وقتی برای اولین بار به ساخت یک بازی فکر میکنید، در نظر گرفتن زمان و انرژیای که قرار است برای کامل کردن آن صرف شود بسیار مهم است. کامل کردن برخی بازیها سالها به طول میانجامد، چه برای توسعهدهندگانِ بازیهای مستقل (Indie game developers) و چه برای همکاران آنها در AAA . زمانی که برای پابلیشرهای بازی کار میکنید، برای مثال، استودیوهای بازی، باید بتوانند با دقت زمانبندی و مایلستونها را تخمین بزنند تا بازی بهموقع به سرانجام برسد.
ما تصمیم گرفتیم تا تصویری از خط تولید بازی بسازیم تا روند ساخت یک بازی ویدیویی را بهتر درک کنید.
۱. مرحله پیش تولید(Pre-Production Stage)
همه چیز از ایدهها شروع میشود. ایده ها میتوانند منحصر به فرد یا از سایر بازیها الهام گرفته شده باشند. که شامل توضیحات سطحی از مکانیکهای بازی، داستان، ژانر و ... هستند.
پالایش ایده(IDEA REFINEMENT): که معمولا ساختار داستانی نامیده میشود، شامل تعریف شخصیت اصلی، طرح محیط و موضوع کلیِ بازی میباشد. در همین فاز توسعهدهنگان اهدف بازی و کنترلها را شناسایی و شروع به کشیدن اسکچهای آرت بازی میکنند.
داکیومنت طراحیِ بازی(GDD) خروجی این فاز میباشد که اِلِمانهای مختلف بازی از جمله پِلَنهای توسعهی بازی را شرح میدهد.
وقتی فاز پیش تولید به پایان رسید، توسعهی بازی وارد فاز تولید میشود و گروه بزرگی از تولیدکنندگان،طراحان بازی، آرتیستها و برنامه نویسان شکل میگیرد.
طراحی(DESIGN): طراحان آرت بازی را مطابق با تمِ مناسبِ بازی طراحی میکنند. با توجه به نیاز، آرت میتواند شامل طراحی گیم پلیِ اصلی، مراحل، باسها، منوها یا بخش تبلیغات باشد.
توسعه(DEVELOP): برنامه نویسها منطق بازی را براساس داکیومنت طراحی و آرتهای از قبل طراحی شده پیاده میکنند، با توجه به نیاز، میتوان هستهی گیم پلی را توسعه داد، هوش مصنوعی نوشت یا رابط کاربری/تجربه کاربری (UI/UX) را پیاده سازی کرد.
تست(TEST): تست کنندهها سناریوهای مختلفی از گیم پلی را برای اطمینان از کیفیت بالای بازی تست میکنند. آنها هر ساختاری را روی سیتم عاملهای هدف تست میکنند و نسبت به آن بازخورد مناسب میدهند.
زمانی که تمام فیچرها(feature) کامل شدند، تمام کدها نوشته شدند و تمام آرتها کامل شدند، وارد فاز پسا تولید یا پست پروداکشن میشویم.
تست(TESTING): بعد از تکمیل بازی، با رویکرد انتشار بازی، بازی بصورت یکپارچه تست میشود.
موضعگیری(DEPLOYMENT): خروجیهای بازی برای انتشار بر روی سیستم عاملهای مختلف گرفته میشوند.
مارکتینگ(MARKETING): در مارکتینگ به تبلیغات و فروش بازی، و همینطور به بررسی بازارهای هدف پرداخته میشود.