امیر احسان امینی
امیر احسان امینی
خواندن ۲ دقیقه·۱۰ ماه پیش

اراده؟!

محیط: هر چیزی که بطور پیش‌فرض در انسان قرار گرفته است و هر آنچه آدمی با آن تعامل دارد!
مثال هایی از محیط: قد، وزن، جنسیت، والدین، سال ولادت، غریزه، فطرت و هر آنچه آدمی در سرشت آن دخیل نباشد.
ما برای دیگران و دیگران برای ما زیرمجموعه هایی از محیط هستیم. ما دخل و تصرفی در تعیین جنسیت، قد، سال ولادت و غرایز و فطرت خود نداریم، به عبارتی آن ها به ما تحمیل شده‌اند و به ناچار اثر آن ها را باید پذیرفت. ما انعکاسی از محیط هستیم و نامربوط‌ترین زیرمجموعه های محیط نیز اثرات تعیین کننده ای بر ما دارند، به نوعی گردش ذرات الکترون به دور هسته اتم در آنسوی هستی نیز اثری تعیین کننده بر زندگی ما دارد و اثری که محیط بر ما تحمیل می‌کند نتیجه برهم‌کنش زیرمجموعه های محیط است، چنین چیزی هنگامی برجسته و بیان می‌شود که اخلاقی که آن را از سمت والدینمان زننده می‌بینیم در خودمان بروز کند.
ناخودآگاه ذهن: بخشی از ذهن که بر روند محاسبات و پردازشات آن واقف نیستیم و صرفا اثرات آن را در تصمیم‌گیری ها می‌بینیم، اطلاعات اولیه در ناخودآگاه ذهن بطور مستقیم از حواس پنج‌گانه، حافظه و افکار جاری و پیشین دریافت شده و با منطقی ناشناخته پردازش می‌شوند.
خودآگاه ذهن: بخشی از ذهن که بر روند محاسبات و پردازشات آن واقف هستیم و تحت الشعاع حواس پنج‌گانه، حافظه، قوه تعقل و ناخودآگاه ذهن است!
ناخودآگاه و خودآگاه ذهن در کنار هم تمامیت ذهن ما را شکل می‌دهند.
ادعا: ذهن در قید و بند محیط است.
اثبات ادعا: اگر ذهن در قید و بند محیط نباشد با حذف اثر محیط بر ذهن هنوز هم بایستی تفکر و تعقل ممکن باشد، این در حالی است که اگر ذهنی را متصور شویم که هرگز با محیطی در تعامل نبوده است و چیزی برای ارجاع در اختیار نداشته باشد، حتی اگر زیرمجموعه هایی از محیط چون قوه تعقل را در اختیار آن قرار دهیم باز هم چیزی برای ارجاع و تعقل نخواهد داشت؛ فلذا ذهن راکد و منفعل می‌گردد و روند فکری و در نتیجه تعقلی شکل نخواهد گرفت. بنابراین ذهن در قید و بند محیط است!
تصمیم‌گیری و کنش های انسانی حاصل برهم‌کنش ذهن و امیال است، امیال فطری و در نتیجه زیرمجموعه ای از محیط هستند، از طرفی اثبات شد که ذهن در قید و بند محیط است؛ فلذا تصمیم‌گیری نیز که حاصل برهم‌کنش ذهن و امیال است هم در قید و بند محیط است! بنابراین تصمیمات انسانی تنها واکنشی نیمه‌معقول با ارجاع به محیط هستند. از این روی اراده از انسان سلب شده و انسان ذره‌ای بی‌اراده از محیط می‌گردد که تنها تابع اثرات محیط است.

ذهنناخودآگاهارادهمحیطجبر
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید