ویرگول
ورودثبت نام
علی طاعتی مرفه
علی طاعتی مرفه
خواندن ۲ دقیقه·۴ سال پیش

نکته‌ای مهم در گفت و شنود غیر تدافعی [در روابط زن و شوهر]

نکته‌ی مهم در گفت و شنود غیر تدافعی این است که زن و شوهر فقط باید به رفتار یا عملکرد انتقاد کنند و از حمله به شخصیت طرف مقابل احراز کنند.

هیم گینوت، روانشناس معتقد است بهترین فرمول در این زمینه فرمول «XYZ» است:

«وقتی تو کار X را انجام دادی، باعث احساس Y در من شدی، ولی من توقع داشتم تو کار Z را انجام دهی.»

مثلا : «وقتی تو تلفن نزدی که به من اطلاع دهی دیر به سر قرار شام می آیی(X)، خیلی عصبانی شدم و احساس پوچی کردم(Y)، کاش به من زنگ می‌زدی و می‌گفتی که دیرتر می رسی(Z)»

اغلب اوقات که بین زن و شوهرها دعوا در می‌گیرد جمله‌ی آخر: «کاش به من زنگ می‌زدی و می‌گفتی دیر می‌رسی» تبدیل به چیزی مثل: «تو یک حرامزاده‌ی خودخواه و بی‌فکر هستی» می‌شود.

خلاصه آنکه در چنین مواقعی همدلی باز هم وسیله‌ای پرقدرت و تعیین کننده است.

دنیل گلمن



پی نوشت

اگه مهارت ارتباطی لازم و کافی داشته باشیم، هرگز چالش های بحرانی در روابطمون بوجود نمیاد.

و هر مسئله ای پیش بیاد، میتونیم اون رو مدیریت و حل کنیم. بدون اینکه متحمل درد و رنج ناشی از نداشتن مهارت ارتباطی بشویم.

در خیلی از مسائل در روابطومون این رو (زن و شوهر فقط باید به رفتار یا عملکرد انتقاد کنند) فراموش میکنم. و دقیقا مشکل حاشیه ای از این نقطه شروع میشه. و اصل رابطه رو هم تهدید میکنه...



نظر تو در این باره چیه؟

آیا در مورد تایید یا رد این موضوع تجربه ای داشته ای؟

مهارت ارتباطیهمدلیرابطهدنیل گلمنرفتار
نوشته های پراکنده من
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید