ویرگول
ورودثبت نام
زهرا سادات طالبیان
زهرا سادات طالبیان
خواندن ۳ دقیقه·۲ سال پیش

مواد لازم برای تهیه کودک لوس!

چند سال پیش که روز و شبم را مشغول آبرنگ‌کاری بودم و هیچ جای خانه را بی‌نصیب نذاشته بودم، یک شب مانده به سال تحویل چند تخم‌مرغ را با چنان ظرافتی رنگ کردم و رویش طرح زدم که میزان رضایتم از سال قبل و حضور در کلاس‌های نقاشی را چندبرابر کرد. سفره هفت‌سین را چیدیم و خانه را به عنوان یکی از بزرگترهای خانواده پدری آماده حضور مهمان‌ها کردیم.

اولین مهمان که با بچه‌هایش پا را به‌ خانه گذاشت، بچه به سمت میزی که هفت‌سین را به قول جواد خواجوی با واسواسی بی‌نظیر چیده بودم دوید و دو تخم‌مرغ رنگ‌شده را برداشت و تالاپی توی تُـنگ ماهی انداخت! قیافه من را احتمالا بتوانید تصور کنید مثل انیمیشن‌ها از گوش‌هایم دود بیرون می‌زد. به عنوان یک روانشناس کودک سعی کردم ظاهرم را حفظ کنم و لبخندی زدم و به پدر و مادر بچه زیرچشمی نگاهی انداختم. همان‌طور که یک لپشان پر از شیرینی بود و دو دستشان هم بند پسته شکستن بود از روی مبل گفتند: «بیا عزیزمم آدم نباید به وسایل بقیه دست بزنه!» بعد هم مادر این بچه مذکور گفت: «من از طرفش عذر می‌خوام» و سپس به ادامه خنده و صحبت با کنار دستی‌اش ادامه داد.

در یک ساعتی که میزبان این خانواده بودیم، انواع و اقسام نشانه‌های یک کودک لوس را دیدم. همان‌جا بود که ایده پرورش کودک لوس به ذهنم خورد با خودم گفتم: «کیه که توی این جهان از بچه لوس بدش بیاد؟ همه عاشق این ویژگی‌ان! به خصوص من بعد از ضربه روحی تخم مرغ‌های رنگی عید!» به همین خاطر چند دستورالعمل تضمینی برای پرورش کودک لوس را با مشورت این عزیزان و تحقیقات میدانی و مشاهده‌گری گردآوری کردم که در این مطلب به آن‌ها اشاره می‌کنم:

۱- نه نگویید: هر چیزی را که فرزندتان می‌خواهد به او بدهید، بدون این‌که هرگز منتظر آن باشد یا خدای ناکرده برایش تلاش کند. حتی اگر شرایط برآورده‌کردن آن را نداشتید باید به هر نحوی که هست خودتان را در زحمت بیندازید.

۲- همیشه به‌جای فرزندتان حرف بزنید: وقتی کودک شما بد رفتار می‌کند، به عنوان مثال اسباب‌بازی کودکی را به زور می‌گیرد و او را هل می‌دهد، به جای توضیح حق مالکیت به فرزندتان به کودک دیگر بگویید: «یه ذره مهربون‌تر باش و اسباب‌بازیتو بده دختر منم بازی کنه!»

۳- هرگز اجازه ندهید فرزندتان شکست بخورد: همیشه آماده به‌‌خدمت برای کودک باشید. همیشه تکالیف و پروژه‌هایش را انجام دهید. اگر چیزی را در خانه فراموش کرد، فورا آن را برای او به مدرسه بیاورید. اگر فراموش کرد برای امتحان درس بخواند، بگذارید در خانه بماند.

۴- اگر فرزندتان در کاری خوب عمل نمی‌کند، مطمئن شوید که متوجه می‌شود دیگران مقصر هستند:‌ اگر نمره خوبی دریافت نکرد به او بگویید معلمش از او متنفر است. اگر تیم او شکست خورد بگویید تقصیر بقیه افراد تیم است. اگر به عنوان نماینده انتخابات دانش‌آموزی پیروز نشد بگویید دلیلش این است که همه همسالانش به او حسادت می‌کنند و به رفتار تحقیرآمیز او نسبت به دوستانش ربط ندارد.

۵- به کودک یادآور شوید همه باید به او احترام بگذارند: به فرزندتان آموزش دهید که او محور جهان است. مربیان، استادان، بزرگترهای خانواده، افسران پلیس هیچ یک از آن‌ها شایسته احترام نیستند. به او تذکر دهید که همیشه او اقتدار بیشتری باید نسبت به بقیه نشان دهد. به یاد داشته باشید که هدف این است که فرزند شما همیشه نسبت به دیگران احساس برتری کند.

۶- هرگز اجازه ندهید فرزندتان ناراضی و ناراحت باشد: اگر نمی‌دانید چرا فرزندتان ناراضی است، فقط برای او چیزهایی بخرید تا ناراحتی خود را فراموش کند و راضی شود.

این لیست می‌تواند هزاران صفحه ادامه داشته باشد اما فعلا به همین ۶ مورد بسنده کردم. دقت کنید اگر این کارها را در شرایط مختلف را تا حد امکان برای ۱۴ سال آینده تکرار کنید، فرزند شما به صورت تضمینی لوس، بی‌مسئولیت و وابسته باقی خواهد ماند اما اگر احیانا جزو معدود پدر و مادرهایی هستید که خیلی طرفدار لوس بار آوردن فرزندتان نیستید پیشنهاد می‌کنم مقاله لوس‌شدن کودک را مطالعه کنید. راه‌های خوبی را برای جلوگیری از شکل‌گیری این ویژگی در کودکان بیان کرده‌ام. لطفا موارد پیشنهادی خود را در زمینه لیست تهیه کودک لوس یا لیست جلوگیری از لوس شدن کودکان با ما به اشتراک بگذارید.



کودک لوساشتباهات تربیتیفرزندپروریخاطراتروانشناسی
حوزه انتخابی من در روانشناسی، کودکانه و تمام قد در راستای آگاهی والدین قدم برمی‌دارم?
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید