ویرگول
ورودثبت نام
مسیح حیدری زاده
مسیح حیدری زاده
خواندن ۴ دقیقه·۶ سال پیش

چگونه مشتری خوبی باشیم: تجربه من

امروز میخوام در ارتباط با روشی صحبت کنم که مدت هاست انجامش میدم و از نتیجه خیلی راضی هستم. از تجربه ای که به من در رسیدن به خیلی از چیز های خوب کمک کرده و این روش چیزی نیست به جز اینکه مشتری خوبی باشم.

خب بدون اتلاف وقت شروع می کنیم


تا حالا شده به این فکر کنید که خواسته ما، یک محصول یا سرویس مشخص که بهش نیاز داریم، آیا واقعا بهترین چیزیه که میتونیم داشته باشیم؟ یعنی پیش خودمون کلی فکر کردیم و بهترین رو انتخاب کردیم، آیا از این بهتر هم ممکنه؟

بیشتر اوقات اینطوریه که ما در زندگی و در کار، بعنوان یک مشتری همیشه خیلی خوب فکر می کنیم تا برای رفع نیاز و رسیدن به خواسته هامون، از سرویس دهنده/فروشنده/مغازه دار و ... بهترین چیزی که فکر می کنیم برامون خوب هست رو درخواست کنیم. اما آیا واقعا به هدف اصلی خودمون میرسیم؟ آیا این تصمیم که مدت ها روش وقت گذاشتیم، سلیقه ای که برای خرید ازش استفاده می کنیم و ... آیا ما رو به هدف اصلی رسونده؟

چه چیزی را فراموش کرده ایم:

بعنوان یک مشتری در هر زمینه ای (کاری و شخصی) در بیشتر موارد ما به دیدگاه و تجربه خودمون و اطرافیانمون و نهایتا تمامی کسانی که با ما در یک سمت قرار دارن توجه می کنیم. نکته مهمی که فراموش کردیم اینه که فروشنده/مغازه دار/سرویس دهنده و هر کسی که در طرف مقابل برای برآورده کردن خواسته های ما حضور داره در این زمینه تجربیاتی داره که ما اصلا بهش فکر نکردیم. چون خیال می کنیم: "ایشون در سمت فروشنده و ... قرار گرفته تا کاری که ما میخوایم رو اون طوری که می خواهیم انجام بده، و اصلا چه نظری میتونه بده " یا اینکه "اون اصلا دیدگاه منو نمی شناسه که بتونه برای رسیدن من به هدفم نظر خوبی بده"

و اینجاست که ما به صورت خیلی ساده، خودمون رو از دانسته های یک فرد آگاه محروم می کنیم. از این جهت که هیچ اطلاعی درباره دانسته های اون فرد نداریم و حتی به خودمون زحمت نمیدیم که بهش فکر کنیم یا اینکه ازش نظر بخوایم.

مشتری خوب:

از نظر من و بر اساس تجربه ای که داشتم، مشتری خوب نیازش رو بیان می کنه و از فروشنده/تامین کننده نظرش رو می پرسه این شیوه اول.

شیوه دوم اینه که شما نیاز و هدفت رو بیان کنی و راه حل پیشنهادی خودت رو هم ارائه بدی و اجازه بدی که تامین کننده هم نظرش رو بگه و با هم به جمع بندی برسید.

من از هر دوی این روش ها به صورت جداگانه و از شیوه سوم که ترکیب این دو هست استفاده کردم. و در همه موارد نتیجه خوبی داشته، نتیجه ای که فراتر از انتظار من بود.

مزایای مشتری خوب بودن:

مشتری خوب بودن مزیت های زیادی داره:

  • از دیدگاه متفاوتی به نیاز و درخواست ما نگاه میشه، مخصوصا جنبه های مهمی که از دید ما پنهان می مونه. اینها تجربیات و راه کار های ارزشمندی هستن که اگه قرار باشه خودمون بهش دست پیدا کنیم هزینه بسیار بالاتری از هزینه مشاوره باید پرداخت کنیم.
  • تامین کننده/فروشنده به ما و خواسته ما ارزش بیشتری قائل میشه، خیلی کم پیش میاد که مشتری نظر فروشنده رو بپرسه. زمانی که شما این کار رو انجام بدید درون اون فرد حس اهمیت و با ارزش بودن به وجود میاد و در نتیجه دانش و تجربیات خودش رو در اختیار شما قرار میده.
  • رابطه جدیدی بین شما ایجاد میشه که فراتر از مشتری-فروشنده هست، این رابطه عمیق تر و جدی تره و فقط چند قدم تا دوستی فاصله داره.

تجربه من:

یکی از این موارد امروز برای من پیش اومد و دوست دارم این تجربه لذت بخش رو با شما در میون بزارم.

  • برای خرید گل به گل فروشی رفتم و به همین ترتیبی که در بالا توضیح دادم، نیاز خودم رو به فروشنده گفتم و ازش درخواست کردم منو راهنمایی کنه، ایشون هم اولش زیاد جدی نگرفت اما صحبت که ادامه پیدا کرد متوجه شد منظور من از درخواست راهنمایی کاملا جدی هست، حدودا نیم ساعت کامل وقت خودش رو به من داد و راهنمایی کرد، تا اینکه مجموعه ای که من  در نظر داشتم ایجاد بشه، در صورتی که محصول نهایی به مراتب بهتر و برتر از چیزی بود که من کلا میتونستم ایجاد کنم.

*از وقت با ارزش خودش برای تامین نیاز من استفاده کرد.

  • دو ترکیب مختلف از کاکتوس ها رو با سلیقه خودش مشخص کرد و جلوی من گذاشت تا انتخاب کنم.

*از سلیقه، دانش و تجربه خودش برای کمک به من استفاده کرد.

  • ضمن اینکه جدای از صحبتی که با من داشت و گل ها رو انتخاب کردیم، برای تزئین و بهتر شدن مجموعه ای که ایجاد شده بود سنگ های تزئینی انتخاب کرد.

*فراتر از انتظار از توانایی خودش استفاده کرد به شکلی که انگار این کار برای خودش بود، حالا دیگه مساله برای گل فروش شخصی شده، دلش میخواد واقعا کار عالی باشه

نتیجه هم فکری، همکاری و به اشتراک گذاری دیدگاه ها و نظرات مشتری و فروشنده
نتیجه هم فکری، همکاری و به اشتراک گذاری دیدگاه ها و نظرات مشتری و فروشنده

اجازه بدیم افراد در کار نظر بدن، اجازه بدیم از کار آگاهی داشته باشن، جزئیات رو بدونن، و اینطور میشه که کار و موضوع براشون شکل شخصی پیدا می کنه. ضمن اینکه فراموش نکنیم این لطف و محبت ها رایگان نیست، انعام فروشنده، تشکر زبانی، احترام، تشویق و ... فراموش نشه، برای آدم ها و دانسته هاشون ارزش قائل باشیم تا این روند به شکل سالم ادامه داشته باشه.

ممنونم

مشتریفروشندهسرویسخریدتجربه
مدیر محصول | علاقه مند به ساختن و یادگیری | کانال پروداکت https://t.me/product_management_learning | کانال یوتیوب و پروداکت تایم https://www.youtube.com/@MasihHeidarizadeh
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید