افزایش تراز آزمون با 11 تکنیک کلیدی!

افزایش تراز آزمون
افزایش تراز آزمون


یکی از مشکلات بچه های کنکوری اینه که با وجود درس خوندن، نتیجه‌ی خوبی تو آزمونا نمی‌گیرن و افزایش ترازی نمی بینن!و خوب طبیعیه که خیلی از بچه ها رو هم نگران کرده ، حتی این مسئله تا جایی که من دیدم مشاورارو هم درگیر کرده..

جواب کلیشه ایی که من در مقابل سوال چرا افزایش تراز آزمون ندارم؟ میگرفتم این بود که بیشتر درس بخون! با دقت بخون! تست بزن و من به خودم می گفتم : من که دارم تمام تلاشم رو می کنم پس مشکل چیه که افزایش تراز آزمون ندارم؟ خیلی ناامید شده بودم و باخودم میگفتم دیگه نمیشه ، ولی اول از خودم چندتا سوال پرسیدم:

در ضمن پیشنهاد می کنم مقاله تجربه من از شرکت در آزمون آزمایشی رو بخونید.

  • از آزمون دادن چه هدفی دارم؟
  • اصلا چرا آزمون می‌دم ؟
  • آیا آزمونم مسابقه ست؟

بله مسابقه‌ است پس فهمیدم که باید برای این مسابقه‌ تمرین کنم! تمرین مفید و متناسب با قدرت خودم

  • وضعیت درسیم در چه حدیه؟
  • تغذیه‌ی مناسب دارم؟
  • سر جلسه آزمون استرس دارم؟
  • آیا بعد از آزمون تحلیل میکنم؟
  • آیا فرق بین تحلیل و رفع اشکال رو میدونم؟ اصلا میدونم چی به چیه؟
  • آیا استراتژی‌های آزمون رو میشناسم؟
  • چرا کیفیت آزمون دادنم تو خونه با سر جلسه امتحان فرق میکنه؟

اگه اینجایی و این رو می خونی حتما مقاله چه طور ساعت مطالعه ام رو تغییر دادم رو بخونید

راه های افزایش تراز آزمون آزمایشی

1-زیاد بخونین و زیاد بخونین و زیاد بخونین!

علت تاکید سه باره بر روی زیاد خوندن و افزایش ساعت مطالعه اینه که برای تراز بالای ۷۰۰۰ باید ساعات مطالعه ای در حد این تراز ها داشته باشین، با ساعت مطالعه پایین آبی گرم نمیشه!! باید بدونید افزایش تراز سختی داره.

من فهمیدم با کم خوندن و استراحت کردن و ریلکس بودن نمیشه توقع افزایش تراز فضایی رو داشت و من برای آوردن تراز بالا یه برنامه خفن و حرفه ای لازم داشتم، مطمئن بودم هر چه ساعات مطالعه ام تو یه درس بیشتر باشه و تست بیشتری بزنم و تحلیل کنم و درمقابل اشکالاتم سمج باشم،درصدم بیشتر میشه و به طبع تراز بالاتری رو تجربه می کنم.

2-برای افزایش تراز روش مطالعه تون رو تغییر بدین

ترازم بالا نمیرفت! خب روش مطالعه ام اشتباه بود! نباید کورکورانه ادامه میدادم و باید روشم رو تغییر میدادم مثلا برای درسی مثل زیست‌ که ضریب ۴ داره و مهم ترین درس تجربی هاست و ۵۰ سوال داره که بیشترین سوالات رو شامل میشه، واضحه که باید زمان بیشتری میذاشتم و روش های مختلف رو امتحان میکردم تا روش خودمو پیدا کنم.

یه موردی هم که رو کیفیت مطالعه تون اثر میذاره رعایت ترتیب درساتونه، مثلا من هیچ وقت دو درس محاسباتی و مفهومی رو پشت سر هم نمینداختم، مثلا بعد ریاضی،فیزیک نمیخوندم! میومدم بعد ریاضی،درسای عمومی میخوندم،هم ماده درسی بیشتری میتونستم بخونم هم انگار که به ذهنم استراحت میدادم و اینکه بعضی درسا باید پایه ثابت برنامه روزانه باشن.

3-بالا رفتن تراز با زیاد تست زدن ممکنه

تست‌زنی کلید موفقیتم تو کنکور بوده! من شنیدم بعضی از بچه ها میگفتن که چون هنوز تو این مبحث به تسلط نرسیدم تست نمیزنم، این کار اشتباهه بابا جان! من تا میتونستم تست میزدم،چه بلد باشم چه بلد نباشم! در واقع تست میزدم تا یاد بگیرم و با تیپ سوالات مختلف آشنا بشم و ذهنم باز بشه، بهتره از این بود که برم سرجلسه ازمون دهنم باز بمونه.

۴-افزایش تراز با برنامه ریزی ممکنه

بعد چندتا آزمون که دادم و بنظر خودم خوب هم خونده بودم ولی افزایش تراز نداشتم فهمیدم که درواقع من برنامه ندارم! کنکور جای آزمون و خطا نیست،باید از همون موقع جلوی اشتباهم رو میگرفتم از مشاور کنکور کمک گرفتم و برنامه ام تنظیم شد،تعداد تستم مشخص شد،برنامه مرورم هم به راه بود از فواید مرور فک کنم کلی گفتم براتون.

بالا بردن تراز آزمون آزمایشی
بالا بردن تراز آزمون آزمایشی


5-خیال بافی ممنوع! بالا رفتن تراز یهویی اتفاق نمی افته

افزایش تراز باید معقول باشه، انتظار افزایش تراز ۱۰۰۰ تایی یهویی نداشته باشین !هرجا همچین چیزی میدیدم میدونستم تبلیغ و دروغه! افزایش تراز باید گام به گام و بتدریج باشه، منطقی باشه! خب خیلی افت و خیز داشتم ولی ناامید نمیشدم و با برنامه ریزی پیش رفتم نه خیال بافی تا بالاخره بهش برسی .

6-بالا رفتن تراز با انتخاب درست منابع درسنامه و تست

متناسب با هدفم تو کنکور و با توجه به سطح درسیم، از بین صد ها کتاب تست که تو بازار هست،کتاب مناسب خودم رو تهیه کردم،البته به کمک مشاورم و همیشه حواسم به کتابای درسی بود،چون که منبع اصلی کنکور و طراحان کنکور،کتابای وزارتیه نه کتاب های تستی! این مورد خیلی مهم و اساسیه، چونکه منبع غلط شما رو کاملا گمراه میکنه.

۷-تحلیل آزمون کنین

بدون تحلیل آزمون، نمیتونستم نقاط ضعف و قوتم رو بشناسم و اگه این نقاط رو نشناسیم چطور میتونیم رفعشون کنیم یا تقویتشون کنیم؟؟ بعد هر آزمون دفترچه سوالات و پاسخ نامه رو کامل میخوندم و تحلیل میکردم.. این مهم ترین بخش هر آزمونم بود.

8-اصولی و درست درس بخونین

و اما اصلی ترین مشکلم این بود که درست درس نمیخوندم! من باید حجم زیادی از مباحث و دروس رو میخوندم و تست میزدم و مرور میکردم و امتحان میدادم! در واقع زمان خوندن هر درسم محدود بود و من دست و پامو گم میکردم، اما با برنامه ریزی درست خودم و مشاورم تونستم تو همون زمان کم همه مباحث رو بخونم و برسونم و مسلط بشم، ارائه روش مطالعه هر درس توسط مشاورم هم موثر بود.

9-سرعت پایین تست زنی رو رفع کنین

یکی دیگه از مشکلات من این بود که نمیتونستم سر آزمون به موقع سوالات رو حل کنم و همیشه وقت کم میاوردم. سرعتم خیلی پایین بود و عقب میموندم باعث میشد درصدهام پایین باشن مشکل اصلی از نحوه ی حل تست ها تو خونه بود!! تصمیم گرفتم تو خونه تست های زمان دار بزنم و خودم رو به این مسئله عادت بدم تا سرجلسه وقت کم نیارم و حداکثر بازدهی رو داشته باشم.

10-زمان بندی مناسب سر جلسه آزمون داشته باشین

همیشه و همیشه سر جلسه آزمون این مشکل رو داشتم،مثلا درس زیست شناسی که ۵۰ سوال داشت،شروع میکردم به جواب دادن،میدیدم زمان زیست تموم شده اما من نرسیدم بعضی سوالارو حتی بخونم! بعضا هم وسواس بیش از حدم باعث میشد زمان از دست بدم..این مشکلم با تست زماندار حل شد چون سرعت مغزم بالاتر رفته بود.

11- مرور مناسب ترازت رو می بره بالا

مرور و دوره کردن دروس تو چند روز مونده به امتحان تاثیر خیلی زیادی تو آمادگی قبل آزمون و بازیابی مطالب سر آزمون داشت در واقع ذهنم با حداکثر امادگی عمل میکرد بعد از تسلط کامل روی مبحث خلاصه نویسی میکردم، خلاصه ها تو مرور قبل امتحان خیلی بدرد بخورن.

شما قبل مطالعه ی هر مبحث باید بدونین که بعد از مطالعه ی این فصل باید به چی مسلط باشین و مباحثی مهم و سوال خیز رو تو خلاصه تون بولد کنین❗️

بچه ها خودتون رو با دیروز خودتون مقایسه کنین و روند رشدتون رو بدونین اگر ترازتون بالا نمیره یعنی تکلیفتون با خودتون مشخص نیست برای به دست آوردن نتیجه خوب تو هر آزمون باید خوب بخونین و تلاش کنین تلاش درست و اصولی! درس خوندتون باید با توجه به منابعتون‌ و توانایی‌هاتون باشه در واقع کنکور ۴۰ درصد تست‌های  آسان،۴۰ درصد  تست‌های متوسط  و ۲۰ درصد  تست‌های سخت داره و باید همه نوع سوال ببینین و تست بزنین، مسلط بشین،خلاصه بنویسین و مرور کنین.

و با توجه به اصول سرجلسه و قبل جلسه که قبلا گفتم،برین ازمون بدین و بترکونین❤️