ویرگول
ورودثبت نام
ساحل مرتضوی
ساحل مرتضوی
خواندن ۳ دقیقه·۱۴ روز پیش

91. علم‌خوانی: دانشمندان بزرگ جهان علم

بعد از آشنایی با کتابی که توی پست 88 ازش نوشتم به جلدهایی شبیه این کتاب حساس شدم! چرا آخه باید عکس این دانشمندا رو اینجوری روی جلد چاپ کنید!؟

باز جلد این بهتره شبیه آلبوم تمبره! 😄

خلاصه با ترس و لرز این کتاب رو شروع کردم ولی از جذابیتش همین بس که در حال بیهوشی و خواب بودم ولی کتاب چنان خوش‌نگارش بود که خوابم پرید و یه نفس حدود 130صفحه‌اش رو خوندم.

کتاب دانشمندان بزرگ جهان علم

کتابی که از روش خوندم چاپ سومه، مربوط به سال 1350. آقای محمود مصاحب ترجمه کرده و حسابی هم خوش‌ترجمه است😄

ساختار کتاب اینجوریه که 6 بخش اصلی داره که هر بخش تعدادی زیربخش داره و هر زیربخش رو یه نفر نوشته. در واقع کتاب مجموعه‌ای ار نوشته‌های بزرگانِ دست به قلمه که در مورد دانشمندان نوشتن.

با این تعدد نویسنده انتظار تنوع در سبک نگارش داشتم ولی اینطور نبود حالا نمی‌دونم مترجم در این یکدست‌سازی نقش داشته یا گردآورنده. به هر حال تا اینجا که از زندگی 4 نفر خوندم حسابی جذب نگاه و نگارش کتاب شدم.

بخشهای کتاب ایناست:

  • نظام بزرگ کائنات که از گالیله و نیوتون و هوک و لاپلاس میگه
  • نظام نوین کائنات که از همیلتون و فیتز جرالد میگه
  • آتش که پرستلی و لاووازیه رو معرفی می‌کنه
  • مغناطیس و الکتریسیته هم که قطعاً از فاردی و هنری و ماکسول میگه به همراه فرانکلین!
  • نظری به حیات از هاروی و داروین و پاولوف صحبت می‌کنه
  • و عالم ریاضیات که ببیج و لویس کرل و رامانوجان رو معرفی می‌کنه
کم‌کم دارم به نتایج غیر منطقی می‌رسم: یا من پیر شدم و کتابای قدیمی مورد پسندم شده یا واقعاً کتابهای امروزی ارزش و اعتبار و قدر کمتری دارن... در واقع انگار کتاب - حداقل در حیطه علمی- دیگه محلی برای کار قابل تحسین نیست. یا کسی حوصله کتاب خوب نوشتن نداره یا کسی حوصله خوندنشو نداره یا زبانم لال! علممون داره به سطح میاد و خبری از عمق و علاقه و لذت درک نیست!

اگه اهل اینجور کتابا هستید کتاب خوبیه، در کل 400 صفحه است.

کار جالبی هم که کرده اینه که خواننده رو از مراجعه به کتابهای جانبی بی‌نیاز کرده! انقدر پانویس‌های قشنگ و به موقع داره که لازم نیست بری جایی و بگردی و برگردی😄

این توضیحات رو در مورد نویسنده هر قسمت هم میده مثلاً وقتی میگه بخش گالیله رو کوهن نوشته، یکی دو صفحه از خود کوهن و مرتبه علمیش صحبت می‌کنه. من این کارشو خیلی دوست داشتم.

یه چیز دیگه هم که این روزها توی کتابا کمرنگ شده در این کتاب به قوت خودش باقی بود. گمانم رسم بوده در کتابهای تاریخ علمی (و علمی) هر جا صحبت از فرد یا مفهوم جدیدی میشه اون اسم به صورت پررنگ (Bold) نوشته بشه تا به خواننده جدید بودن این اسم و مفهوم گوشزد بشه. این هم کار خوبیه که توی کتابهای جدید کمتر اعمال میشه.

خلاصه که برای منِ تنبل این کتاب خیلی عالیه😄 فکر کنم فردا تمومش کنم در عینی که به خاطر داستان‌وار بودنش ممکنه بازم بخونمش و از طرفی هم کمتر از یادم میره که چیا رو گفته بود و چه نگاهی داشت.


و اما کتابهایی که از لیست پست 84 می‌مونه ایناست:

تاریخ جهانکتابعلمفیزیکدانشمندان
هر چیزی که شوق نوشتن رو در من ایجاد کنه میاد اینجا بلکه برای یک نفر دیگه هم جذاب باشه.
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید