ویرگول
ورودثبت نام
علیرضا اسکندری - Alireza Eskandari
علیرضا اسکندری - Alireza Eskandari
خواندن ۴ دقیقه·۶ سال پیش

بولت جورنال؛ روشی عالی برای مدیریت زمان! (بولت ژورنال چیست؟ ‌Bullet Journal)

Bullet Journal

خیلی وقت پیش یکی بهم بولت ژورنال رو خیلی کلی معرفی کرد و بهم گفت که داره جدیدا باهاش کاراشو پیش میبره. منم از اونجایی که ابزارهای مدیریت زمان همیشه برام هیجان انگیزن و چیزی رو تا اون روز برای اتکا پیدا نکرده بودم مشتاقانه به حرفاش گوش کردم و اونم هم دفترش و هم وبسایت بولت جورنال بهم نشون داد. منم شروع کردم برنامه ریزی رو با بولت جورنال، هر چند از گاهی این وسط بازه های یک هفته تا یکساله کنار گذاشتمش ولی الان که برگشتم بهش بعد از انواع و اقسام روش های مدیریت زمان به این نتیجه رسیدم که برای من خوب جواب میده.

دلایلی که بولت جورنال خوبه:

  • ماژولار هست. هر کسی هر چی دوست داره میتونه کم یا زیاد کنه.
  • دست سازه و حس خوبی داره.
  • امکان خلاقیت و حال خوبی به آدم میده.
  • شخصی سازی میشه و زیاد به درد کسی نمیخوره.
  • تقریبا همه چیز رو میشه توش نوشت و ذهن رو خیلی قوی میکنه.
  • جامع و کامله، لازم به چیز دیگه ای نیست در کنارش.

حالا برای اینکه بفهمیم بولت جورنال چیه اول از همه این ویدیو رو ببینید:

https://youtu.be/fm15cmYU0IM

یادتون نره اولین صفحه دفتر، اسم و شماره تماس یا ایمیل تون رو حتما بنویسید. حتی نوشتن آدرس هم توصیه میشه، چون بولت بخش بزرگی از اطلاعات ذهن شماست و با از دست دادنش خیلی ناراحت میشید. یه دفتر خوب پیدا کنید(ترجیحا کاغذهای غیر سفید رنگ و خطوط زرد یا نقطه نقطه، توصیه من دفاتر آراد هست). درباره قلم هم توصیه میکنم از راپید و چند مدل خودکار رنگی یا مداد رنگی استفاده کنید.

خب بریم سراغ بولت جورنال؛ دوست خوبمون از چند بخش مختلف ساخته شده. (البته اگه طبق متد اصلیش بخواین اجراش کنین). فهرست، تقویم ۶ماهه، تقویم هر ماه، هدف های هر ماه، اتفاقات روزانه و ... از بخش های بولت جورنال هستن.


علامت های مختلفی وجود داره برای اینکه شما بتونین بهتر مدیریت کنین، مثلا * به معنی کار مهم و × به معنای کنسل شدن اون کار و « به معنی انتقال به آینده و ... هست. (توصیه میشه شما علامت های خودتون رو طراحی کنید.) همچنین در کنارش من از تکنیک پامادور برای مدیریت زمان و از یک،سه برای مدیریت کارهام استفاده می‌کنم که دربارشون حتما می‌نویسم.

از اون جایی که بولت جورنال زیاد فرقی با مدیریت کارهامون روی کاغذ به روش گذشته نداره و صرفا اون رو مرتب و یکپارچه و در عین حال شخصی سازی کرده، من از این جا به بعد رو درباره بولت جورنال خودم می‌نویسم.





خب من اول هر مال یه تقویم دارم برای نمایش اتفاقات مهم اون ماه. مثلا تعطیلات کاری یا رسمی، امتحان ها، ایونت ها، یادآوری قبوض یا چک ها و هر چیزی که بگنجه. سعی میکنم این بخش رو به چیزای خیلی مهم اختصاص بدم.


بعد از اون یه تقویم خیلی جالب از دوست خوبم امیررضا ابری هدیه گرفتم که از گروه کاغذگری تهران تهیه شده و هر برگ اون شامل یک سری دانه گیاه و قابل کاشت هست. من اون رو چسبوندم توی دفترم. کمک میکنه روزهای هفته و سایر موارد رو بهتر پیدا کنم. در ضمن اگر هدف خاصی هم داشته باشم که قطعا دارم توی این صفحه مینویسم.


بخش اصلی بولت جورنال اون جاییه که میخواهید کارهاتون رو انجام بدید. بعضی وقتا لازمه که تودو لیست در بیارید که کافیه ورق بزنید و تودو لیست خودتون رو ایجاد کنید.

بعضی وقتا هم لازمه یه کارهای گوگولی مگولی رو انجام بدید که باز هم امکانش هست!


هر روز هم کارهاتون رو باید مدیریت کنید. با همون نشانک هایی که اولش گفتیم. من به مدیریت این بخشم میزان رضایت روزانه خودم از خودم از ۰ تا ۵ رو اضافه کردم. از این هفته هم یه متد جدید برای مدیریت کارهام رو میخوام آزمایش کنم.


از آخر دفتر هم به عنوان تراوشات استفاده کردم. هر چیزی که میتراود رو اون جا مینویسم و بعدا میگم که چطوری از دفترم خارجش میکنم و به ظهور میرسونمشون.


مثلا توی مسافرت توی یه باغی بودیم که به نظرم نقشه اش خوب نبود،‌ از اونجایی که همیشه دوست داشتم یه باغ داشته باشم نشستم و برای خودم اونو طراحی کردم.

یه ماژول دیگه رو من اضافه کردم بهش که روتین هایی که دارم رو توش مینویسم و کمک میکنه تصمیم کمتری بگیرم. البته قبلا هم اینا رو روی آیینه حمام نوشته بودم.

در پایان هم به نظرم هر کسی به بولت جورنال نیاز داره برای قوی تر کردن ذهنش. همچنین عملی کردن اتفاقاتی که باهاشون دست و پنجه نرم میکنه. البته که من از ابزار دیگه ای هم استفاده میکنم که چندبار در این متن ذکر و خیرش بود و بعدا مفصلا توضیحش میدم.

یه سری عکس دیگه:


یه سری لینک

سخنرانی کسی که ساختتش

https://help.bulletjournal.com/category/5-bullet-journaling-101
اگه دوست داشتید این صفحه رو ببینید که مردم چه پین هایی از بولت جورنال های خودشون گذاشتن:

https://www.pinterest.com/areeskandari/time-management/

https://www.youtube.com/watch?v=ZDttRueKfFU

https://www.tinyrayofsunshine.com/

Bullet Journal


آپدیت پست:

یکی از دوستان برای دفترچه‌های کاستوم:

https://crepin.ir/product-tag/%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-%D8%A8%D9%88%D9%84%D8%AA-%DA%98%D9%88%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%84/

bullet jourrnalبولت جورنالمدیریت زمانبهره‌وریبولت ژورنال
علاقه‌مند به تجربه‌ها و چیزهای تازه، در پی ایجاد تغییر برای بهتر بودن - پیروی مکتب والای «مریتوکراسی» یا همان «شایسته‌سالاری» - | www.Dastyar.io | www.Eskandari.io
? من علیرضا اسکندری هستم، توی زندگی سعی کردم بیشتر «کنجکاوی» کنم و حاصل آن‌ها تا امروز چیزی جز نزدیک شدن به «معنی زندگی کردن» نبوده و از مسیری که طی کردم خوشحالم! اینجا می‌خواهم از ماجراها، تجربه‌ها و گاهی دلنوشته‌هام بنویسم. «شاید از دل یک کامیون زباله، یه تیکه جواهر پیدا بشه.»
شاید از این پست‌ها خوشتان بیاید