ویرگول
ورودثبت نام
زهرا عظیمی
زهرا عظیمی
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

آیا مثبت اندیشی مضر است؟

انتخاب  کن
انتخاب کن

اول میخوام خاطره ی یکی از روزهای اخیر و تجربه ای که داشتم را بازگو کنم تا در خلال داستان به پاسخ سوال هم برسیم.

چند روزی درگیر تصمیم گیری بین انتخاب افکار مثبت و افکار منفی بودم. انگار نمیتونستم یک جهت رو انتخاب کنم و بدون هیچ دغدغه ای اون مسیر رو ادامه بدم. تمرکزم کاهش یافته بود و تواناییم برای انجام کار عمیق نزولی شده بود. دلم میخواست خوشحال باشم و بگم و بخندم و به چیزای خوب فکر کنم اما انگار ترسی درونم بود و منو از آسوده بودن و بی دغدغه بودن دور میکرد.

تقریبا بیش از نیم روز رو با کارهایی چون : مطالعه، موسیقی، تماشای فیلم و ... سپری میکردم و تا حد زیادی افکارم بهینه میشد اما لحظه ای هم فکرهای منفی سراغم میومد و ذهنم رو مخدوش میکرد و انرژیم برای انجام کارها کم و کمتر میشد حتی گاهی توان صحبت کردن هم نداشتم.

طی جلسه ای که با مشاور روانشناسی تنظیم کرده بودم در این باره صحبت کردم و یک سوال ازم پرسید که منو درگیر کرد سوال این بود:

اگه همیشه مثبت فکر کنی ضرر میکنی؟

گفتم خوب اگر فکر مثبت کنم و نتیجه چیز دیگه ای شد چی؟ و به جای جواب مستقیم، به اصطلاح در حال گول زدن ذهنم بودم.

گفت من فقط پرسیدم ضرر میکنی یا نه؟

جواب یک کلمه بود، مسلما نه، ضرری نمیکنم.

در ادامه داستانی رو برام تعریف کرد که دو خانم بودن. یکی مبتلا به سرطان و دیگری مبتلا به سرماخوردگی. بر حسب تصادف جواب آزمایش این دو نفر جابجا میشه. خانمی که مبتلا به سرطان بوده وقتی میبینه که یه سرماخوردگی ساده داره مدام به خودش انرژی مثبت میده و حالش بهتر و بهتر میشه تا اینکه بعد از مدتی اثری از سرطان در بدنش دیده نمیشه اما اون شخصی که سرماخوردگی داشت وقتی فکر میکنه سرطان داره، امواجی از افکار منفی سراغش میاد و به خاطر روح و روان نامساعدش همه ی فکرهای منفی رو جذب میکنه و بهشون پر و بال میده و در نتیجه بعد از مدت کوتاهی، در واقعیت به سرطان مبتلا میشه و اوضاع نابسامانی رو تجربه میکنه.

مشاورم گفت اینجاست که به تاثیر افکار منفی و مثبت بر روح، روان و جسممون پی می بریم. فکر مثبت به رشد بهتر سلول ها و حتی جوانسازی اونها کمک میکنه و متعاقباً نتایج شگفت انگیزی رو برامون به دنبال داره.

وقتی اتمام جلسه باید برداشت کلی ام رو مطرح میکردم یاد جمله ی معروفی از حضرت علی (ع) افتادم:

مواظب افکارت باش که گفتارت می شود

مواظب گفتارت باش که رفتارت می شود

مواظب رفتارت باش که عادتت می شود

مواظب عادتت باش که شخصیتت می شود

مواظب شخصیتت باش که سرنوشتت میشود

گفتم پس نتیجه ام از جلسه امروز اینه که این افکارمون هستن که سرنوشت ما رو رقم میزنن و چه قدر به مراقبت نیاز دارن و با اهمیتن و واقعا عجیبه با وجود اینکه مثبت اندیشی ضرری برامون نداره اما گاهی به بهانه های مختلف ازش دوری میکنیم.


فردای اونروز از وقتی چشامو بازکردم تصمیم گرفتم حس خوبی به خودم و بقیه بدم به اتفاقات خوشایند فکر کنم و فقط اون ها رو متصور بشم و واقعا یکی از بهترین روزها رو داشتم و بابتش خدارو شکر میکنم.

نتیجه گیری:
افکار ما کلامیه که در ذهن می شنویم و هم کلامیه که بر زبان میاریم. این افکارمون هستن که مشخص می کنن اعمال ما مثبت باشن یا منفی. بنابراین با فکر کردن به تمام چیزایی که دوستشون داریم و حتی اونایی که رویای ما هستن میتونیم به سلامت جسم و روحمون کمک کنیم چرا که طبق قانون عمل و عکس العمل، هر فکر و کاری پاسخ و بازتابی داره، پس با مدیریت افکارمون میتونیم سرنوشت متعادل تری را برای خودمون رقم بزنیم.

زندگی را تمام و کمال زندگی کنید و بر جنبه‌های مثبت آن تمرکز کنید.
مت کامرون (نوازنده آمریکایی)

خوشحال میشم اگر تجربه ای در این رابطه دارید و همچنین برای مدیریت بهتر افکار و جهت دهی مثبتش پیشنهادی برای ما دارید اون ها رو به اشتراک بگذارید.??

منبع عکس

افکار منفیفکر مثبتمدیریت افکارمثبت اندیشی
من آن چه برایم اتفاق افتاده نیستم بلکه همان چیزی هستم که برای تبدیل شدن به آن انتخاب می کنم..
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید