سلام دوستان تو این پست قصد دارم تجربیاتم رو در زمینه بازی سازی بگم
(دقت کنید که چیز هایی که نوشتم تجربه شخصی بوده و ممکنه برای شما فرق کنه)
همون طور که خودتون می دونید بازی کردن با بازی ساختن خیلی فرق داره
ساخت یک محصول همیشه سخت و طاقت فرساست مثلاً برای ساخت یک فیلم یا بازی ممکنه چندسال زمان گذاشته بشه
ساخت بازی چالش های زیادی داره که تو تیم های کوچیک بیشتر احساس میشه
از ایده پردازی و گیم دیزاین گرفته تا برنامه نویسی و ساخت پروژه و مارکتینگ
توصیه من اینه تنهایی بازی نسازید و تیمی بازی بسازید
اگر برای علاقه وارد بازی سازی شدید باید یاد بگیرید چطور درآمد زایی کنید
ولی اگر برای درآمد زایی وارد بازی سازی شدید باید بگم راه سختی رو در پیش دارید چون تو ایران درآمد زایی در این شغل کار سختی است.
اگر ساکن تهران نیستید پیدا کردن کار در حوزه بازی سازی به مراتب سخت تر است چون اغلب کارها در تهران حضوری هستند و بعضی شرکت ها فقط نیروی دورکار قبول می کنند.
هر موقع جایی پیشنهاد درصدی شنیدید بدونید توش پول نیست
پروژه ای اصلاً قبول نکنید چون معلوم نیست فاز های پروژه چقدر طول بکشه و ممکنه پولی هم آخرش دریافت نکنید ریسکش بالاست مخصوصاً اگر مشتری شما چیزی از بازی سازی نمی دونه کار سخت تر میشه
بهترین روش حقوق ماهیانه است که ریسکش کمتره و شما حتی اگر پروژه هم شکست بخوره پولتون رو گرفتید
درآمد بازی سازی در ایران برای Junior زیر ۱۵ میلیون تومان است و برای Mid-Level و Senior بین رنج ۱۵ تا ۳۵ میلیون تومان است بستگی به شرکتش داره مثلاً شاید یکجا به Senior حقوق بین ۲۰-۲۵ بدن
دقت کنید این رقم ها در طول زمان تغییر می کنند.
یه بار برای همیشه به نسل جوان که تازه دارن وارد بازار کار میشن:
به هیچ عنوان برای استخدام سفته ندید!
به هیچ عنوان
به هیچ عنوان
به هیچ عنوان
شرکتی که حرفهای باشه قراداد محرمانگی NDA با شما امضا میکنه.
اگر هم خواستید سفته بدید فقط و فقط برای حسن انجام کار بدید.
✅ ما اینجا یه خانوادهایم
❌ ترجمه: یه کاری میکنیم قشنگ حس کنی بین اعضای خانوادتی. یکی کولرو خاموش میکنه، یکی سرکوفت میزنه بهت، یکی میگه چایی بیار، تازه ممکنه لباساتم بقیه بپوشن. خلاصه غریبی نکن.
✅ واست رزومه میشه
❌ ترجمه: جوری ازت کار بکشیم، جوری ازت کار بکشیم که هرجا بگی فلان جا کار کردم، درجا استخدام بشی :)
✅ حقوق توافقی
❌ ترجمه: ما یه عددی میگیم، تو باید موافقت کنی وگرنه ناراحت میشیم. تو که دوست نداری ما ناراحت بشیم؟ :)
✅ حقوق پایه وزارت کار
❌ ترجمه: مهم نیست چقدر تخصص داری و چند سال سابقه کار. ما اینجا به قانون پایبندیم، هرچی وزارت کار بگه! :)
✅ محیط پویا و جوان
❌ ترجمه: اینجا یه مشت بچه دور هم جمع شدن که چون کم سن و سالن و توقعشون پایینه استخدامشون کردیم. محیط به قدری پویاست که ممکنه همکارای امروزتو فردا دیگه نبینی!!
✅ کار در شرکت معتبر و مشهور
❌ ترجمه: موقع استخدام، بزرگترین شرکت خاورمیانه و حومهایم؛ ولی موقع تسویه، یه زیر پله اجاره کردیم و محصولاتمون رو میذاریم داخل پلاستیک مشکی میدیم دست مشتری :)
✅ دارای اتاق فکر و بازی
❌ ترجمه: یه فوتبال دستی رنگ و رو رفته داریم که تار عنکبوت بسته چون هیچکس حق نداره ازش استفاده کنه. مهد کودک که نیومدی، اینجا رو مثل اردوگاه کار اجباری آلمان نازی ببین.
منبع : linkdin post / sima abbasi
پیدا کردن کار خارجی هم داستان داره رزومه ای که می نویسید باید خیلی استاندارد باشه چون توسط ATS خونده میشه و امتیاز داده میشه.
فرض کنید برای یک شرکت 1000 نفر Apply می کنند کلی نیرو می خواد همشو بررسی کنه به خاطر همین از ATS استفاده می کنند.
به نظرم من حتماً قبل از نوشتن رزومه کامل تحقیق کنید و حتی از هوش مصنوعی علیه ATS استفاده کنید.
نرم افزار ATS مخفف عبارت Applicant tracking system یک نرم افزار مدیریت استخدام جهت بهبود فرآیند استخدام است. سیستم ATS به شما کمک میکند تا به طور چشمگیری زمان آنالیز رزومه ها را کاهش دهید. در واقع سیستم ATS یک سیستم جدید در جهت مدیریت بهینه فرآیند استخدام است که به عنوان پایگاهی برای ذخیره اطلاعات کارجوها عمل میکند و امکان جمعآوری، دستهبندی، امتیاز دهی و بایگانی رزومه های دریافتی را به کارفرما میدهد.
حتماً چندتا آموزش هم درمورد رزومه نوشتن ببینید
در آمد بازی ساز هم در اروپا ۱۵۰۰ تا ۴۵۰۰ و آمریکا ۲۰۰۰ تا ۸۰۰۰ دلار است.
نکته مهم: پیدا کردن کار خارجی زمان بر است و ممکن است بین ۱ تا ۶ ماه زمان ببرد و ممکن است 100 تا شرکت شما را Reject کنند و کاملاً طبیعی است و نا امید نشوید
پیجای ردیت:
https://www.reddit.com/r/INAT/
https://www.reddit.com/r/gameDevClassifieds/
https://www.reddit.com/r/gameDevJobs/
سایتایی که برا ایندیا مناسبه:
https://www.workwithindies.com
https://itch.io/board/10020/help-wanted-or-offered
https://forum.unity.com/forums/commercial-job-offering.49/
سایتایی که نفسشون از جای گرم بلند میشه و به درد ما نمیخوره:
https://www.gamesjobsdirect.com
https://docs.google.com/document/d/1H34_z043mJrLahXw7fCgwf5w4ZWyrB2GBE9XAXufjmQ/preview
https://jobs.gamesindustry.biz
سرورای دیسکورد:
نکته: به نظر من Linkedin هم برای پیدا کردن شغل مناسبه فقط قید شرکت های بزرگ رو بزنید چون نفسوش از جای گرم بلند میشه و خیلی سخت گیرند. همچنین ATS رو اصلاً دست کم نگیرید و حتماً درموردش مطالعه کنید.
ساخت بازی هایپر کژوال به ظاهر سادست اما موفقیت در آن خیلی دشواره چون رقابت بالاست
ناشر ها هم اصلاً به خود بازی کار ندارن بیشتر ایده و متریک ها براشون مهمه
درسته بازی های کوچیک و سادست اما ممکنه 1000 تا بازی هایپرکژوال بسازید اما هیچکدوم موفق نشه!
ساختن پروتوتایپ زیاد و شکست خوردن حس بدیه اما حداقل ریسکش از پروژه های بزرگ کمتره
من به شخصه با هایپر کژوال حال نکردم انگار داری Trash می سازی و تبلیغات فیک هم باید داشته باشی کاربر جذب بشه از همه توانایی هات هم شاید تو یک پروژه استفاده نشه اگر برنامه نویس بدون تجربه هستی به نظرم هایپرکژوال مناسب تره
خلاقیت و ساخت پروتوتایپ در کمترین زمان، دقت در تجزیه و تحلیل دادهها، و جذابیت بازیها از جمله عوامل کلیدی برای موفقیت در بازار بازیهای هایپر کژوال هستند.
اینم یکسری منابع مفید در این زمینه
https://hc.games/basic-metrics-of-hyper-casual-games/
https://naringames.com/tutorial/hyper-casual/
اگر می خواید بازی بسازید یک پلتفرم رو انتخاب کنید تا سختی کار کمتر میشه
چون یک ویژگی در هر پلتفرم ممکنه متفاوت باشه و یا حتی پشتیبانی نشه!
سم ترین پلتفرم ها به نظرم IOS و Webgl هست برای یونیتی
البته اگر Mac دارید خروجی گرفتن IOS ساده تره چون من از Unity Cloud Build استفاده می کردم و کلی مشکل داشت.
درمورد Webgl هم باید بگم یونیتی کلی مشکلات داره تو این زمینه و کلاً بی خیالش بشید.
بازیهای شبیهسازی به بازی هایی میگن که فعالیتهای دنیای واقعی را شبیهسازی می کند.
ساختنشون سخته چون باید شبیه واقعیت باشه و بهتره تجربه دنیای واقعی رو داشته باشید
مثلاً اگر بازیتون درمورد شبیه سازی آشپزیه اگر تا حالا آشپزی نکردید شاید براتون گنگ باشه.
تو این جور بازی ها به نظرم دانش فنی خیلی مهمه چون شاید لازم باشه مثلاً مکانیک خاصی رو پیاده کنید مثل تکه کردن اجسام ، شبیه سازی مایعات و....
اگر تجربه زیادی تو ساخت بازی ندارید سمت اینجور بازی ها نرید
بازی های شبیه سازی فیزیک به بازی هایی میگن که فیزیک نقش پر رنگی داره مثل شبیه سازی فیزیک وسایل نقلیه یا هواپیما و...
میشه گفت این بازی ها زیر مجموعه بازی های شبیه سازی هستند ولی به نظرم جا داشت که این رو مطرح کنم
فیزیک کلاً مبحث پیچیده ایه خیلی سخته اگر هم میرید سعی کنید اگر پکیج های آماده استفاده کنید
من یک پروژه بیلیارد آنلاین بود خوب شد قبول نکردم خیلی سخت بود
بیلیاردشو نتونستم بسازم چه برسه آنلاینش
چون فیزیک یونیتی Non Deterministic هست یعنی هر بار اجرا کنی نتیجه متفاوت داره و تو شبکه محاسباتش سخت میشه مخصوصاً بیلیارد که حساس تره و یک سانتیمر خطا نتیجه متفاوتی داره.
من هم تجربه کار کردن با Photon و Unet دارم هم تجربه ساخت بازی های آنلاین که از صفر زده شده.
واقعاً به ومعنای واقعی Nightmare هست اصلاً به هیچ وجه سمتش نرید
درد سرش خیلی زیاده و اصلاً ارزشش رو نداره
دردسر های دیتابیس و هزینه های سرور و جلوگیری از هک خودش داستانه
با نت ضعیف ایران مخصوصاً به نظرم ساخت این جور بازیا اشتباهه
این بازی ها Trash خالص هستند و به نظرم بیشترشون کلاهبرداریه چون Shit Coin رو تو پاچه مردم می کنند. خداروشکر دیگه ترند هم نیستند.
ساخت این جور بازیا به شدت سخته جدا از اینکه یک نفر باید برای بازی قرارداد هوشمند بنویسه (ارز دیجیتال و NFT) و به زبان solidity مسلط باشه ، بحث بازاریابی و درآمدزایی ازش سخت تره و میشه گفت تو ایران جایی نداره.
تو شبکه های مجازی هم باید خیلی فعال باشید و یک نفر می خواد مخصوص پست گذاشتن
توصیه من اینه نسازید ولی اگر هم خواستید بسازید من تجربیاتم رو اینجا نوشتم:
مرحله 1: - نوشتن وایت پیپر سند گیم دیزاین (GDD NFT game whitepaper)
مرحله 2: - یک نقشه راه با فاز های مختلف تعریف کنید.
مرحله 3: - یک توکن ایجاد کنید و آن را در یک شبکه (مانند بایننس) منتشر کنید.
مرحله 4: - بازار NFT خود را ایجاد کنید.
مرحله 5: - طرح بندی های پیش نمایش برای ایده بازی خود ایجاد کنید.
مرحله 6: - توکن بازی را List (قیمت گذاری) کنید.
مرحله 7: - وب سایت پیش فروش توکن بازی را ایجاد کنید.
مرحله 8: - به گروه های تلگرام و دیسکورد بپیوندید و FOMO را ایجاد کنید.
مرحله 9: - آثار هنری / کلکسیونی بازی NFT را طراحی کنید.
مرحله 10: بازی را طبق نقشه راه توسعه دهید.
شما ممکن است از آن دسته افرادی باشید که دوست دارید کارهایی را برای رضایت دیگران انجام دهید، که اغلب به آنها «راضیکننده مردم» میگویند. با این حال، این ویژگی میتواند منجر به فرسودگی شغلی شود. به خاطر سلامتی خود، از نه گفتن نترسید. سعی کنید دیپلماتیک باشید. به عنوان مثال، میتوانید ببینید که آیا یکی از همکاران شما میتواند کار را به جای شما انجام دهد یا خیر. یا اگر مدیرتان از شما میخواهد کار دیگری را نیز انجام دهید، درباره حجم کاری خود صحبتی صادقانه با او داشته باشید.
با اطمینان از داشتن خواب طبیعی خوب، به پیشگیری از فرسودگی شغلی کمک کنید. منظور از خواب طبیعی، خواب با داروهای خوابآور نیست. این داروها ممکن است در خوابیدن شما موثر باشند، اما در چرخه طبیعی خواب بدن اختلال ایجاد میکنند و کیفیت خواب را تحت تاثیر قرار میدهند.
استرس و کار بیش از حد اغلب منجر به انزوا و تنهایی میشود. یعنی شما نمیخواهید در اطراف مردم باشید تا حدی به این دلیل که وقت ندارید اما شاید دلیل اصلی این باشد که شما از استرس ناشی از حضور در جمع، فرار میکنید. اما حضور و شرکت در برنامههای دوستان ممکن است دقیقا همان چیزی باشد که شما به آن نیاز دارید. زمانی را برای دور شدن از کار در نظر بگیرید و در کنار افرادی باشید که به شما اهمیت میدهند و در حین صحبت در مورد ناامیدیها و استرسهایتان به شما گوش میدهند.
افرادی که درگیر فرسودگی شغلی هستند، اغلب کار خود را با خود به خانه میبرند. وقتی شما این کار را انجام دهید، فشار و استرس مضاعفی را متحمل خواهید شد. ضمن اینکه ممکن است این استرس به زندگی و اعضای خانواده شما نیز منتقل شود. همه ما نیاز داریم که خانه پناهگاه و محل آسایش باشد. پس باید از این فضا محافظت کنیم و فشارهای ناشی از کار را در اداره رها کنیم.
در زمانهایی از روز خود را مجبور کنید که از میز کار فاصله بگیرید و بلند شوید و حرکت کنید (حداقل هر یک یا دو ساعت یک بار قهوه و چای بنوشید یا کمی پیادهروی کنید) چند دقیقه به چیزی غیر از صفحه نمایش نگاه کنید و به چیزی غیر از کار فکر کنید. هر روز زمانی را برای خود در تقویم قرار دهید و از آن زمان برای مدیتیشن یا نوشتن یادداشت روزانه استفاده کنید.
وقتی برای انجام کار تحت فشار هستید، به راحتی میتوانید در حین کار و پشت میز خود غذا بخورید یا به طور کلی ناهار را حذف کنید. در عوض، زمان ناهار خود را در تقویم روزانه خود برنامهریزی کنید تا زمانی که زمان صرف غذا را یادآوری کند و سپس یک استراحت کامل ناهار داشته باشید، چه نیم ساعت باشد چه یک ساعت. اگر نمیتوانید هر روز برای ناهار، بیرون از خانه غذا بخورید، ناهار را بستهبندی کنید اما آن را در کافه تریا یا جایی غیر از دفتر کار خود میل کنید. اگر بیرون خوب است و فضای مناسبی دارد، قدم بزنید و جایی را پیدا کنید که بتوانید در آرامش بنشینید و غذا بخورید.
ورزش منظم نه تنها راه خوبی برای از بین بردن استرس است، بلکه شما را از میز و فضای کار هم دور میکند. قبل یا بعد از کار به دویدن بروید یا در کلاس ورزشی موردعلاقهتان ثبتنام کنید و باشگاه رفتن را به صورت روتین به برنامه روزانهتان اضافه کنید. ورزش میتواند به بهبود خلقوخو و روحیه شما کمک کند و بر کیفیت زندگی تأثیر بسیار مثبتی بگذارد.
مواردی را در برنامه خود بگنجانید که نه تنها ذهن شما را از کار دور میکند بلکه باعث لبخند زدن شما نیز میشود. یک استراحت روزانه بستنی یا نوشیدنی بعد از ساعت کاری را در نظر بگیرد و برای پایان هفته و تعطیلات برنامهریزی کنید. همچنین وقتی یک پروژه مهم را به پایان میرسانید، جشن بگیرید.
اگر فکر میکنید که درگیر علائم فرسودگی شغلی هستید، در اسرع وقت با مدیر خود صحبت کنید. ببینید آیا میتوان بخشی از کارهای شما را به دیگران داد یا خیر. این به نفع مدیر شما است که شما را سالم و با روحیه نگه دارد، بنابراین مدیر احتمالا باید برای جلوگیری از کاهش بهرهوری تیم، با شما همکاری کند.
اگر در کاری استخدام شدید که چالش زیادی دارد ولی حقوق و پاداش کمی دارد ممکن است باعث فرسودگی شغلی شود.
فرسودگی شغلی فقط به معنای خستگی و بیانگیزگی نیست؛ بلکه یک مسئله چند وجهی است که نیاز به یک راه حل چند وجهی دارد. قبل از اینکه محل کارتان را ترک کنید، واقعا به این فکر کنید که دقیقا چه چیزی دلیل فرسودگی شغلی شماست و و سعی کنید با شناسایی مشکلات، تغییراتی ایجاد کنید. اگر متوجه شدید که علیرغم تلاشهایتان، چیز کمی تغییر کرده است، ببینید آیا ماندن در شرکت منطقی است یا زمان استعفا فرا رسیده است.