ویرگول
ورودثبت نام
نویسنده: نامشخص
نویسنده: نامشخص
خواندن ۲ دقیقه·۱ سال پیش

گوش‌فرا دادن با همدلی در چهار مرحله توجه، تفسیر، پاسخ، پیگیری


گوش دادن همراه همدلی یعنی سعی کردن برای فهمیدن احساسات و تجربه‌های دیگران و ارتباط برقرار کردن با آن‌ها. این مهارت می‌تواند روابط شما را با دیگران بهبود بخشد و آن‌ها را در مواقع سخت حمایت کند.

این مقاله توسط راس ای. اوهارا، یک دکتر روان‌شناسی است مطرح شده است. او در این مقاله به بررسی اهمیت گوش دادن همراه همدلی به دانش‌آموزانی که نیاز به حمایت دارند، می‌پردازد. او معتقد است که گوش دادن با همدلی می‌تواند دانش‌آموزان را به ادامه تحصیل تشویق کند.


برای گوش دادن با همدلی، باید چهار مرحله را طی کنید:
  • توجه: باید به صحبت‌های دانش‌آموز با تمام حواس خود گوش دهید و نگذارید چیز دیگری حواس شما را پرت کند. با نگاه صادقانه و علاقه‌مند به چشمان دانش‌آموز، به صحبت‌های او گوش می‌دهید. شما سعی می‌کنید هرچه بتوانید با حال و هوای او همخُونی کنید.
  • تفسیر: باید سعی کنید بفهمید که دانش‌آموز چه حس و فکری دارد و چه نیاز و درخواستی از شما دارد. شما متوجه می‌شوید که دانش‌آموز احساس ناامیدی، شکست، و خجالت دارد. شما فهمیده‌اید که او نیاز به تأیید و تشویق دارد.
  • پاسخ: باید با صحبت‌های مناسب و مثبت به دانش‌آموز نشان دهید که شما احساسات و تجربه‌های او را فهمیده‌اید و قبول دارید. شما با صدای آرام و مهربان به دانش‌آموز می‌گویید: “من متوجه احساساتت هستم. من می‌دانم که چقدر برای این امتحان تلاش کردی و چقدر برات مهم بود. من هم تجربه‌های مشابهی داشتم و می‌دانم که چقدر سخت است. من به تو افتخار می‌کنم که با این شرایط سخت روبرو شدی و با من در موردش صحبت کردی.”

پیگیری: باید با پرسیدن سؤالات مناسب و ارائه راهکارهای منطقی به دانش‌آموز کمک کنید تا با مشکلات خود
روبرو شود و آن‌ها را حل کند. شما مثلاً می‌پرسید: “چه چیزی می‌تواند به تو کمک کند تا در ریاضی قوی‌تر
بشی؟ چطور می‌توانی خودت را برای امتحانات آینده آماده کنی؟ چه کسانی می‌توانند به تو در این راه یاری
بدهند؟”


نویسنده:


مطالب مورد علاقه شما:

القاء سبک تفکر ارزشمندسازی لاغری با پخش کارتونهایی مثل باربی

چهار نوع ازدواج مبتنی بر کار، عرف، بازی، به اشتراک‌گذاری عشق

وقتی که درمان روانشناختی جواب نمی‌دهد؟!

همدلیتوجهتفسیرپاسخپیگیری
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید