ویرگول
ورودثبت نام
نازی کنکوری :)
نازی کنکوری :)
خواندن ۹ دقیقه·۹ ماه پیش

چگونه درس ها را برای کنکور مرور کنیم؟

مرور درس برای کنکور
مرور درس برای کنکور


کلا بچه ها دو دسته ان، دسته اول بچه هایی هستن که فکر میکنن مرور کردن درس فایده ایی نداره !! اما دسته دوم برعکس ان و خیلی به مرور درس برای کنکورشون اهمیت میدن و همیشه درس خوندن و مرور کردن رو باهم پیش میبرن،چون معجزه مرور کردن دروس رو دیدن و این وسط تنها کسایی تو کنکور سود می کنن که از مرور کنندگان هستن(خواستم یکم خوشمزه باشم) .


منم که طبق معمول جزو دسته اول بودم و اعتقادی نداشتم، البته سال اول کنکورم !! از سال دوم که سرم به سنگ خورد، متوجه اهمیت مرور کردن دروس شدم و مرور کردن دروس رو تو برنامه ام جا دادم اگه مثل دسته اول فکر می‌کنین که مرور کردن دروس کار بیهوده اییه، همین الان باید به خودتون بیایین و اگه شبیه دسته دوم هستین ولی روش‌ مرور درس ها رو نمیدونین، بیایین که این مقاله برای شماست.

البته همین اول کار اشاره کنم که کمک گرفتن از مشاور کار بلد، خیلی کمک‌میکنه و بهتون گاید میده، من با یه مرکز مشاوره تحصیلی که اصول برنامه ریزی و روش‌های مرور و مطالعه دروس رو به میدونن در ارتباط هستم که با برنامه ریزی درست، ساعت‌ها و روزای مشخصی رو برای مرور و یادآوری دروس تو برنامه هفتگی ام تعیین می کنن که این موضوع باعث میشد که درس هام رو فراموش نکنم و نتایج بهتری تو آزمون‌های آزمایشی بیارم.

البته باید تو انتخاب موسسه مشاوره تحصیلی دقت کنین.

چگونه مطالب درسی را مرور کنیم؟

خشت اول رو درست بذارین، قبل از اینکه مرور دروس اهمیت پیدا کنه شما باید مباحث درسی رو خوب یاد گرفته باشین ،بعضی اوقات بخاطر اینکه بچه ها روش مطالعه صحیح و اصولی رو نمیدونن و درست درس نمیخونن، مرور دروس براشون سخت‌تر می‌شه ،پس توصیه می‌کنم قدم اول برای یادگیری دروس رو خیلی جدی بگیرین سعی کنین از بهترین روش‌های مطالعاتی برای درس خوندن استفاده کنین که البته روش مطالعه هر درس با درس دیگه متفاوته محتوای صحبت من تو این مقاله ، آموزش روش مطالعه دروس مختلف نیست ،هدفم گفتن اهمیت مرور کردن درس هاست.


مقاله کلاس کنکور رفتن چقدر فایده داره؟ منتخب ویرگول شد تو هم حتما بخونش .


بهترین روش های مرور مطالب درسی کنکور

۱-مرور از روی جزوه و کتاب: اگه شما برای هر مرحله مرور بخوایین کل جزوه رو بخونین، نمیتونین به همه درساتون برسین، چون وقت کم میارین من برای مرور درس ها از جزوه و خلاصه هام استفاده میکنم در ضمن پایین تر از خلاصه نویسی هم گفتم براتون ولی به تجربه این چند ماه میگم: خلاصه نویسی هر درس با هر درس دیگه متفاوته و همین کلی چالش داشت برای من .

۲-مرور با تست: تست زدن روش نسبتا بهتری برای مروره درس برای کنکوره و درواقع مرور مطالب تو قالب سواله اما ممکنه مجموعه تستی که برای مرور انتخاب کردین جامع و کامل نباشه و بعضی نکات تو اون تست ها هیچ سوالی ازشون طرح نشده باشه که برای شما مرور بشن من در طول هفته تست هایی که غلط میزدم یا نمیتونستم جواب بدم و یا سوالاتی که نکات با ارزشی داشتن رو علامت گذاری میکردم تا تو دوران جمع بندی زود برم سراغشون ،یکی از مهم ترین تکنیک های مرور، تکنیک مرور مبتنی بر اشتباهات هست.

حواستون باشه بچه ها!!

برای افزایش ساعت مطالعه حتما این مقاله ام رو بخون.


چه طور درس ها را برای کنکور مرور کنیم؟

با توجه به سخت شدن سوالات و دقت طراحان کنکور سراسری به اشکال توی کتاب ها، فعالیت ها و خودآزمایی های کتاب حتماً چه هنگام مطالعه و چه هنگام مرور دروس به این مورد ها حتما توجه کنین.
یکی دیگر از راه های تثبیت کردن مطالب و مرورشون کشیدن به صورت شکل ها و جدول ها و نمودارها هست و اونارو به دیوار میچسبونم تا هی چشمم بیوفته بهشون و مرورشون کنم.

مرور درس
مرور درس


به چه روشی درس های کنکور را مرور کنیم؟

برای دروسی مانند ریاضی، فیزیک و مسائل شیمی بهتره خلاصه ای از فرمول ها رو تو دفتر بنویسین ک
و وقتایی که لازم میشه به جای گشتن کتاب، برین دفترتون رو بخونین باز اطلاعات بیشتری از روش خلاصه کردن این درس های محاسباتی یاد گرفتم میگم براتون .
من تو مرحله اولیه درس خوندنم یه تعدادی تست آموزشی از مطالبی که خوندم، میزنم که تست های غلط و تست های نکته دار و پیچیده رو برای خودم‌ علامت دار میکنم و برای بازه های مروری آخر هفته و ماهی یکبار، همون تست هارو دوباره کار میکنم.

بهترین زمان برای مرور درس ها

بازه زمانی اول
یکی از زمان هایی که شما باید روی مطالبی که خوندین مرور داشته باشین، بعد از تموم شدن برنامه تون توی آخر شبه، من حدود 15 دقیقه الی نیم ساعت آخر برنامه خودم رو برای مرور میذارم .

برای افزایش تراز در آزمون آزمایشی از این مقاله تجربه من رو بخون.

دومین بازه مروری
صبح روز بعد قبل از شروع برنامه جدید زمان دومین مرور شماست.
اول صبح زمانی که بعد از یه خواب کافی مغز شما آماده ست تا مطالب جدید رو یاد بگیره و موقع مناسبی برای مرور مطالب روز قبله.

سومین بازه مروری
بازه سه روز یکبار ،مطالبی که تو سه روز گذشته خونده بودم رو بعد از ۷۲ ساعت مرور می کنم ،می دونم سنگین میشه با وجود مطالب جدیدی که هر روز باید بخونیم اما بهم اعتماد کنید، مرور نباشه همون زمانی که خوندین هم ارزش خودش رو از دست میده ،خودمم کلی کلنجار رفتم سر همین قضیه ولی چه میشه کرد مغز ما آدم ها مطالب رو این جوری یادش می مونه .

چهارمین بازه مروری
پایان یک هفته، اگر برنامه خودتون رو از شنبه شروع کردین می تونین بازه مروری یک هفته خودتون رو بندازین ،جمعه های آخرهفته ،من درس یک هفته گذشته رو تو آخرین روز برنامه ام مرور میکنم.

پنجمین بازه مروری
یک ماه پس از پایان سی روز باید خلاصه ای از مطالب یک ماه گذشته رو مرور کنین،من آخر هرماه هم مرورم رو دارم.

ششمین بازه مروری
بعد از گذشت سه ماه، حتماً باید بعد از گذشت ۹۰ روز مطالب رو از اول مرور کنین, این کار رو با تست زدن انجام بدین.
اگر ۵ بازه مرور قبلی رو گفتم، رعایت کنین، تو بازه مروری ششم میبینین که کارتون چقدر راحت شده و حتی با گرفتن یه آزمون از خودتون میتونین مرور کلی داشته باشین و کلی ذوق می کنید که چقدر براتون جا افتاده و تو ذهنتون ثابت شده و خستگی از تنتون در میره.

بهترین روشهای مرور دروس

مرور خیلی مهم و ضروریه و باید تو زمان های خاصی باشه صرفا تکرار بی رویه مطالب در روز باعث تثبیت مطالب تو حافظه بلند مدت شما نمیشه پس:
مراحل مرور دروس
1- زمانی که درس مورد نظر رو مفهومی خوندین، آخر روز به مدت 10 دقیقه اونو مرور کنین.
2- بعد از 24 ساعت به صورت روزنامه وار تیترها و مطالب مهم رو بخونین.
3- بعد از یک هفته یک زمان مشخص رو تو برنامه ریزی خودتون به مرور اختصاص بدین.
4- بعد از 30 روز زمانی رو برای مرور همان درس بر اساس سختی و آسانی در نظر بگیرین.
5- در مرحله آخر یک ماه بعد از آخرین مرور همان مطالب درسی رو دوباره مرور کنین.

بهترین روشهای مرور برای کنکور چیست؟

خلاصه نویسی
مهم ترین گزینه برای مرور مطالب خلاصه نویسیه، شما مطالب درسی رو از دید خودتون و به زبان راحت تری بنویسین از اونجایی که نکات مهم تو خلاصه نویسی به کار برده میشه، باعث می شه مرور دروس تو زمان کم ولی با بازدهی بالا باشه، توصیه میکنم وقتی دارین مفهومی درس میخونین، زمانی که مطالب درسی رو به طور عمیق یاد گرفتین، خلاصه نویسی کنین تا بعدا زمانی رو به خلاصه نویسی اختصاص ندین و وقتتون رو هدر ندین، شما می تونین تو خلاصه نویسی تون از دو ، سه رنگ خودکار استفاده کنین، هایلایت کنین و همین که نمودار درختی رو تو متن خلاصه تون استفاده کنین.

پررنگ کردن تیترها و مطالب مهم
پس از مطالعه دقیق دروس و یادگیری عمیق اونا؛ من با ماژیک نکات مهم و کلیدی هر مبحث رو هایلایت میکنم حداقل از 2 الی 3 ماژیک رنگی تو هایلایت کردن استفاده میکنم و هایلایت کردن باید به این صورت باشه که مثلا رنگ سبز مخصوص نکات مهم و مطالبی باشه که حتما باید مرور بشه و یا مثلا رنگ آبی مخصوص مطالبی باشه که زود فراموش میکنین و...

حاشیه نویسی
به نوشتن نکات و مطالب مهم پاراگراف های درسی تو حاشیه کتاب درسی، حاشیه نویسی می گن.

حاشیه نویسی باعث می شه آدم مطالب رو راحت تر و بهتر حفظ کنه ،من هنگام مرور برای راحتی و صرفه جویی تو زمان از این حاشیه نویسی ها هم استفاده میکنم.

خلاصه نویسی
خلاصه نویسی فاکتور مهم و کارآمدی تو دوران جمع بندیه شما نمیتونین تو ماه آخر ،همه دروس رو خلاصه نویسی کنین چونکه حجم مطالب خیلی زیاده و این کار رو تو زمان کم نمیتونین انجام بدین.

تحلیل تست های بدون پاسخ
سوالاتی که تو آزمون های شبیه ساز کنکور به اونا جواب ندادین نیاز به توجه و تحلیل بیشتری دارن پس باید به مفاهیم پایه این تست ها توجه کنین و با دقت بیشتری درس بخونین این کار باعث یادگیری بهتر و رفع نقاط ضعف میشه، من همیشه همون روز تحلیل سوالات رو انجام میدادم.

بررسی سوالات مهم کنکور
سوالاتی هستن که به دلیل اهمیت زیاد هر ساله تو کنکور مطرح میشن ولی هرسال به یه شکلی، یکی از روش های جمع بندی برای کنکوره، که بررسی و تجزیه و تحلیل این سوالات خیلی واجبه ،چندماه مونده به کنکور باید شروع کنیم به حل سوالات کنکورهای سال قبل و نکته هاش رو باید در بیاریم و مرور کنیم،چون قشنگ با این کار حجت رو بر مرور کردن تمام می کنیم.

مرور مطالب خلاصه نویسی
برای آخرین مرحله و روزای آخر مونده به کنکور حتما مطالبی رو که خلاصه نویسی کردین ،مرور کنین تا سر جلسه کنکور مطالب تو ذهنتون باشه و آماده باشین.

جمع بندی
مرور به شیوه هایی که تو این مقاله اشاره کردم از بهترین روش هایی هستن که من و بقیه بچه ها استفاده می کنیم، شما هم برای اینکه به مطالب تسلط پیدا کنین و عملکرد تون تو جلسه کنکور بهتر بشه ،مرور مطالب خلاصه نویسی شده از بهترین روش های جمع بندیه، پس برای خلاصه نویسی تنبلی و بی حوصلگی رو بزارین کنار و حواستون باشه ما با جمع بندی مطالب نگرانی کنکور رو می تونیم تا حدی رفع کنیم چون به خودمون اعتماد پیدا می کنیم تو مباحث درسی ...

مرورمشاوره تحصیلیکتاب درسیکنکورکنکور مرور
نازنین هستم ( نازی ) به خاطر کنکور وارد ویرگول شدم و همچنان موندگار شدم اینجا
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید