش پاک کرد. در همین حال یک صندلی خالی شد. رو به من کرد: بشین حاجی. ما زیاد نشستیم... این عکس رو نگا کن، پسره ورژن لاغر منه

تلگرام: amirali_besharati
امیرعلی بشارتی؛ مشاوره حقوقی در مشهد

گرو گذاشتن یا گرو گرفتن اسناد هویتی مانند شناسنامه، کارت ملی، گواهی نامه، کارت پایان خدمت و ... یک اقدام بسیار خطرناک است و می تواند برای هر دو طرف تبعات مختلفی را به همراه داشته باشد.

کارفرمایان گرامی باید توجه داشته باشند که به امانت گرفتن مدارک مذکور نه تنها ضمانت اجرای خوبی بابت حسن انجام کار نیست، بلکه سراسر مسئولیت نیز با خود به همراه دارد.

همچنین لازم به ذکر است که مطابق قانون <<تخلفات ، جرايم و مجازاتھاي مربوط به اسناد سجلي و شناسنامه>> اشاره شدن است که: ((هر كس در شناسنامه یا اسناد سجل خود یا دیگری هر گونه خدشه (‌از قبیل خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو یا اثبات یا‌سیاه كردن) وارد نماید، مجرم است.)) و در صورتی كه ثابت شود اقدامات مذكور به قصد متقلبانه انجام یافته باشد، مجازات سنگین تر خواهد بود.

و در ادامه این قانون اشاره شده است:

در کلیه جرائم موضوع این قانون چنانچه از اقدام مرتکب خساراتی متوجه دولت یا اشخاصی اعم از حقیقی یا حقوقی گردد حق مطالبه خسارات برای زیان دیده محفوظ می باشد.

بنابراین، علاوه بر اینکه هیچگاه نباید اسناد هویتی دیگران را در قالب ودیعه یا ضمانت گرفت، بلکه اگر این اسناد در دستان شما باشد، باید بلافاصله بعد از مطالبه، آنها را به صاحب اصلی بازگردانید. چرا که هرگونه ممانعت از سمت شما مساوی با ایجاد تعهد یا احتمال اثبات ارتکاب جرم را از سمت شما بیشتر می کند.

توصیه می شود، به جای این قبیل اقدامات، با نیروهای خود یک قرارداد خوب منعقد کنید.

کارگرکسب و کارفرصت شغلیمشاوره حقوقیداستان
گذری از راهروهای محاکم و اتاق های مشاوره
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید