ویرگول
ورودثبت نام
دکتر ویدا فلاح
دکتر ویدا فلاح
خواندن ۶ دقیقه·۳ سال پیش

چطور خودم را دوست داشته باشم


دوست داشتن خود به چه معناست؟

به طور خلاصه عشق به خود عبارت است از بخشش، پذیرش و احترام به آنچه در اعماق وجود خود هستیم، که شامل تمامی موارد مثبت و منفی درون ما می‌شود. وقتی خودمان را دوست داریم، از خود مراقبت می کنیم، به محدودیت های خود احترام می‌گذاریم، به نیازهای خود گوش می دهیم و تلاش می‌کنیم به آرزوهایمان جامه عمل بپوشانیم.

وقتی خودمان را دوست داشته باشیم، به خوشبختی، سلامتی و رضایت خودمان اهمیت زیادی می‌دهیم زیرا می‌دانیم که بدون اینکه خود را دوست داشته باشیم، هرگز نمی توانیم دیگران را واقعا دوست داشته باشیم.

چطور خودم را دوست داشته باشم؟

در این جا به چند روش کارامد برای اینکه خود را بیشتر دوست داشته باشیم اشاره می‌کنیم:

بصیرت داشته باشیم و برداشت های نادرست را تشخیص دهیم

در مسیر زندگی ممکن است در معرض پیام های نامطلوب بی‌شماری قرار بگیریم که نسبت به برخی از آن ها هوشیاریم و نسبت به برخی دیگر نا هوشیار. ممکن است به ما بگویند بدنمان به اندازه کافی لاغر نیست، چهره مان به اندازه کافی زیبا نیست، شخصیت مان به اندازه کافی جذاب نیست، اشتباهات غیر قابل قبول هستند، دوست داشتن خود خودخواهانه است و پیام هایی از این دست. همگی این ها برداشت های نادرستی هستند که دیگران ممکن است از ما داشته باشند.

همه این برداشت های نادرست و ناسالم بلافاصله برایمان روشن نخواهند شد. برخی از آن ها در ذهن و باورهای ما فرو خواهند رفت و ادراک مان را آلوده می کنند. قدرت تشخیص و بصیرت است که در اینجا به ما کمک می‌کند، به حقایق برگردیم و خودمان را دوست داشته باشیم.

بهترین دوست خود باشیم

آیا ما دشمنان خود هستیم؟ اگر بیشتر ما همان گونه که با خود صحبت می کنیم با دیگران صحبت می‌کردیم، اکنون هیچ دوستی نداشتیم! ما 24 ساعت شبانه روز و 365 روز سال را با خودمان می‌گذرانیم. آیا منطقی نیست که بهترین دوست خود باشیم؟ آیا این کار زندگی ما را خیلی راحت تر نمی کند؟

برای تمرین عشق به خود، مهم است که آگاهانه رابطه با خودمان را تغییر دهیم و همانطور که با بهترین دوست رفتار می‌کنیم در برخورد با خودمان هم دلسوز و مهربان باشیم.

بنابراین برای رسیدن به جواب سوال چطور خودم را دوست داشته باشم؟ باید اول پاسخ سوال های زیر را پیدا کنیم:

  • چقدر با خودم احساس نزدیکی می‌کنم؟
  • آیا خودم را بهترین دوستم می‌دانم؟
  • آیا تا حالا تلاش کرده ام با فعالیتی سرگرم کننده و هیجان انگیز حال خودم را خوب کنم؟
  • آیا وقتی اوضاع روحیم خوب نیست به کمک خود می‌شتابم؟

اگر پاسخ مان به این سوالات “نه” یا “به ندرت” یا حتی “گاهی” است وقت آن است که تغییری ایجاد کنیم.

به نقص های خود جور دیگری نگاه کنیم

به جای اینکه احساس گناه، حسادت، عصبانیت، ترس و غم و اندوه مان را به عنوان یک نفرین وحشتناک ببینیم، آن ها را فرصتی برای رشد بدانیم. دریابیم که همه با این احساسات جهانی انسانی دست و پنجه نرم می کنند. همه ما بعضی اوقات احساس ناامنی می کنیم و این کاملاً طبیعی است.

سعی کنیم دوست داشتن را یاد بگیریم

خود-سرزنشی، نقطه مقابل دوست داشتن خود است. دلیل اصلی این که ما در وهله اول نمی‌دانیم چگونه خود را دوست داشته باشیم این است که خودمان را قضاوت و رد می کنیم.

البته خود داوری همیشه چیز بدی نیست. ما باید بتوانیم توانایی خود را در بخش های مختلف کار بسنجیم و همچنین نقاط قوت و ضعف خود را برای انتخاب های هوشمندانه درک کنیم. نه تنها این، بلکه قضاوت در مورد خود می تواند زندگی ما را نجات دهد و ما را از تصمیمات ناآگاهانه برهاند. برای مثال:‌ من قرص خوردم و خیلی خوابم میاد، بهتره تو این وضعیت اصلا رانندگی نکنم.

اما، موضوع این است که: قضاوت در مورد خود وقتی سمی می شود که از آن برای موشکافی های منفی، دست کم گرفتن، بد دهانی، خجالت زده کردن یا آسیب رساندن به خود استفاده شود.

یک تمرین قدرتمند اما نه لزوماً آسان، یادگیری عشق ورزیدن به همه آنچه پیش می آید است. وقتی می نویسم “همه” منظور من همه چیز است! وقتی می نویسم “عشق” منظور پذیرفتن چیزهای خوب و زننده، راحت و ناخوشایند در درون ماست.

هنر مراقبت از خود را بیاموزیم

بسیاری از ما به طرز وحشتناکی از جسم، ذهن  قلب و روح خود جدا شده ایم. ما در جهانی زندگی می کنیم که ما را ترغیب می کند که توجه ما را به بیرون از خودمان جلب می‌کند و باعث می‌شود کمتر به خود بپردازیم. اما برای جواب دادن به این سوال که چطور خودم را دوست داشته باشم ، باید در جهت مخالف حرکت کنیم و مقداری از انرژی خود را به درون هدایت کنیم.

وکیل خود باشیم و از حق خود دفاع کنیم

وکیل خود بودن به معنای این است که در نیازهای مان کاوش کرده و به آن ها احترام بگذاریم، که نوعی عشق به خود است. ارزش های زندگی ما چیست؟ مرزهای ما کجاست؟ دفاع کردن از  آنچه به آن اعتقاد داریم نوعی احترام به خود است.

برای اینکه وکیل خود باشیم، باید بررسی کنیم چه چیزی باعث می شود در زندگی خود احساس ناراحتی، افسردگی و یا خستگی بیش از حد داشته باشیم؟ خطوط قرمز ما کجاست؟ چه زمانی احساس می کنیم مورد استفاده قرار گرفته ایم یا نادیده گرفته شده ایم؟ چه چیزی باعث می شود احساس امنیت نکنیم؟

به یاد داشته باشیم که نیازی نیست که با صدای بلند، عصبانی یا احساسی واکنش نشان دهیم تا از خود دفاع کنیم – این روش خیلی زود نتیجه معکوس خواهد داد. درعوض، روش درست ارج نهادن به خود در عین احترام به دیگران است. برای تمرین برخورد قاطعانه و در عین حال سالم می‌توانیم این جملات را با خود تکرار کنیم:

  • من با آرامش و محکم، نیازهای خود را گرامی می دارم.
  • من به نیازهایم به روشی ملایم و قاطعانه احترام می گذارم.
  • من به خودم اجازه می دهم به صراحت و با احترام نه بگویم.
  • من همیشه نیازها، ارزش ها و احساساتم را ارج می نهم.
  • من حق دفاع از نیازها و خواسته هایم را دارم.

باورهای اصلی که ما را کوچک نگه می دارند را کاوش کنیم

اول از همه باید بگوییم که دست یابی به باور های عمیق و آزارگرمان نیاز به کاوش عمیق در درونمان دارد. اگرچه ممکن است در ابتدا اینطور به نظر نرسد، اما غواصی در مناطق تاریک ذهنمان نوعی از عشق به خود است.

کاوش در باورهای اصلی خود (ایده های اصلی که در مورد خود داریم) که هسته وجودی ما را تشکیل می‌دهند، اگر به درستی انجام شود، می تواند زندگی ما را دگرگون کند.

برای شفافیت بیشتر، چند مثال مفید از باورهای اصلی و رایج عبارتند از:

  • “من بد هستم”،
  • “من یک مشکل ذاتی دارم”،
  • “من ارزش آن را ندارم”،
  • “من دوست نداشتنی هستم”،
  • “من برای همیشه شکست خورده می‌مانم”

پاسخ دادن به سوال چطور خودم را دوست داشته باشم در گرو کاوش و بررسی این باور هاست.

آیا عشق به خود همان عزت نفس است؟

عزت نفس، یک ارزیابی است و پذیرش خود، یک نگرش. با این حال عشق به خود هم احساس و هم عمل را با هم ترکیب می کند. برخلاف آنچه بسیاری معتقدند، دوست داشتن خود امری سالم است. نه خودخواهانه است، نه زیاده خواهانه و نه خودشیفتگی است.

نظر علم در مورد دوست داشتن خود چیست؟

مطالعات متعدد نشان داده است که یادگیری نحوه دوست داشتن خود بسیار مفید است. در اینجا چند نمونه از یافته های موجود را می‌بینیم:

  • پذیرش خود، کلید داشتن یک زندگی شادتر است
  • همدردی، به تصمیم گیری بهتر و سالم تر کمک می‌کند
  • مهربانی با خود باعث کاهش اضطراب و افسردگی می‌شود
  • مراقبت از خود می تواند به شما در رسیدن به اهداف خود کمک کند
  • عشق به خود می تواند در طی ناملایمات زندگی از شما حمایت کند

آیا دوست داشتن خود، خودخواهی محسوب می‌شود؟

هر از گاهی ممکن است به صراحت یا ضمنی بشنویم که عشق به نفس خودخواهانه است. شاید در خانواده ای زندگی کنیم که هر نوع خود مراقبتی را محکوم می کند و زیر پا گذاشتن خود و فداکاری بی چون و چرا را تحسین می‌کند. یا شاید در محیطی کار کنیم که عشق به خود را مورد تمسخر قرار داده یا بدبینانه به آن نگاه می کند.

دوست داشتن خود، خودخواهی نیست. چرا؟ زیرا بدون مراقبت از خود، ما قادر به مراقبت واقعی از دیگران نیستیم. عشق به خود در حقیقت به نفع افراد دیگر است، نه فقط به نفع خودمان. وقتی واقعا بتوانیم خود را دوست داشته و بپذیریم، می توانیم دیگران را نیز واقعا بیشتر دوست داشته و بپذیریم.

https://vidafallah.com/


عزت نفساعتماد به نفسدوست داشتن خودارتباط با خودتقویت عزت نفس
روانشناس و مدرس مهارتهای زندگی
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید