ویرگول
ورودثبت نام
R sha
R sha
خواندن ۸ دقیقه·۱ سال پیش

از چه موتور جستجوگری استفاده کنیم؟

خیلی ها برای جذب افراد به مطلب هاشون و ویدیو هاشون مثلا توی زومیت، آپارات همین ویرگول و یوتوب عنوان های حیرت انگیزی مثل گوگل رو بنداز دور، از بینگ استفاده کن! یا گوگل قدیمی شد، یاهو خیلی بهتره! یا جستجوگر های ایرانی بهتر از گوگلن؟ که البته این آخری تا به حال پیش نیومده :)

حالا ما میایم و چند تا جستجوگر ایرانی و خارجی رو با هم مقایسه می کنیم!

جستجوگر های مقایسه شده:

نگران نباشین، می دونم خیلی زیادن ولی خیلی زود از شر بعضیاشون خلاص میشیم :)

مرحله اول - اصلا میان بالا؟

پارسی جو و سلام کلا اصلا بالا نمیان :)

پس ما توی این بخش دو جستجوگر ایرانی رو حذف کردیم.

مرحله دوم - ماهیت جستجوگر وب دارن؟

جس جو که اصلا داخل وب جستجو نمی کنه و لینک گوگل میده.

این جستجوگر ایرانی هم خط می خوره چرا که اصلا ماهیت جستجوگر نداره.

فقط دو تا جستجوگر ایرانی موند! گردو و ذره بین!

البته خود اینا هم توی جستجو هاشون از گوگل کمک میگیرن!

بلخره مقایسه اصلی شروع میشه!

کارمون رو با چیز های راحت شروع نمیکنیم و از همون اول همه رو با اتصالی آشنا می کنیم:

مرحله سوم - کارشون افتضاحه یا افطزاه؟

بینگ:

کار بینگ افطزاه بود! حالا اگر بگین از هوش مصنوعیش بپرسی حتما جواب میده باید بگم که حتی هوش مصنوعی بینگ هم درست جواب نداد!

افطار!
افطار!

گوگل!

گوگل کاملا فحمید که من دارم چه کلمه ای رو میگم و این تحصین بر انگیضه!

گردو!

گردو هم فهمید ولی این خیلی هم عالی نیست.

ذره بین!

ذره بین هم فهمید، ولی مترجم گوگل رو برام آورد! به نظرم این کار خیلی لازم نبود!

یاهو!

یاهو هم نفهمید!

چطوره بیشتر از این هم توضیح ندیم، هیچ کدوم از جستجوگر ها بجز گوگل و گردو و ذره بین نفهمیدن و مشکل اینه که گردو و ذره بین هردوشون از گوگل استفاده می کنن!

حتی بعدش اومدم و برای اینکه ساده تر بشه افطزاه رو به افتزاح تغییر دادم، یعنی فقط یک حرفش رو عوض کردم ولی بازم فقط همین سه تا جستجوگر فهمیدن.

در کل درسته که ما هیچ وقت همچین اشتباهی نمی کنیم، ولی کلا اگر این اشتباه رو بتونن بفهمن یعنی هر اشتباه دیگه ای رو می فهمن.

مرحله چهارم - می تونن مقاله پیدا کنن؟

مثلا دوست من یک مقاله ای رو که تو ویرگول نوشته به من معرفی می کنه. دقیقا عنوانش رو به من میگه! پس منم سرچ می کنم:

گوگل قشنگ مقاله رو پیدا می کنه.

ذره بین یک دو تا آهنگ رو میاره اول ولی بعد نتیجه درست رو برامون میاره

گردو هم آهنگ میاره ولی نسبت به ذره بین جای بهتری نیست؟؟

سرتون رو درد نیارم، هیچ کدوم از دوست های خارجی مون این رو پیدا نکردن و عوضش توی نتیجه اول آهنگ و مناجات با خدا رو برای من آوردن. یاهو و داک داک گو حداقل پروفایل من نویسنده رو توی جستجو های بعدی آورده بودن ولی بینگ حتی این کار رو هم نکرده بود!!

بعدش که یک ویرگول هم تهش اضافه کردم خیلی جالب بود؛ باز هم مقاله من توی نتیجه های داک داک گو، یاهو و بینگ نبود و فقط توی گوگل و دوستای ایرانی مون بود.

توی خود جستجو که کار اصلی جستجوگر هاست گوگل از همه بهتره تموم شد و رفت!! اصل کار جستجو عه دیگه! نه؟

مرحله پنجم - سرعت

سرچ اول: سلام - سرچ دوم: خوبی - سرچ سوم: سلامتی؟

گوگل: دفعه اول: 0:87 ثانیه - دفعه دوم: 0:80 ثانیه - دفعه سوم: 1:26 ثانیه | میانگین: 0:97 ثانیه!
بینگ: دفعه اول: 0:99 ثانیه - دفعه دوم: 0:88 ثانیه - دفعه سوم: 1:18 ثانیه | میانگین: 1:01 ثانیه!
یاهو: دفعه اول: 1.76 ثانیه - دفعه دوم: 1.43 ثانیه - دفعه سوم: 1.28 ثانیه | میانگین: ۱.۴۹ ثانیه!
داک داک گو: دفعه اول: 1.60 ثانیه - دفعه دوم: 1.32 ثانیه - دفعه سوم: 2.03 ثانیه | میانگین: ۱.۶۵ ثانیه!
گردو: دفعه اول: 0.80 ثانیه - دفعه دوم: 1.86 ثانیه - دفعه سوم: 2.99 ثانیه | میانگین: ۱.۸۸ ثانیه!
ذره بین: دفعه اول: 6.39 ثانیه! - دفعه دوم: 0.80 ثانیه! - دفعه سوم: 3.09 ثانیه! | میانگین: ۳.۸۲ ثانیه!

نتیجه گیری: گردو از ذره بین جلو زد. سرعت بینگ از همه بجز گوگل بیشتره. گوگل باز هم برنده شد.

جالبه که من خودم ترتیبشون رو درست نکردم و همینطوری بود ولی در نهایت دقیقا از کم به زیاد شد :)

واقعا ذره بین معلوم نیست چی کار می کنه یک بار از گوگل سریع تره یک بار خیلی کنده!

مرحله ششم - آمار

توی تصمیم گیری آمار کل دنیا خیلی کمک کننده می تونه باشه:

گوگل کلا بازار رو گرفته!
گوگل کلا بازار رو گرفته!

آمار استفاده از موتور های جستجوگر توی کل دنیا

گوگل بالا رفته پایین نمیاد. منو یاد عادت بعضی افراد بالا میندازه!
گوگل بالا رفته پایین نمیاد. منو یاد عادت بعضی افراد بالا میندازه!

نمودار استفاده از موتور های جستجوگر توی یک سال اخیر

اینم منبع مون.

یک جمع بندی کوچیک:

حالا اگر امنیت حریم شخصی میخواین می تونین از داک داک گو استفاده کنین چون اون بحثش جداست.

برای استفاده از یاهو که هیچ دلیلی پیدا نمی کنم.

بینگ هم به نظرم برای جستجو اصلا خوب نیست و می تونین ازش فقط برای هوش مصنوعیش استفاده کنین، اج رو باز کنین و با هوش مصنوعی حرف بزنین ولی کرومتون هم باز باشه.

از کدوم جستجوگر ایرانی استفاده کنیم؟ گردو یا ذره بین؟

جایگاه گوگل که اثبات شد؛ درسته؟ حالا میشه دلایلی برای استفاده از این جستجوگر ایرانی داشت:

دلایل استفاده از جستجوگر های ایرانی خوب:

  • رابط کاربری بهتر برای ایرانی ها
  • آوردن نتایج مشابه گوگل
  • داشتن دسترسی های سریع برای سرچ هایی مثل قیمت دلار
  • بهتر بودن نتایج سرچ فارسی
  • داشتن شرتکات هایی از آهنگ ها، ویدیو ها و... که برای گوگل فقط توی زبان انگلیسی فعاله
  • و در آخر حمایت از کالای ایرانی

حالا بیاین مقایسه گردو و ذره بین رو انجام بدیم:

صفحه اول گردو
صفحه اول گردو
صفحه اول ذره بین ( چیکار کنیم با این صفحه آخه ما؟ )
صفحه اول ذره بین ( چیکار کنیم با این صفحه آخه ما؟ )
سرچ گردو
سرچ گردو
سرچ ذره بین
سرچ ذره بین


رابط کاربری گردو به نظر من یکی که خوشگل تره. شما چی فکر می کنین؟ ؛)

معلومه که هر دو اینها از گوگل برای سرچ هاشون استفاده می کنن. این چیزی که تو گردو بیشتر به من چسبید اینه که صادقانه گفتن که ما از گوگل استفاده می کنیم در حالی که ذره بین این حرف رو کلی پیچیده تر کرده.

توی ذره بین کلی درباره خودش توضیح دادن و توی دو تای اول هیچ حرفی از هویت اصلی شون که گوگله نگفتن! کلی سعی کردن پیچیدش کنن تا مخاطب رو از حرف اصلی دور کنن، البته به دوستان ذره بین برنخوره.

ولی گردو از همون اول گردو چیست به گوگل اشاره کرده و حتی توی بخش بعدیش هم دوباره به گوگل اشاره کرده!

توضیحات و شفافیت گردو بیشتره. حتی گردو گفته که ما هیچ گونه کمک دولتی هم نمی خوایم دریافت کنیم.

در ضمن، با هر سرچ توی گردو شما به خیریه هم کمک می کنین که این خیلی عالیه به نظر من.

گردو تنظیمات داره! می تونی راست و چپ چینش رو مشخص کنی در حالی که ذره بین این امکان رو نداره یا من پیدا نکردم که به نظرم خیلی عجیبه. تازه گردو حتی رتبه بندی سایت ها رو هم گذاشته که به نظرم جالبه.

اینم بگم که:

من مخالف جستجوگر های ایرانی نیستم و در مقابلشون جبهه نمی گیرم چون که همون گوگل ان با شکل زیباتر! مگه چیز دیگه ای ان؟ گوگل رو کادو پیچ می کنن و بهمون میدن!

جمع بندی کلی!

در آخر، گوگل دوباره جایگاه خودشو توی جستجوگر خوب به دست آورد و هیچ کس هم نتونست این جایگاه رو فعلا بگیره. گردو یا ذره بین رو هم اگر خواستین ازش استفاده کنین و خیلی خوبه.

اگر حریم خصوصی براتون مهمه از همون داک داک گو برای سرچ استفاده کنین، درسته که به نتایج سرچ گوگل نمیرسه ولی خوبه.


در آخر هم یک جادوگری می کنم و جستجوگری که باهاش به ویرگول اومدین رو بهتون میگم! گوگل!

خیلی باهوشم نه؟?


خودم این همه از این جستجوگر های ایرانی تعریف می کنم تا به حال یکبار هم ازشون استفاده نکردم :) بجز وقتی که وسط اعتراضات بود و اینترنت داغون بود برای کارهام از گردو استفاده کردم.


پیشنهادات:

این دو تا مطلب شبیه و مکمل این مطلبن. خوبه بخونینشون:

https://vrgl.ir/KeCI1
https://vrgl.ir/FCMjr

اگر می خواین بدونین که میشه به این هوش مصنوعی ها اعتماد کرد، با ذکر مثال اینجا توضیح میدم:

https://virgool.io/@ArshaAbbasi/httpsvirgoolioabbaasiarshaai-trust-cklnkc7s4dut

بقیه مطالب:

می تونین به پروفایل من هم سر بزنید: آرشا عباسی


خیلی ممنون از اینکه این مطلب رو تا آخر دیدین. حتما نظرتون رو برام بنویسین چون برام ارزش منده.


به روز رسانی: اضافه شدن سرعت و آمار و چندین تغییر جزئی دیگه. بیست و پنجم تیر.


ته دیگ!

راستی یک ابزار جالب رو معرفی کنم که خودم برای گرفتن اسکرین هام ازش استفاده کردم، Snipping Tool اپلیکیشنیه که توی ویندوز 11 خودش از اول هست حالا توی ویندوز 10 و بقیه رو نمی دونم، میشه باهاش خیلی راحت یک بخش از اسکرین رو اسکرین شات گرفت و ذخیره کرد.


از چه جستجوگری استفاده کنیمگوگلموتور جستجوجستجوگر های ایرانیبینگ
چندین هزاران سال شد، تا من به گفتار آمدم..! - مولانا
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید