ویرگول
ورودثبت نام
ساحل مرتضوی
ساحل مرتضوی
خواندن ۲ دقیقه·۱ ماه پیش

80. علم‌خوانی: کتاب گالیله: گفتگو در باب دو نظام عمده‌ی عالم 10

این گالیله به نظرم خیلی بدجنس بوده😏

بعد از اتمام کتابش در پست قبل می‌خوام کمی از حسم در موردش بگم.

در پستی در مورد حسم از خوانش کتاب کوپرنیک نوشتم ولی اصلاً اون حس تا پایان کتاب گالیله با من همراه نبود! هر چقدر کتاب کوپرنیک جمع و جور و موضوع‌بندی شده و مختصر در عین کمال بود،‌ کتاب گالیله بدون نظم فکری و پر از تکرار و پراکنده و در اواخر خسته‌کننده بود.

شکل مکالمه‌وار کتاب خیلی برام جذاب بود ولی رفته‌رفته این شکل داشت به سخنرانی و گاهی هم به یارکشی تبدیل میشد!

گالیله چند تا بدجنسی کرده بود که با توجه به چیزهایی که از اخلاقش خونده بودم بهش میومد:

  • سالویاتی در مکالمات شخصی بود که حرفهای علمی گالیله رو می‌زد
  • ساگردو کسی بود که طرفدار سالویاتی بود و به نظر من حرفهای نیش‌دار گالیله رو می‌زد
  • سیمپلیسیوس هم طرفدار ارسطو بود و با نظرات گالیله مخالف بود

خب! بدجنسیا چی بود؟

  • اول اینکه دو به یک بودن! یعنی دو نفر با گالیله بودن و یه نفر مخالف.
  • دوم اینکه تفکیک نظرات علمی از زبان نیش‌دار در متن باعث میشد سالویاتی مقبولیت بیشتری پیدا کنه در عینی که گالیله نیش و کنایه رو هم بی‌خیال نشده
  • سوم اینکه سیمپلیسیوس یه مخالف زبون‌دار و سفت نبود. زود کوتاه میومد! بهش توهین میشد! همش میگفت نمی‌دونم! و خلاصه بیش از اونکه مخالف و حریف باشه جعبه بوکس بود.

در کل

  • کتاب قابلیت خلاصه شدن و یک چهارم شدن رو داشت!
  • برای نوشته‌ی علمی انسجام و نظم بیشتری لازم داشت!
  • طعنه و کنایه و توهین و تمسخر واقعاً توش کم نبود!
  • به نظرم شکل زندگی در شهر تجاری و مردمان ایتالیایی کاملاً درش دیده میشد (آخه من ایتالیایی‌ها و ایرانی‌ها رو خیلی شبیه می‌بینیم)


در مورد شیوه‌ی استدلال کتاب هم من خیلی اذیت شدم چون گالیله رو نقطه‌ی مقابل ارسطو می‌دیدم. آزمایشگر و نه منطق‌دان! ولی تماااااام کتاب با استدلالهای منطقی پیش رفت و البته گاهی و از حق نگذرم جاهای مهمی پای مشاهدات جدید رو وسط کشید ولی انقدر بر بحث منطقی استوار بود که نمیشه این قسمت رو نادیده گرفت.

همینجا باهاش خدافظی می‌کنم.


با توجه به لیست پست 62 در ادامه از هایزنبرگ احتمالاً اینجا خوابیده! مروری بر علم در قرن بیستم، می نویسم.

گالیلهکتابعلمفیزیککوپرنیک
هر چیزی که شوق نوشتن رو در من ایجاد کنه میاد اینجا بلکه برای یک نفر دیگه هم جذاب باشه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید